سه‌شنبه 29 اسفند 1402

نوروزی: حوزه‌های علمیه در آموزش قرآن کم‌کاری کرده‌اند / 5 مقام بین‌المللی قرآن برای شاگرد مکتب امام صادق (ع)

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
نوروزی: حوزه‌های علمیه در آموزش قرآن کم‌کاری کرده‌اند / 5 مقام بین‌المللی قرآن برای شاگرد مکتب امام صادق (ع)

حوزه‌های علمیه در جریان آموزش کم‌کاری کرده‌اند، حتی برخی فضلای حوزه که به مدارج بالای علمی رسیده‌اند در تلاوت قرآن مشکل دارند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، طلبگی بسیار مقدس است چرا که مرتبط با امور معنوی و دینی جامعه است. مردمی بودن باید یکی از خصوصیات طلبه باشد چراکه طلبه‌ها جزئی از مردم‌اند و در انجام وظیفه تمام تلاش خود را می‌کنند. این عمامه و لباس وسیله تبلیغ دین و خدمت به مردم است؛ حالا چقدر خوب است که طلبه ای علاوه بر فقه و اصول، قرآن را هم از حفظ بخواند و صوت دلنشینی برای تلاوت کلام الهی داشته باشد. "محمود نوروزی"، طلبه پایه نهم حوزه علمیه و حافظ کل قرآن‌کریم است. او علاوه بر حفظ قرآن، در حوزه قرائت هم در قله تلاوت قاریان ایرانی قرار دارد و در مسابقات متعدد کشوری و بین‌المللی حائز رتبه شده و برای ایران اسلامی افتخارآفرینی کرده است.

به مناسبت شهادت رئیس مکتب تشیع، امام جعفر صادق (ع) با "محمود نوروزی" به گفت‌و گو پرداختیم که مشروح آن از نظر می‌گذرد.

- در چه سالی وارد حوزه علمیه شدید و در حال حاضر در چه مقطعی تحصیل می‌کنید؟

در سال 1390 وارد حوزه علمیه خاتم‌الأوصیاء در تهران شدم و امسال در پایه 9 حوزه و ترم آخر مقطع کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران مشغول تحصیلم.

- دنیای طلبگی را چگونه می‌دانید؟

من خودم هیچ جا به اندازه فضای حوزه و دیدن رفقای طلبه و مباحثه و نشست و برخواست با علمای اهل تحقیق بهم لذت نمی‌دهد.

- شما پیش از ورود به حوزه، قاری قرآن بودید؟

من از دوران ابتدایی، قرآن را نزد پدرم آموختم و در دوران راهنمایی، تلاوت تحقیق قرآن را به‌صورت جدی پیگیری کردم و از استاد منشاوی و مصطفی اسماعیل و کامل یوسف تقلید کردم.

- به نظر شما قرآن در حوزه‌های علمیه در انزوا قرار گرفته است؟

بله، متاسفانه همان قدری که آموزش و پرورش در قضایای آموزش قرآن کوتاهی می‌کند، حوزه‌های علمیه نیز در جریان آموزش کم‌کاری کرده‌اند. ما شاهد این هستیم که حتی برخی فضلای حوزه که مدارج بالایی را در حوزه بدست آورده‌اند، در خواندن و تلاوت قرآن مشکل دارند. حتی در برگزاری مسابقات قرآن که می‌تواند نقش موثری در ترویج فرهنگ قرآنی داشته باشد، کوتاهی صورت می‌گیرد. البته اخیرا اتفاق خوبی در زمینه حفظ قرآن افتاده است و تشویق‌هایی برای طلاب در نظر گرفته شده تا بتوانند در طول سال تحصیلی از حفظ قرآن‌کریم بهره‌مند و از مزایای مادی و معنوی آن برخوردار شوند. این مسأله خیلی به طلاب کمک کرده تا به این حوزه ورود کنند. مقام معظم رهبری هم دستور داده‌اند تا شهریه طلابی که حافظ قرآنند افزایش یابد و همین توجه مقام معظم رهبری فارق از مسائل مادی، طلبه‌ها را ترغیب می‌کند تا در حوزه حفظ قرآن اهتمام بیشتری داشته باشند.

حائر رتبه در پنج مسابقه بین‌المللی قرآن

- چه شد که حافظ قرآن شدید؟ در حال حاضر، چند جزء قرآن را حفظید؟

در سال اول دبیرستان یعنی سال 1386 حفظ قرآن را شروع و در سال 1389 به اتمام رساندم. با تشویق اساتید و مربیان به امر حفظ پرداختم و از همان ابتدا به‌طور مرتب در جلسات مختلف حاضر می‌شدم و محفوظاتم را ارائه می‌کردم و در مسابقات مختلف هم حضور جدی داشتم و نماینده جمهوری اسلامی در پنج مسابقه بین‌المللی قرآن در کشورهای اردن، تونس، سودان، اندونزی و مسابقات طلاب جهان اسلام در ایران بودم و بحمدالله در تمامی این مسابقات حائز رتبه شدم.

در مسابقات اردن سال 1391 در رشته حفظ 20 جزء، پنجم شدم. در مسابقات تونس سال 1393 رشته قرائت به مقام سوم رسیدم. در مسابقات سودان سال 1393 رشته حفظ کل و تفسیر، چهارم شدم. در مسابقات اندونزی سال 1394 رشته حفظ کل و در مسابقات بین‌المللی طلاب جهان اسلام در ایران سال 1397 در رشته حفظ کل و تفسیر نیز مقام اول را کسب کردم.

