پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

نمایشگاه صنایع دستی با250غرفه در یزد برگزار خواهد شد / نمایش صنایع دستی هنرمندان 30استان در شهرجهانی یزد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
نمایشگاه صنایع دستی با250غرفه در یزد برگزار خواهد شد / نمایش صنایع دستی هنرمندان 30استان در شهرجهانی یزد

آخوندی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: سیزدهین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و سومین نمایشگاه تخصصی زیلو، زیور، حصیر و دست بافته های سنتی با 250غرفه از تاریخ26لغایت30اردیبهشت در یزد برگزار خواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از یزدرسا، احمد آخوندی شب گذشته در جمع اصحاب رسانه استان با بیان اینکه در ایام عید نوروز امسال حماسه ای در زمینه ورود مسافران به استان یزد به وقوع پیوست خاطرنشان کرد: سیزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و سومین نمایشگاه تخصصی زیلو، زیور، حصیر و دست بافته های سنتی و اولین جشنواره پخت نان سنتی از تاریخ 26اردیبهشت تا 30اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی یزد برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: این نمایشگاه اولین رویداد ملی صنایع دستی در سطح کشور پس از دو سال محدودیتهای کرونایی و تعطیلی رویدادها و نمایشگاه‌های این حوزه است که به میزبانی شهر جهانی یزد برگزار خواهد شد.

مدیر گروه موزه‌های استان و دبیر اجرایی برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در استان یزد در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اینکه این نمایشگاه در دو بخش تخصصی و عمومی برگزار خواهد شد تصریح کرد: در این نمایشگاه110غرفه به هنرمندان استانهای دیگر و 140غرفه تحت اختیار هنرمندان داخل استان قرار خواهد گرفت که در رشته های خراطی، نگارگری، صنایع چوب، دست بافته های سنتی، کاربافی، زیورآلات سنتی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، کپو بافی، چاقو سازی، مسگری و... آثار خود را به نمایش خواهند گذاشت.

الهه خاکباز الوندی با بیان اینکه در بخش دیگری از این نمایشگاه هفت سیاه چادر برپا خواهد شد خاطرنشان کرد: این سیاه چادرها از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه و یزد می باشند.

وی ادامه داد: در این هفته بیش از 100برنامه متنوع در تمامی شهرستانهای استان در نظر گرفته شده است که نشست با موزه داران استان، برگزاری نمایشگاه‌ها متعدد از جمله نمایشگاه کتاب تخصصی میراث فرهنگی در خانه تاریخی شکوهی، افتتاح موزه آیینه و روشنایی و برگزاری مسابقه هر خانه در شهر یک موزه و نیز ویژه برنامه‌ای با موضوع حفاظت از باغ جهانی دولت آباد از مهمترین این برنامه ها است.

در ادامه این نشست محمدرضا دهقان معاون صنایع دستی اداره کل میراث استان با اشاره به اینکه این نمایشگاه جنبه های اقتصادی برای هنرمندان خواهد داشت خاطرنشان کرد: برخی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه اقدام به برگزاری ورکشاپ و کارهای زنده خواهند کرد و با توجه به نامگذاری سال به عنوان «تولید، اشتغال زا و دانش بنیان» شاهد حضور شرکتهای دانش بنیان، خانه‌های خلاق صنایع دستی و شرکتهای تولیدکننده محتوا در این نمایشگاه خواهیم بود.

وی ادامه داد: به علت استقبال فراوان هنرمندان مجبور شده ایم فضای غرفه ها را کوچک تر وتعدادی از غرفه ها را نیز در محوطه باز برگزار کنیم که یکی قسمتهایی که در محوطه باز برگزار خواهد شد برپایی 10غرفه پخت نان سنتی می باشد که در این نمایشگاه برپا خواهد شد.

وی با بیان این که برای اولین بار اطلاعات مشارکت کنندگان در نمایشگاه درسه پلتفرم مختلف منتشر خواهد شد ابراز داشت: با این اقدام مخاطبان با نگاهی از قبل برپایی نمایشگاه به غرفه ها خواهند داشت این امکان برایشان فراهم خواهد شد که با نگاه دقیق تری از غرفه ها بازدید کنند.

معاون صنایع دستی استان گفت: شبهای فرهنگی برای شهرستانهای مختلف نیز در این نمایشگاه طراحی شده است تا دستاوردهای هر شهرستان بهتر به مردم معرفی و ارائه شود.

شایان ذکر است: نمایشگاه صنایع دستی از تاریخ 26اردیبهشت تا 30اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی یزد برگزار و از ساعت17لغایت 22برای بازدید شهروندان دایر خواهد بود.

انتهای پیام / ک