جمعه 10 فروردین 1403

نبرد عشق و سنگ

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
نبرد عشق و سنگ

زمانی که کوله بار سخت و سنگین خود را بر دوش می کشیم و بر روی بال های کوه قدم بر می داریم یاد می گیریم که کوه‌نوردی عشق است، و عشق ورزیدن شیوه‌ی والای زندگی انسان است...

همه ما در زندگی خود اهدافی داریم، از آن مهم تر شکل دادن و معنا دادن به مسیری است که باید طی کنیم. در کوهنوردی به یاد می آوریم که هستیم، چگونه می توانیم باشیم و چگونه مسیر زندگی خود را پیدا کنیم...

«عباس کلانتری»، سی سال است کوهنوردی را به صورت حرفه ای دنبال می‌کند. او اهل شهر برازجان است و می گوید عشق به کوهنوردی عامل اصلی کشیده شدنش به این ورزش است.

این کوهنورد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا می گوید: ورزش کوهپیمایی و کوهنوردی حدود 20 سال است به صورت جدی ادامه می دهم. او از خاطرات اولین گروه کوهنوردی خود گفت: در سال 75 گروهی به نام فانوس شکل گرفت که بعد از آن گروه آرش هم تاسیس شد و اکثرا با همین گروه قله های مرتفع کشور را در فصل زمستان صعود کرده ام که بیش از 70 صعود زمستانه در منطقه دنا بود ه است و هم چنان در این منطقه تابستان و زمستان صعود دارم.

از دنا تا اورست

وی با اشاره به 9 صعود خارج از کشورش ادامه می دهد: قله آرارات در سال 86، قله لنین سال 87، قله سیپان ترکیه سال 88، قله کازبکی گرجستان و اورست سال 92و 96، پیمایش مسیر بیس کمپ اورست و کالاپاتار نه روزه در سال 95، بیس کمپ آناپورنا هفت روزه در سال 97 و دور آناپورنا و گردنه ترونگ نه روزه در سال 98، که بلندترین آن قله لنین با ارتفاع 7152 متر بود که توانستم این قله ها را صعود کنم.

عباس کلانتری زیبایی های کوهستان و فضای آرام آن را اینگونه تعرف کرد: در ورزش کوهنوردی با ورود شما به طبیعت خود به خود به گستره پر ابهت آن علاقه مند می شوید چرا که همه طبیعت را دوست دارند.

او با اشاره به شدت کوهنوردی یادآور شد: زمانی که علاقه شما به کوهنوردی بیشترباشد تعداد دفعات صعود شما بیشتر خواهد شد که در مراحل بعد می توانید با توجه به علاقه، گرایش تان را در کوهنوردی مشخص کنید.

کلانتری بیان کرد: کوهنوردی زیرمجموعه های مختلفی مانند قله نوردی، صعود های ورزشی، دیواره نوردی، غار نوردی دارد که افراد آماتور می توانند با گذراندن کلاس های آموزشی، مهارت های خود را افزایش دهند.

وی می گوید: افراد آماتوردرابتدا باید کوهنوردی را از ارتفاعات پایین تر شروع کنند و کوه پیمایی را به صورت پیوسته انجام دهند تا تجربه کافی برای مسیرهای طولانی تر را داشته باشند.

کوهنوردی ورزشی پرهزینه اما نه مختص به پولدارها

کوهنورد دشتستانی با اشاره به امکانات و تجهیزات مورد نیاز این رشته خاطرنشان کرد: برای ورزشکاران آماتور، کوهپیمایی یا کوهنوردی بسیار کم خرج و وسایل خاصی نیاز ندارد اما در کوهنوردی حرفه ای هزینه های وسایل، تجهیزات و ایاب ذهاب بسیارزیاد است که به صورت تیمی هزینه ها را می توان کاهش داد.

کلانتری درباره اینکه کوهنوردی را ورزش پولدارها می دانند پاسخ داد: نمی توان کوهنوردی را ورزشی مختص پولدارها دانست، برای این که کوهنوردی درسطح بالا نیازمند روحیات خاصی است که معمولا افراد پولدار مرفه تن شان را به این سختی ها نمی دهند ولی درکشورهای دیگر، اسپانسر هزینه بالای کوهنوردی را تامین می کند.

