پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

15 نکته برای برگزاری ایمن کنکور در شرایط کرونایی

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

15 نکته بهداشتی جهت برگزاری ایمن کنکور در شرایط کرونایی

یک متخصص بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار نکاتی موثر برای برگزاری ایمن‌تر آزمون‌های سراسری در زمان شیوع کرونا را تشریح کرد.

دکتر پویا کیان - عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ضرورت رعایت نکات بهداشتی برای هر دو گروه مجریان و داوطلبان کنکور، اظهار کرد: در هر اپیدمی و بیماری، تهدیدات در سه مرحله منبع، مسیر انتقال و گیرنده قابل مدیریت است.

وی ادامه داد: در کنترل منبع؛ بیماران، افراد ناقل بالقوه یا محل تکثیر به نحوی کنترل می‌شود که سبب انتشار بیماری نباشد، به طور مثال ایجاد قرنطینه خانگی برای بیماران و مراقبت کردن از بیماران در بیمارستان از این نوع کنترل است. برای کنترل گیرنده نیز اتخاذ اقدامات پیشگیرانه و درمانی جهت بهبود سریع‌تر بیماران، ضروری است.

ضرورت کنترل و قطع زنجیره انتقال از منبع به گیرنده در محل برگزاری کنکور

این عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به ضرورت کنترل و قطع زنجیره انتقال از منبع به گیرنده در رویدادهایی مانند کنکور که تعداد زیادی از افراد در یک محیط سربسته تجمع پیدا می‌کنند، گفت: در این میان باید تا حد امکان مسیرهای انتقال را شناسایی و قطع کنیم که تحقق آن مستلزم شناسایی وظایف مجریان و برگزار کنندگان کنکور، داوطلبان و خانواده‌های آنهاست.

نکات ضروری قبل از برگزاری آزمون

کیان با تاکید بر ضرورت اعمال راهکارهایی برای مدیریت و کنترل بیماری کووید19 در آزمون‌های سراسری توسط سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های متولی، خاطرنشان کرد: افزایش حوزه‌های امتحانی، اختصاص حوزه‌های امتحانی و فضای عمومی بزرگتر جهت کنترل ورود، خروج و مدیریت حضور داوطلبان و خانواده‌ها، توجه به تهویه محل برگزاری آزمون، تغییر در نحوه چیدمان و افزایش فاصله بین داوطلبین، ضدعفونی سطوح و ضدعفونی ابزاری که بین افراد جابه‌جا می‌شود مثل استامپ‌ها و مخازن سؤالات، در نظر گرفتن اقلام بهداشتی مثل پدهای الکلی و ماسک و اختصاص سطل‌های مخصوص دفع بهداشتی ماسک و پد بهداشتی برخی از مواردی است که مجریان کنکور طبق پروتکل‌ها باید اجرا کنند.

داوطلبان برای کاهش احتمال شیوع بیماری چه‌کار کنند؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به اقدامات ضروری از سوی داوطلبان کنکور جهت کاهش خطر انتقال، گفت: از آنجاکه نمی‌توان با قطعیت در مورد سلامت و یا بیمار و ناقل بودن افراد قضاوت کرد؛ بنابراین افراد باید دیگران و حتی خودشان را ناقل تصور کنند و مطابق با آن موارد بهداشتی از جمله استفاده از ماسک‌های مناسب، رعایت فاصله فیزیکی و ضدعفونی دست‌ها را رعایت کنند، مدیریت زمان جهت ورود و خروج از محل برگزاری آزمون را داشته باشند، از خوراکی‌های بسته بندی شده استفاده شود، تماس کمتر با سطوح و ضدعفونی وسایل و ابزاری که استفاده می‌کنند از دیگر نکاتی است که باید از سوی داوطلبان رعایت شود.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت اصل فاصله‌گذاری فیزیکی و انضباط در کنترل تردد افراد و مسیرهای حرکتی، گفت: نحوه ورود و خروج افراد در سالن‌های امتحان نکته بسیار مهمی است که در پروتکل‌ها کمتر به آن پرداخته شده است؛ بر این اساس، مدیریت زمان و موکول نکردن زمان ورود به دقیقه‌های پایانی و رعایت نظم به هنگام خروج از سالن برخی از نکاتی است که باید توسط داوطلبان رعایت شود.

وظایف مجریان آزمون در شرایط کرونایی

به گفته وی این متخصص بهداشت حرفه‌ای و ایمنی کار، در همین راستا وظایف مجریان برگزاری کنکور به شرح زیر است:

- اندیشیدن تمهیداتی برای رعایت هر چه بیشتر نظم و ترتیب در محل برگزاری آزمون همچون راهنمایی درست افراد، خط کشی و علامتگذاری‌های کف و مسیرهای سالن امتحان

- مدیریت زمان خروج افراد مساله مهمی است، چراکه خستگی داوطلبان، استرس آزمون، دیدن دوستان و چک کردن سؤالات از جمله مواردی است که کنترل افراد بر نحوه خروج ایمن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مدیریت خروج صحیح داوطلبان و رعایت نظم و ترتیب آن، توجه بیش از پیش و صبوری مراقبین و مجریان و داوطلبین و خانواده‌ها را می‌طلبد.

- حوزه امتحانی، سالن برگزاری کنکور و خیابان‌های اطراف آن را شامل می‌شود، لذا جلوگیری از تجمع افراد در این مکان‌ها و ممنوعیت توقف در حوزه‌ها و حتی خیابان‌های اطراف آن با کمک نیروهای انتظامی می‌تواند تا حد زیادی از انتقال و شیوع بیشتر بیماری پیشگیری کند.

ضرورت اطمینان از ناقل نبودن مراقبین و ناظران آزمون

وی با بیان اینکه پروتکل‌های مربوط به قرنطینه و تست‌های تشخیصی کرونا باید در رابطه با مراقبان و ناظران آزمون رعایت شود، گفت: باید قبل از ورود به جلسه از ناقل و بیمار نبودن این افراد اطمینان حاصل شود. قواعد و ضوابط مربوط به احراز سلامت افراد دخیل در فرایند برگزاری آزمون، نکته بسیار مهمی است که باید از سوی مجریان برگزاری آزمون رعایت شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از چالش‌های مرتبط با کرونا راه‌حل‌های قدیمی و پیش بینی شده ندارند، اظهار کرد: بکارگیری ایده‌های خلاقانه بر اساس شناسایی مشکلات و رفتار طرفین و عملیاتی کردن آن در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف همچون زمان تحویل امانات، نحوه ورود، خروج و فعالیت‌های ساده و تغییرات کوچک در محیط جهت کاهش تماس با سطوح و وسایل، در پیشگیری و کنترل بیماری تاثیر زیادی دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه در خاتمه ضمن آرزوی موفقیت و سلامتی برای شرکت کنندگان کنکور، گفت: در هر صورت امکان عدم برگزاری کنکور وجود ندارد و از طرف دیگر داوطلبان و مجریان برگزاری آزمون باید توجه داشته باشند که محل برگزاری آزمون بالقوه پتانسیل بالایی برای انتقال بیماری دارد، لذا پیشگیری از خطر ابتلا، شرایط و رفتار ویژه‌ای می‌طلبد که باید توسط طرفین رعایت شود.