جمعه 31 فروردین 1403

نحوه آموزش دانشجویان در سال جدید تحصیلی / توصیه‌ای برای انتخاب رشته

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
نحوه آموزش دانشجویان در سال جدید تحصیلی / توصیه‌ای برای انتخاب رشته

تبریز - رییس دانشگاه تبریز با توصیه‌ای به دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان جدید برای انتخاب رشته، دانشگاه‌های بومی منطقه خود را در اولویت قرار دهند.

تبریز - رییس دانشگاه تبریز با توصیه‌ای به دانشجویان جدیدالورود دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان جدید برای انتخاب رشته، دانشگاه‌های بومی منطقه خود را در اولویت قرار دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، میررضا مجیدی ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: در جریان هشت سال دفاع مقدس، زیباترین صحنه وحدت مردم بود چرا که تمامی اقشار مردم در این جنگ حضور فعال داشته و مانع از پیشروی دشمن شدند.

وی ادامه داد: در جریان این هشت سال، تمامی مذاهب و همچنین جریانات مختلف حضور داشتند که حالا نیز اگر بخواهیم در برابر دشمن بایستیم باید تمامی جریانات و تفکرات وارد عمل شوند.

رئیس دانشگاه تبریز در ادامه سخنان خود با اشاره‌ای به شیوع بیماری کرونا و تحت تأثیر قرار گرفتن دانشگاه‌ها و مسائل آموزشی در پی آن گفت: آموزش عالی یکی از نهادهای تأثیر پذیر از بیماری کرونا بوده است که علاوه بر مباحث آموزشی، سبب تأثیراتی در بخش‌های پژوهشی نیز شده است.

مجیدی افزود: در هفته اول شیوع بیماری کرونا در اسفند ماه، دانشگاه‌ها اقدام به تعطیلی کلاس‌های خود کردند که دانشگاه تبریز در این مورد پیشقدم بود چرا که سلامتی دانشجویان برای ما اهمیت ویژه ای دارد.

گام دانشگاه تبریز برای تولید مواد ضدعفونی در روزهای ابتدایی کرونا

وی ادامه داد: نایاب بودن مواد ضدعفونی و اقلام بهداشتی در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا، یکی دیگر از مشکلات بود که بلافاصله این موضوع به گوش مرکز رشد و دانشکده شیمی دانشگاه رسانده شده و به دنبال آن، آمادگی برای تولید این مواد ایجاد شد و حالا نیز افتخار می‌کنیم در مقطعی که جامعه به طرف بحران پیش می‌رفت، دانشگاه به داد مردم رسید.

مجیدی با اشاره به ادامه مباحث آموزشی در هفته دوم اسفند گفت: در هفته دوم اسفند، آموزش مجازی در دانشگاه شروع و بلافاصله زیرساخت‌ها برای این منظور ایجاد شد تا دانشجویان، دروس خود را بعد از عید بتوانند دنبال کنند.

وی، تدریس دروس عملی را از دیگر مشکلات آموزش در دانشگاه‌ها دانسته و گفت: مشکل دیگر، دروس عملی بود که تدریس این نوع دروس به صورت مجازی سخت بود اما خوشبختانه تا آخر مرداد، آموزش دروس عملی و نظری به پایان رسید. هرچند برای آینده، برنامه ریزی لازم برای تکرار برخی دروس عملی در صورت امکان انجام شده است.

شرکت 90 درصد دانشجویان در امتحانات پایان ترم

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: بالای 90 درصد دانشجویان در امتحانات پایان ترم شرکت کردند اما یکسری ضعف زیرساخت‌ها در مناطق اطراف سبب شد تا برخی‌ها امکان شرکت در امتحانات مجازی را نداشته باشند.

مجیدی افزود: برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز که نیاز به کارهای آزمایشگاهی داشتند، برنامه ریزی هایی انجام شد. به طوری که هر آزمایشگاه فقط برای کار یک نفر در طول یک روز اختصاص یافت و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، به نوبت از فضای آزمایشگاه‌ها بهره بردند.