این کوهنورد اضافه کرد: به دلیل پرهزینه بودن سفر به هیمالیا، درچند سال گذشته برنامه های تراکینگ را انتخاب می کنم چرا که مسیرتان از زیر قله تا بیس کمپ ها است که برنامه های خیلی خوب و لذت بخشی دارند و دیگر هزینه های صعود تا قله را هم ندارید.

او ادامه داد: اگر کوهنوردی از ایران، هدف صعود به قله اورست را داشته باشد، حدود 40 هزار دلار هزینه دارد که برای کوهنوردان ایرانی متاسفانه مبلغ گزافی است.

وی با اشاره به موضوع حمایت از ورزش کوهنوردی افزود: در کشورما تعداد کوهنوردانی که صعود مستقل داشته اند و از جایی حمایت نشدند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد و افرادی که به قله اورست صعود کردند با حمایت فدراسیون یا ایرانی های مقیم کشور دیگر بودند مانند مرحوم آقای هومن آپرین و سعید طوسی مقیم آمریکا، عارف گران مایه مقیم استرالیا و مهدی عمیدی که اولین کسانی بودند که مستقل به اورست صعود کردند.

جایگاه کوهنوردی در دشتستان

عباس کلانتری می‌گوید نزدیک چهل الی پنجاه سال است که کوهنوردی در شهرستان دشتستان، توسط پیشکسوتان قدمت دارد. او افزود «در سالهای دور پدرم اولین راهنما و محروم عمویم قاترچی یک تیم خارجی بودند که آن ها را با منطقه زیبای «پراس» برازجان آشنا کردند، دشتستانی ها اکنون با علاقه بسیاری این ورزش را دنبال می کنند ولی تعداد کوهنوردان حرفه ای به دلیل هزینه بالا بسیار کم است.

خطرات کوهنوردی و اهمیت بالا بردن سطح آگاهی

او فاتح قله های بزرگی است و از تجارب خود اینگونه می گوید: کوهنوردی آنچنان ورزش خطرناکی نیست، گر با علم وآگاهی، اصول و قوانین اش را زیر نظر مربی آموزش ببینید و در حد توانایی بدنتان صعود داشته باشید به هیچ وجه خطری متوجه شما نیست.

کلانتری درادامه افزود: زمانی که حوادثی رخ می دهد با تجزیه و تحلیل پی می بریم که کوهنورد قصد صعود انفرادی را داشته است که این کار بسیارسخت است و باید توانایی های خود را هم در نظربگیرد.

وی به کوهنوردان توصیه می‌کند: کسانی که قصد ورود به این رشته را دارند، باید سطح آموزشی خود را ارتقا بدهند تا نگرش شان نسبت به کوه و وکوهنوردی تغییر کند و بتوانند بیش تر در این مسیر موفق شوند.

این کوهنورد با اشاره به کلاس های آموزشی خاطرنشان کرد: در طی سه الی چهارسال گذشته آموزش های کوهنوردی دراستان بوشهر و برازجان به صورت مرتب و با نظم خاصی توسط باشگاه ها برگزار می شود که این اتفاق بسیار خوبی برای دشتستان است و تعداد افراد آموزش دیده از دویست یا سیصد نفر فراتر رفته است که می توانند در آینده نه چندان دور هر کدام یک لیدر باشند و خطرات کم تری تهدید شان کند.

هر لحظه از کوه خاطره است

مرد سرد و گرم چشیده ی کوهستان در وصف خاطرات خود از کوه می گوید: هر لحظه از کوه خاطره است به دلیل اینکه با دوستان دائما درسفرهستیم و لحظات خوبی را سپری می‌کنیم، اما بهترین خاطره مربوط به اولین سفرم به نپال است که ما به سمت بیس کمپ اورست و قله کالاپاتار که واقعا این منطقه فوق العاده زیبا و دیدینی بود حرکت کردیم و پیشنهاد من به همه دوستان این است که هر وقت توانستند و از لحاظ مالی و ذهنی آماده بودند صعود به این قله را تجربه کنند. این سفر و صعود به قله های سر به فلک کشیده آن تقریبا هزینه ای معادل دو هزار دلار با رفت و برگشت دارد.

عباس کلانتری، کوهنورد با اخلاق شهرستان دشتستان در پایان گفت: همنوردان جوان تر که به تازگی به این ورزش علاقه مند شده اند، باید همیشه به مردمان کوه پایه احترام بگذارند و به محیط زیست، حیوانات و موجودات زنده کوهستان آسیب نرسانند تا زیبایی کوهستان برای نسل های بعد هم حفظ شود.

انتهای پیام