پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

6میلیون دلار صادرات و 11000 میلیارد ریال فروش داخل از محصولات فناورانه مراکز رشد حوزه سلامت

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
6میلیون دلار صادرات و 11000 میلیارد ریال فروش داخل از محصولات فناورانه مراکز رشد حوزه سلامت

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: وضعیت ارزشیابی شاخص‌های فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور از 26 شهریور ماه در اختیار دانشگاه‌ها قرار گرفته و آمارها رشد 64 درصدی در شاخص‌های توسعه فناوری سلامت از مسیر دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز رشد در سال 99 نسبت به سال 98 را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا منظم با اعلام این خبر، گفت: وضعیت شاخص‌های توسعه فناوری هر سال را در سال بعد اعلام می‌کنیم. اکنون شاخص‌های مربوط به فناوری جمع‌آوری شده و از صبح جمعه 26 شهریور ماه در اختیار دانشگاه‌ها و مراکز رشد کشور قرار گرفته تا در جریان وضعیت شاخص‌های فناوری و مرکز رشد خودشان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه سال 1399 تنها سالی بود که از ابتدا تا انتهای سال، کشور درگیر بحران کرونا بودیم و علاوه بر آن با تحریم‌ها و مشکلات شدید اقتصادی هم مواجه شدیم، افزود: به‌رغم این مسائل دانشگاه‌ها و مراکز رشد تلاش مضاعفی داشتند و در سال 1399 شاخص‌های توسعه فناوری در حوزه سلامت در کشور نسبت به سال 98، بالغ بر 64 درصد رشد داشته است که این رشد فزاینده نوید روزهای روشن برای حوزه فناوری سلامت در کشور را دارد.

دکتر منظم به آمار و شاخص‌های جمع‌آوری شده از وضعیت فناوری در حوزه سلامت در سال 1399 اشاره کرد و گفت: در سال مورد ارزیابی 1813 شرکت و هسته فناور در 75 مرکز رشدی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی و موسسات وابسته به حوزه سلامت فعالند، مستقر بودند که عدد بسیار معنادار و قابل توجهی است. از این مقدار 492 هسته فناور و شرکت فقط در سال 1399 در این مراکز مستقر شده و فعالیت‌هایشان را برای 3 تا 5 سال آینده آغاز کردند. این شرکت‌ها در صورت موفقیت می‌توانند در پارک‌های علم و فناوری یا شهرک‌های صنعتی مستقر شوند.

وی با اعلام اینکه 544 شرکت و هسته فناور توسط اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی تاسیس شده‌اند، گفت: نکته قابل توجه این است که اگر در هریک از اینها تنها یک استاد دانشگاه فعال باشد،544 استاد به صورت اجرایی در حوزه تجاری‌سازی فعال هستند. از این تعداد هم 33شرکت به‌طورموفق از مراکز رشدخارج شده‌اند که محصول وفروش این دسته شرکت‌ها در آمار ارزشیابی دانشگاهها قرار نمی گیرد.

به گفته وی، در این سال، در مجموع 84 شرکت به صورت موفق از مرکز رشد خارج شدند که نتیجه موفقیت‌آمیزی به شمار می‌رود.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت تاکید کرد: یکی از شاخص‌های مهم در عملکرد مراکز رشد، خروج موفق شرکت‌ها بعد از اتمام دوره رشد است، شرکت‌های خارج شده معمولا در فاز صنعتی قرار گرفته که از نظر تاثیرگذاری بر تولید و اقتصاد کشور به‌مراتب موثرتر هستند.

وی افزود: در سال 1399 که سال ارزیابی مود نظر است، 343 نمونه اولیه (Prototype)، 179 محصول دارای مجوز و 143 محصول تجاری سازی شده در این گروه از مراکز رشد تولید شدند که این محصولات تجاری شده بالغ بر 1100 میلیارد تومان فروش داشتند که بیشتر از 2 برابر مقدار فروش سال 98 است که توسط شرکت‌های حوزه سلامت مستقر در مراکز رشد کسب شده است.

به گزارش روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناوری وزرات بهداشت، دکتر منظم با بیان اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی برای اینکه بتوانند نقش جامعه‌محور خود را ایفا کنند باید در قالب ارتباط با صنعت به ارائه سرویس و خدمت و تحقیقات مرتبط بپردازند؛ افزود: خوشبختانه در سال 99 دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور 114 میلیارد تومان جذب اعتبار داشتند که نشان می‌دهد که چه میزان ارائه خدمت و طرح تحقیقاتی داشتند که نسبت به سال 98 افزایش دو برابری داشته است. این آمار موفقیت بزرگی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و همینطور حوزه سلامت برای حرکت به سوی دانشگاه‌های هزاره سوم، توسعه فناوری و ایفای نقش جامعه‌محوری و حل مسئله و کمک به اقتصاد دانش بنیان در کشور محسوب می‌شود.

رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت افزود: بحث فناوری سلامت، مراکز رشد و برنامه ارزشیابی فناوری سلامت در وزارت بهداشت و سلامت از حدود 6 سال گذشته مطرح است و آنچه امروز دیده می‌شود حاصل تلاش‌های سالیان قبل است و هرچه جلوتر برویم میزان این رشد تاثیر بیشتری در جامعه خواهد داشت، زیرا زیرساخت‌ها، امکانات و حمایت‌ها به تدریج نمود پیدا خواهد کرد، به‌عبارتی وضعیت فناوری گزارش شده در سال 99 نشانگر نشانه‌های شکوفایی در حوزه فناوری‌های سلامت از مسیر دانشگاه‌ها و موسسات وابسته به وزارت بهداشت بوده و ان شاءالله در صورت تداوم حمایت‌ها و برنامه‌های حمایتی، قطعا در سال‌های آینده شاهد رشد بیشتری خواهیم بود.

انتهای پیام