پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

16 میلیون دانش آموز از پایه اول تا پایه دوازدهم داریم / کمبود معلم در مدارس

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
16 میلیون دانش آموز از پایه اول تا پایه دوازدهم داریم / کمبود معلم در مدارس

وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد دانش‌آموز در سال تحصیلی 1402 1401، گفت: 15 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز با آمار بزرگسالان ثبت‌نام کردند و هنوز یک تعدادی دانش‌آموز مانده‌اند؛ برآورد ما این است که حدود 16 میلیون دانش‌آموز واجب التعلیم از پایه اول تا پایه دوازدهم داریم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یوسف نوری در برنامه صف اول شبکه خبر با تبریک بازگشایی مدارس به دانش‌آموزان، فرهنگیان و اساتید دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، اظهار کرد: امیدواریم سال پرخیری باشد و بتوانیم نقش مؤثری را در جامعه دانش بنیان داشته باشیم. وی ضمن گرامیداشت یاد 5 هزار معلم شهید و 36 هزار شهید دانش‌آموز، ادامه داد: رئیس جمهور با موضع‌گیری مقتدرانه در پیش اجلاس مجمع یونسکو، به بحث آموزش، حکمرانی آموزش، نقدی بر حکمرانی با سند تجویزی و تأکید بر اجرای سند تحول آموزش و پرورش و معرفی مکتب حاج قاسم سلیمانی پرداختند. امیدواریم مکتب حاج قاسم به عنوان مکتب آموزشی در آموزش و پرورش تداوم داشته باشد. نوری با بیان اینکه فعالیت بازگشایی مهر از ابتدای سال تقویمی و در قالب پروژه مهر در 6 کارگروه آغاز شد، گفت: مهم‌ترین کارگروه، کارگروه نیروی انسانی بود که امسال توانستیم با همکاری مجموعه‌های دولت و مجلس، جبران کمبود نیروی انسانی را انجام دهیم. وی با اشاره به اینکه بازنشستگی تعدادی از معلمان در سال‌جاری افزود: سال گذشته 72 هزار بازنشسته و سال 99 حدود 45 هزار نفر بازنشسته داشتیم و امسال هم تعداد زیادی بازنشسته داریم. از طریق آزمون استخدامی یعنی ماده 28، تعداد 35 هزار نفر جذب شدند همچنین خروجی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی را داریم ضمن اینکه دانشجو معلمان سال چهارم دانشگاه فرهنگیان هم به کمک آموزش و پرورش آمدند.

کمبود ملم در مدارس کشور

نوری با بیان اینکه با کمبود معلم مواجهیم اما از روش‌های مختلف چون اضافه تدریس معلم و خرید خدمات برای جبران آن اقدام کردیم، اضافه کرد: بخش دیگر از کمبودها از طریق سازمان امور استخدامی مرتفع و مجوزهایی که برای ترمیم تعداد مورد نیاز نیروی انسانی در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان که همواره کمبود نیروی انسانی دارند، صادر شد. وزیر آموزش و پرورش درباره تعداد دانش‌آموز در سال تحصیلی 1402 1401، اظهار کرد: 15 میلیون و 800 هزار دانش‌آموز با آمار بزرگسالان ثبت‌نام کردند و هنوز یک تعدادی دانش‌آموز مانده‌اند؛ برآورد ما این است که حدود 16 میلیون دانش‌آموز واجب التعلیم از پایه اول تا پایه دوازدهم داریم. وی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک نیز زیر مجموعه وزارت آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، ادامه داد: امسال در دوره‌های پیش از دبستان، قریب به 8 میلیون نفر کودک داریم که در پیش دبستانی‌ها واجد شرایط ثبت نام حدود 3 میلیون و 900 هزار کودک داریم. نوری گفت: امسال جامعه هدف ما در دوره پیش از دبستان، قریب به هشت میلیون نفر هستند که از این تعداد کودکان واجد شرایط ثبت‌نام و شرکت در پیش‌دبستانی‌ها 3.9 میلیون نفرند. از این تعداد 1.5 میلیون نفر در دوره پیش‌دبستانی 2 ثبت‌نام کرده‌اند که به آمار جامعه تحت پوشش ما اضافه می‌شود. ما 94 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان داریم که با احتساب دانشجویان شهید رجایی به 100 هزار نفر می‌رسد. همچنین بیش از 2000 عضو هیئت‌علمی دانشگاه داریم.

