جمعه 31 فروردین 1403

نخستین دوره فرآیند چهار مرحله‌ای جذب مدرس کانون زبان ایران آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نخستین دوره فرآیند چهار مرحله‌ای جذب مدرس کانون زبان ایران آغاز شد

ساری - ایرنا - رئیس کانون زبان ایران گفت: نخستین دوره آزمون چهارمرحله‌ای جذب مدرسان جدید برای این نهاد آموزشی امروز به طور همزمان در سراسر کشور برگزار شد و بیش از یک‌هزار مدرس زبان وارد فرآیند این آزمون تخصصی شدند.

دکتر غلامرضا کیانی روز جمعه در حاشیه بازدید از جلسه آزمون جذب مدرس کانون زبان ایران در ساری که همزمان با سراسر کشور برگزار شد به خبرنگار ایرنا گفت: برای نخستین بار در کانون زبان ایران فرآیندی چهار مرحله‌ای به منظور جذب مدرس جدید و توانمندسازی آنان طراحی شده که امروز شاهد برگزاری فاز نخست آن برای جذب مدرس زبان انگلیسی در همه استان‌ها بودیم.

وی افزود: آموزش زبان انگلیسی و در واقع هر آموزشی دارای مؤلفه‌های محیطی، درون‌دادی، فرآیندی و خروجی است که امروز نخستین فاز یکی از بخش‌های مربوط به مؤلفه‌های درون‌دادی سیستم، یعنی جذب مدرس در قالب یک گام از چهار گام اساسی برگزار شد.

این مسئول با بیان این که بیش از یک‌هزار و 100 مدرس زبان از همه استان‌ها در این آزمون شرکت کردند، گفت: کانون زبان در دوره جدید نگاه ملی و فراگیری را آغاز کرده که امیدواریم پس از مهار کامل کرونا این نگاه و برنامه‌های وابسته به آن را گسترش دهیم. یکی از این نکات مهم جذب مدرس با رویکرد جدید است که در چهار مرحله انجام می‌شود.

فرآیند چهارمرحله‌ای جذب مدرس

رئیس کانون زبان ایران تصریح کرد: شرکت‌کنندگان در این فرآیند باید از یک آزمون توانش زبان انگلیسی و آزمون تخصصی مربوط به روش تدریس و طراحی آزمون بگذرند. کسانی که نمره قبولی بگیرند وارد فاز دوم فرآیند جذب می‌شوند که شامل بیش از 40 ساعت آموزش توسط اساتید درجه یک بین‌المللی و داخلی اعم از مدرسان ایرانی مستقر در دانشگاه‌های معتبر دنیا، تعدادی از بهترین مدرسان زبان دانشگاه‌های کشور و همچنین مدرسان شاخص فعال در کانون زبان ایران است.

کیانی افزود: در این مرحله ابتدا به مباحث آموزشی پرداخته می‌شود و سپس راه‌یافتگان به مرحله دوم، مبانی نظری و مباحث آکادمیک را می‌گذرانند. پس از انجام آزمون‌های مربوطه، برگزیدگان مرحله دوم وارد گام بعدی آموزش و فاز سوم این فرآیند می‌شوند که فاز مهارتی است و مسائل مربوط به کلاس درس و مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی، مدیریت کلاس و برخی نکات دیگر را شامل می‌شود. در این بخش بیش از 60 ساعت آموزش با رویکرد کاملا عملی و مبتنی بر مهارت برگزار می‌شود.

عضو هیأت علمی گروه زبان انگلیسی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: متقاضیان پس از گذراندن دوره نسبتا سنگین آموزشی و تکالیفی مربوط به کلاس‌داری، آموزش و آزمون، ابتدا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و سپس در یک مصاحبه که با حضور دست‌کم دو مصاحبه‌گر انجام می‌شود شرکت می‌کنند. در نهایت برگزیدگان این مرحله وارد فاز چهارم فرآیند جذب مدرس کانون زبان قرار می‌گیرند.

پرورش مدرسان حرفه‌ای

رئیس کانون زبان ایران خاطرنشان کرد: در فاز چهارم مباحث عملی، با رویکردی که برای سه سطح از زبان‌آموزان کانون یعنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان مد نظر است مطرح می‌شود. در این مرحله صرفا قوی‌ترین مدرسان کانون زبان ایران به آموزش مباحث عملی و رویکردی مربوط به کانون زبان ایران برای برگزیدگان سه مرحله نخست می‌پردازند و در نهایت با جمع‌بندی برآیندی که از همه افراد برگزیده در این فاز انجام می‌شود، پذیرفته‌شدگان نهایی برای تدریس در کانون زبان ایران انتخاب می‌شوند.

به گفته وی، برگزیدگان پیش از آغاز فعالیت در مراکز کانون زبان فرصت خواهند داشت که در کلاس‌های قوی‌ترین مدرسان کانون زبان شرکت کنند و پس از تحلیل و بررسی تخصصی برای مدل‌سازی عملی، وارد عرصه آموزش می‌شوند.