تمهیداتی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی

وی ادامه داد: برای دانشجویان غیربومی دوره تحصیلات تکمیلی نیز، خوابگاه‌های دانشجویی را از ابتدای مرداد آماده کرده و اتاق‌هایی در اختیار این دانشجویان قرار داده شده است.

رئیس دانشگاه تبریز در خصوص نحوه آموزش دانشگاه تبریز در ترم جدید گفت: در ترم جدید، دروس تئوری تدریس می‌شود.

وی از ثبت نام 650 دانشجو برای حضور در خوابگاه برای ترم جاری خبر داد و گفت: از این تعداد،150 نفر تاکنون مستقر شده‌اند. برای دانشجویان کارشناسی ترم‌های بالای دانشگاه، دروس تئوری به صورت مجازی برگزار می‌شود که برای دروس عملی نیز در ابتدا دو پیشنهاد مطرح شد.

پیشنهاداتی برای دروس عملی دانشجویان

مجیدی افزود: طی پیشنهاد اول، قرار بر این بود که دانشجویان هر استان، در دانشگاه‌های بومی استان خود، دروس عملی را سپری کنند و طی پیشنهاد دوم نیز، قرار بر سپری کردن دروس عملی توسط دانشجوها به صورت فشرده شد تا هر دانشکده به صورت نوبتی و فشرده، آموزش‌های خود را در طول چند هفته ادامه داده و سپس نوبت دیگر دانشکده‌ها می‌شود که پیشنهاد دوم مورد استقبال قرار گرفت.

توصیه‌ای برای انتخاب رشته دانشجویان جدیدالورود

وی با توصیه‌ای به دانشجویان جدیدالورود نیز گفت: پیشنهاد می‌شود، این دانشجویان سعی کنند در انتخاب رشته، از دانشگاه‌های بومی بهره ببرند چرا که در تمامی مناطق کشور، حداقل یک یا دو دانشگاه بزرگ و برتر وجود دارد و نیازی به انتخاب رشته دانشجویان در مناطق غیربومی وجود ندارد.

رئیس دانشگاه تبریز گفت: هم اکنون هیچکس نمی‌داند که این بیماری تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و به دنبال آن نیز نحوه ادامه آموزش دانشگاه‌ها نیز مشخص نخواهد بود.

مجیدی ادامه داد: 22 شهریور کلاس‌های دانشگاه آغاز شده و وضعیت تدریس مجازی نیز نسبت به سال قبل بهتر شده به طوری که سال قبل، آموزش‌ها افلاین اما حالا آنلاین شده است.

ارتقای رتبه دانشگاه تبریز در رتبه بندی‌های مختلف

وی با اشاره‌ای به رتبه بندی دانشگاه تبریز در رتبه بندی‌های بین المللی گفت: بر اساس رتبه بندی شانگهای، دانشگاه تبریز در رتبه بندی‌های قبل، در رده 900 تا 1000 جهان قرار گرفته بود که در رده بندی جدید، با بهبود 100 مرتبه‌ای، به رده 800 الی 900 رسیده است. در رتبه بندی لایدن و تایمز نیز این جایگاه ارتقای ویژه ای یافته است.

رئیس دانشگاه تبریز ادامه داد: در رشته‌های مهندسی، این دانشگاه در جزو رتبه‌های برتر زیر 500 جهان محسوب می‌شود. همچنین در رشته نانو که کشور ایران در رتبه سه الی پنج جهانی است، دانشگاه تبریز یکی از مؤثرترین دانشگاه‌های کشور در این حوزه معرفی شده است.

جذب 500 دانشجوی خارجی طی دو سال

وی در خصوص جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه تبریز نیز گفت: طی دو سال، بالای 500 نفر دانشجوی خارجی جذب دانشگاه شده‌اند که به زودی مرکز آموزش زبان فارسی نیز افتتاح خواهد شد.

مجیدی ادامه داد: خوشبختانه از پتانسیل خیران برای بهبود وضعیت خوابگاه‌های دانشگاه به خوبی بهره برده شده که از هر گونه کمک خیران در این زمینه، استقبال می‌کنیم.