وضعیت ترک تحصیل دانش‌آموزان

وزیر آموزش‌وپرورش درباره ترک تحصیل دانش‌آموزان گفت: به‌طور طبیعی آموزش مجازی دو آسیب دارد که نخست ترک تحصیل است. نه در ایران، بلکه در دنیا همین‌گونه است. آسیب دوم کاهش برآیند و کارآمدی آموزش حضوری است که بر اساس تحقیقات در بهترین نوع آموزش غیرحضوری 66 درصد برآیند آموزش حضوری را داشته است. سال قبل 980 هزار بازمانده و تارک تحصیل داشتیم که باید بین این دو تفکیک کنیم. بخشی از این‌ها در حوزه‌های علمیه درس می‌خوانند، برخی دسترسی به مدرسه ندارند، دچار معلولیت هستند و دیگر دلایل موجب عدم ثبت نام در مدرسه شده است. نوری افزود: ما از این تعداد 164 هزار نفر را در سال تحصیلی گذشته به مدرسه برگرداندیم که تجربه خوبی بود. اکنون گروهی در قرارگاه عدالت تربیتی تشکیل شده و معاون اول رئیس جمهور نیز قبول کرد با روش‌های گوناگون چون آموزش از راه دور و... این گروه را تحت پوشش قرار بدهیم. مدرسه مجازی ایران در شبکه شاد ایجاد شده است. اما باید به سوالات درسی این دانش آموزان هم پاسخ داده شود که یا باید معلمان دو سه روز بروند یا این‌ها به مدرسه بیایند که به آنها درس داده شود. در برخی مناطق نیز زیرساخت‌های ارتباطی فراهم نیست که باید این‌ها را فراهم کنیم و تبلت‌های آموزشی در اختیار قرار دهیم. نوری تصریح کرد: 94 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان داریم و با در نظر گرفتن دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، 100 هزار دانشجو داریم و 2 هزار نفر نیز اعضای هیأت علمی داریم.

بازگشت دانش‌آموز بازمانده از تحصیل

وی درباره اقدامات این سازمان برای بازگرداندن دانش‌آموز بازمانده از تحصیل، گفت: به طور طبیعی آموزش مجازی 2 آسیب دارد و در تمام دنیا همین است؛ یک آسیب ترک تحصیل دانش‌آموزان است و آسیب دوم این است که آموزش مجازی برآیند و کارآمدی آموزش حضوری ندارد و 66 درصد برآیند آموزشی را داشته است. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: قرارگاه عدالت تربیتی در آموزش و پرورش تشکیل شده است و این موضوع مطرح شد و تلاش می‌شود با روش‌های گوناگون مثل آموزش از راه دور، استفاده از شبکه آموزشی «شاد» و مدرسه مجازی ایران، امکان ادامه تحصیل دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل فراهم شود البته باید ابزار استفاده از این امکانات نیز فراهم شود. وی درباره تغییر ساعت حضور دانش آموزان در مدارس اظهار کرد: ساعت حضور دانش‌آموزان در اختیار شورای آموزش و پرورش استان با توجه به شرایط است؛ در تهران برای شکستن بار ترافیکی، ساعت آموزش دوره ابتدایی از 8:30 و دوره متوسطه 7:30 آغاز می‌شود؛ البته قرار است این زمان یک ماه باشد و بعد از آن بازنگری شود. نوری درباره استفاده بیشتر از معلمان حق‌التدریس در مناطق دارای کمبود گفت: هرسال کمبود معلم داریم. ظرفیت خالی معمولاً با حق‌التدریس یا اضافه تدریس شاغلان و بازنشستگان جبران می‌شود. چون میزان اضافه تدریس بازنشستگان بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری، یک‌سوم ساعات بود و در دوره ابتدایی یک سوم ساعت کار معلم، هشت ساعت می‌شود، اگر بخواهیم بین سه معلم تقسیم کنیم، دانش‌آموز ابتدایی با معلم واحد ارتباط نمی‌گیرد. لذا پیشنهاد شد که ساعت تدریس بازنشستگان یک سوم درنظر گرفته نشود و کامل باشد که در مرحله اجراست و ان‌شاءالله انجام می‌شود. به گفته وی، کمبود معلم داریم ولی از طرق گفته‌شده جبران کمبود کرده‌ایم. اگر جایی هم علم نباشد بلافاصله معلم اعزام خواهیم کرد. وزیر آموزش‌وپرورش درباره زمان آغاز به کار مدارس در کشور نیز گفت: درباره زمان آموزش، استان‌ها مختار هستند که برنامه‌ریزی کنند. در تهران همین‌گونه است و اطلاع‌رسانی هم شده و برای توزیع باز ترافیکی و تسهیل رفت‌وآمد مردم بوده است که مدارس ابتدایی 8 و نیم صبح و متوسطه 7 و نیم صبح آغاز به کار کنند. برخی استان‌ها بار ترافیکی ندارند و همان ساعت خودشان است. این مصوبه در تهران را قرار شده یک ماه اجرا کنند و بعد بازنگری داشته باشند. باید ببینیم نتیجه به چه صورت خواهد بود.