کیانی درباره تقویم اجرایی این فرآیند جذب گفت: طبق برنامه زمان‌بندی، آزمون امروز برگزار شد. بخش مربوط به فعالیت‌های مبتنی بر مهارت و همچنین مباحث علمی برای برگزیدگان از 8 تا 20 آبان و فاز پایانی هم 6 تا 16 آذر انجام خواهد شد. نتایج نهایی نیز 20 آذر اعلام می‌شود.

رئیس کانون زبان ایران با بیان این که برای همه شرکت‌کنندگان راه‌یافته به فاز دوم و سوم فرآیند جذب گواهینامه شرکت در وره صادر می‌شود، اظهار کرد: با توجه به این که کانون زبان برای خودش مرجعیت و رسالتی در توانمندسازی مدرسان زبان قائل است، برای همه مدرسانی که وارد فاز دوم و سوم فرآیند جذب مدرسان کانون زبان ایران شدند گواهینامه‌ای بر پایه دوره گذرانده شده‌شان صادر می‌شود تا در صورت نیاز به عنوان یک مدرک آموزشی از کانون زبان ایران به سایر دستگاه‌ها یا آموزشگاه‌های زبان کشور بتوانند ارائه کنند.

این مسئول حوزه آموزش زبان در کشور درباره تعداد مدرسان قابل جذب از این فرآیند، خاطرنشان کرد: تعداد افراد بستگی به میزان توانمندی‌هایی مدرسان دارد. پیش‌بینی ما این است که دست‌کم بین 100 تا 150 نفر جذب شوند. در این فرآیند سقف و کف تعداد در نظر نگرفتیم. مدرسان از یک‌سو باید کف شایستگی‌ها را داشته باشند و از سوی دیگر بسته به میزان نیازی که در مراکز کانون زبان سراسر کشور داریم به جذب مدرس نیاز است.

توانمندسازی مدرسان

رئیس کانون زبان ایران به برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های توانمندسازی مدرسان کانون زبان ایران نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر جذب مدرس، توانمندسازی مدرسان ما هم در دستور کار قرار دارد. تا کنون چند دوره انجام شد و باز هم برگزار می‌شود. در حال حاضر حدود دو هزار و 800 مدرس زبان‌های 9 گانه کانون در مراکز سراسر کشور داریم که با توجه به نتایج ارزیابی تعدادی از مدرسان ما نیازمند توانمندسازی هستند و موظفند در دوره‌های توانمندسازی شرکت کنند.

کیانی ضمن قدردانی از تلاش مدرسان کانون زبان ایران به ویژه در دوران شیوع کرونا و آموزش مجازی، خاطرنشان کرد: اکثریت مدرسان ما قوی، توانا و با انگیزه هستند و از این کهنمی‌توانیم در حد و اندازه تلاشی که می‌کنند قدردان زحمات‌شان باشیم شرمنده‌شان هستیم. قرار است با توجه به در پیش بودن میلاد رسول اکرم (ص)، به تناسب نمره ارزیابی که مدرسان ما در دوره مدیریت جدید با یک فرآیند نسبتا سنگین 6 شاخصی کسب کردند پاداش‌هایی را تقدیم‌شان کنیم.

کیانی از برنامه‌ریزی برای برگزاری آزمون فرآیندی جذب مدرسان سایر زبان‌های زیر پوشش کانون خبر داد و افزود: این آزمون مختص مدرسان زبان انگلیسی است. اما برنامه‌ریزی برای برگزاری آزمون جذب مدرس هشت زبان دیگر که در کانون آموزش داده می‌شود نیز در حال انجام است و امیدواریم پیش از پایان سال دوره‌های جذب مدرس برای زبان‌های دیگر را هم بتوانیم برگزار کنیم.

اضافه شدن زبان ترکی استانبولی به زبان‌های کانون زبان ایران

وی از رایزنی برای اضافه کردن زبان ترکی به مجموعه زبان‌های آموزشی کانون زبان ایران خبر داد و گفت: دیروز - پنجشنبه - وارد مذاکره رسمی با دانشگاه استانبول شدیم تا آموزش زبان ترکی به عنوان دهمین زبان آموزشی کانون زبان ایران نیز آغاز شود.

رئیس کانون زبان ایران خاطرنشان کرد: طبق برنامه مد نظر در این رایزنی قرار است هم خدمات آموزش زبان فارسی به ترکیه بدهیم و هم خدمات آموزش زبان ترکی و برگزاری آزمون تومر (یکی از معتبرترین مدارک زبان ترکی استانبولی) را در کشور ارائه کنیم که امیدواری از سال آینده اجرایی شود.

*س_برچسب‌ها_س*
نخستین دوره فرآیند چهار مرحله‌ای جذب مدرس کانون زبان ایران آغاز شد 2
نخستین دوره فرآیند چهار مرحله‌ای جذب مدرس کانون زبان ایران آغاز شد 3
نخستین دوره فرآیند چهار مرحله‌ای جذب مدرس کانون زبان ایران آغاز شد 4