ضرورت جوان‌گرایی در مدیریت امور قرآنی کشور

تعداد قابل توجهی از والدین، قرآن خواندن بلد نیستند

- اگر تلاوت و حفظ قرآن آنقدر دلنشین است چرا بسیاری از مردم کشورمان، کم قرآن می‌خوانند؟

بحمدالله بعد از انقلاب، آموزش قرآن در سطوح مختلف هم از جهت کمی و هم از جهت کیفی دارای رشد بسیار خوبی بوده و احتمالا سؤال حضرتعالی ناظر به سطح مطلوب از جامعه ما است که متأسفانه تا رسیدن به این سطح خیلی فاصله داریم.

این مسأله داری علل مختلفی است که من اجمالا به دو علت اشاره می‌کنم و اگر این دو علت برطرف شود، قطعا وضعیت بهتر از این خواهد بود.

اولا، تعداد قابل توجهی از والدین، قرآن خواندن بلد نیستند و طبیعتا اهتمامی هم نسبت به آموزش قرآن به فرزندانشان ندارند.

ثانیا متأسفانه آموزش و پرورش هم در درس قرآن نسبت به سایر دروس، اهتمام کمتری دارد و در این باره ضعف معلمان در فراگیری و آموزش قرآن به دانش‌آموزان را نیز نباید نادیده گرفت. به تعبیر دیگر، برخی فرزندان جامعه که تعداد کمی هم نیستند نه دوران طفولیت اهل انس با قرآن‌اند و نه در دوران تحصیل. متأسفانه بسیاری از همین خانواده‌ها با مسجد هم بیگانه‌اند و از جلسات آموزشی مساجد هم خودشان را محروم کرده‌اند.

سیاست‌زدگی و بازی‌های جناحی مدیران فرهنگی - قرآنی

- به نظر شما مسئولان فرهنگی و قرآنی کشور چطور می‌توانند مسیر حرکت جوان امروز را به سمت قرآن سوق دهند؟

مسئولان فرهنگی و قرآنی و اساتید قرآن و به‌طور کل جامعه قرآنی قبل از برنامه‌ریزی دقیق و مدون برای جذب جوانان به سمت قرآن‌کریم و معارف اسلام، خود باید تابلوی عمل به فرامین قرآن باشند و از سیاست‌زدگی و بازی‌های جناحی خود را دور نگه دارند و به فکر رفع موانع فرهنگی و قرآنی باشند و همین بودجه محدود قرآنی را با مدیریت تا آنجایی که می‌شود در بالاترین سطح کارایی مصرف کنند.

- عملکرد رسانه‌ها در حوزه قرآن را چگونه می‌بینید؟

عملکرد رسانه‌ها اعم از رادیو قرآن، رادیو تلاوت، شبکه قرآن و برخی خبرگزاری‌های قرآنی در این سال‌ها رشد چشمگیری داشته‌اند و خودم هم در برخی مواقع از این رسانه‌ها استفاده می‌کنم، البته در زمینه آموزش قرآن که می‌توان با کمک جلوه‌های تصویری و روش‌های آموزشی روز دنیا حرکت کرد، ضعف جدی وجود دارد و گاهی اوقات شاهدیم که محتوای برخی از رسانه‌ها از رسالتشان خارج است و علت این هم شاید کمبود سوژه خبری در حوزه قرآن باشد که یک خبرنگار مجبور است برای تهیه گزارش، هر مطلبی اعم از قرآنی و غیر قرآنی را سوژه خبری قرار دهد.

اختلافات را کنار بگذارید / هر سال یک شیوه‌نامه جدید برای مسابقات!

- بزرگترین مشکل جامعه قرآنی از نظر محمود نوروزی...

دو مشکل به نظرم می‌آید. یکی عدم اتحاد مسئولان قرآنی است که این اختلافات یا به خاطر دلخوری‌های شخصی است و یا در اثر اختلاف نظرهای سیاسی و سلیقگی که دود این اختلافات فقط به چشم اهالی قرآن و جامعه علاقه‌مند به فراگیری قرآن می‌رود. همین اختلافات است که باعث می‌شود، یک مسئول وقتی سر کار می‌آید، شیوه جدیدی را اعمال کند. به هر حال هر مجموعه‌ای باید یک وحدت رویه داشته باشد و با تغییر مسئولان، این وحدت رویه به هم نریزد. الان وضعیت مسابقات را ببینید! هر سال یک شیوه‌نامه جدید اجرایی!

دومین نکته این است که نمی‌دانیم دقیقا متولی امور قرآنی کشور چه سازمانی است و چه کسی فصل‌الخطاب است و حرف آخر را می‌زند. اوقاف، شورای عالی قرآن و یا سازمان دارالقرآن‌الکریم کدامشان متولی امور قرآنی است؟. اگر کسی از جامعه قرآنی در فضای مجازی و حقیقی عملی خارج از عرف قرآنی و اسلامی انجام داد چه کسی باید به او تذکر بدهد؟ به تعبیر دیگر، کمیته انضباطی جامعه قرآنی چه نهادی است؟ همین مشکل بی‌متولی بودن جامعه قرآنی است که روز به روز شاهد اتفاقات عجیب و غریب از سوی برخی برادران قرآنی در فضای حقیقی و مجازی هستیم.

انتهای پیام /

نوروزی: حوزه‌های علمیه در آموزش قرآن کم‌کاری کرده‌اند / 5 مقام بین‌المللی قرآن برای شاگرد مکتب امام صادق (ع) 2
نوروزی: حوزه‌های علمیه در آموزش قرآن کم‌کاری کرده‌اند / 5 مقام بین‌المللی قرآن برای شاگرد مکتب امام صادق (ع) 3