وضعیت ثبت نام اتباع دانش آموزان در مدارس

نوری درباره ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس گفت: در جلسه اتباع بودیم و این موارد بررسی شد؛ آن تعداد دانش‌آموز اتباع که سال گذشته در مدارس درس می‌خواندند، امسال هم ثبت‌نام شدند که 560 هزار دانش‌آموز اتباع ثبت‌نام خود را انجام دادند. وی با اشاره به ورود اتباع جدید به کشور افزود: پیش‌بینی می‌شود که تعداد دانش‌آموزان جدید اتباع حدود 300 هزار نفر باشد که البته 350 هزار نفر را هم عنوان کردند و نکته مهم این است که این افراد در نقاط پرتراکم دانش‌آموز حضور دارند. وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هر زمان اداره کل اتباع، به آنها معرفی نامه یا برگه هویتی بدهد و یا در سامانه سرشماری که به سامانه آموزش و پرورش مرتبط است، ثبت‌نام شوند، ما آمادگی ثبت‌نام و پذیرش این گروه از دانش‌آموزان اتباع را داریم. وی در خصوص ترمیم افت ناشی از آموزش کرونا، گفت: امسال در تابستان برنامه جبران تثبیت یادگیری داشتیم که این آموزش در تمام دوره‌ها و برای دانش‌آموزانی اجرا شد که یک مقدار احساس می‌شد مطالب را دریافت نکردند و افت داشتند.

وضعیت چاپ و توزیع کتب درسی

نوری درباره وضعیت چاپ و توزیع کتب درسی، اظهار کرد: کمبود کتب درسی نداریم؛ البته تعدادی زیادی از دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای و کاردانش و پایه دهم که انتخاب رشته نکردند هنوز در سامانه ثبت سفارش کتب درسی ثبت‌نام نکردند که بعد از ثبت‌نام آنها، کتب درسی به مدرسه‌شان ارسال می‌شود و مشکلی از جهت چاپ کتب نداریم. وزیر آموزش و پرورش درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: دولت بودجه آموزش و پرورش را به 13.1 درصد از بودجه عمومی ارتقا داد در حالی که سال قبل، این عدد 9.6 درصد بود؛ اگرچه نیاز ما بیشتر است ولی نشان از توجه دولت به آموزش و پرورش دارد. وی با اشاره به پرداخت سرانه‌ها، ادامه داد: البته در پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان به دلیل نقدینگی با تأخیر مواجه شده‌ایم. نوری درباره رتبه‌بندی افزود: با موافقت دولت رتبه‌بندی معلمان شروع شد و الحمدالله 840 هزار نفر ورود اطلاعات در سامانه رتبه‌بندی داشتند. تعدادی از همکاران بر اساس آئین‌نامه رتبه‌بندی مشمول نبودند که هنوز در حال پیگیری هستیم تا آنها نیز به این طرح بپیوندند. چند جلسه گذاشتیم هنوز به راهکار مشخص نرسیدیم اما پیگیریم.

وضعیت ساخت‌وساز فضاهای آموزشی

وزیر آموزش و پرورش درباره وضعیت ساخت‌وساز فضاهای آموزشی اظهار کرد: 13 هزار میلیارد تومان اعتبار داریم. سال گذشته بودجه‌ای از محل حساب ذخیره ارزی به ما دادند و 100 میلیون یورو امسال به ما داده می‌شود. همچنین خیرین نیز کمک‌هایی دارند. در دور اول سفرهای استانی رئیس‌جمهور 21 هزار میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام در نظر گرفته شد که اخیراً جلسه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم و مصوب شد از حساب ذخیره ارزی یا ارقام ریالی به ما بدهند یا ما به ازای آن از تهاتر نفت و سهام شرکت‌ها این مبالغ به وزارتخانه داده شود که بخشی از نقصان‌ها را جبران کنیم. وی ادامه داد: حدود 13 هزار مدرسه داشتیم که آبخوری و چشمه سرویس بهداشتی نداشتند که 5800 مورد آن ساخته و تحویل شد و تلاش داریم تکمیل شود. 8000 مدرسه کانکسی و سنگیِ خشکه چین داشتیم که با کمک ستاد اجرایی فرمان امام، ساخت و جایگزینی مدارس سنگی و کانکسی بالای 20 دانش آموز شروع می‌شود که تا آخر امسال یا سال آینده به سرانجام می‌رسند. وی به تسهیل صدور مجوز وی به تسهیل صدور مجوز اردوهای روزانه دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: سفرهای هدفمند علمی و آموزشی نداریم. بچه‌ها خیلی جاها را نمی‌شناسند و فقط به مدرسه می‌روند و برمی‌گردند اما امسال توسعه سفرهای مختلف علمی را دنبال می‌کنیم.