پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

نگاهی به سوابق گزینه‌های ریاست کمیسیون اصل 90 مجلس یازدهم

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

پنج گزینه نهایی ریاست کمیسیون اصل 90 توسط هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مشخص شدند؛ کمیسیونی مهم با وظیفه نظارت بر کار قوای مقننه، مجریه و قضائیه که نقش بسزایی در احقاق حقوق مردم و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال دارد.

پنج گزینه نهایی ریاست کمیسیون اصل 90 توسط هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مشخص شدند؛ کمیسیونی مهم با وظیفه نظارت بر کار قوای مقننه، مجریه و قضائیه که نقش بسزایی در احقاق حقوق مردم و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال دارد.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر اصل نود قانون اساسی «هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضاییه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتبا به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضائیه مربوط است، رسیدگی و پاسخ کافی از آن‌ها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد، به اطلاع عامه برساند.»

بر اساس همین اصل و طبق آیین نامه داخلی مجلس، کمیسیون اصل نود قانون اساسی برای سامان دادن و کارآمد سازی مجلس و نمایندگان خصوصا نسبت به طرز کار قوای مجریه و قضائیه و مجلس مبتنی بر اصول متعدد قانون اساسی به خصوص اصل 90 تشکیل می‌شود تا طبق قوانین مصوب مربوط به خود اداره و انجام وظیفه نماید.

پیشینه تشکیل این کمیسیون به دوره اول مجلس برمی‌گردد که بنا بر اعتقاد برخی صاحبنظران و کارشناسان امر از دوره اول تا ششم نتوانست نقش پررنگی در انجام وظایف نظارتی اش داشته باشد. از مجلس ششم کارکرد این کمیسیون بهتر شد و این روند تا کنون ادامه داشته است.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس، رییس کمیسیون اصل نود با پیشنهاد هیأت رئیسه مجلس از بین اعضای ثابت ترکیب 8 نفره کمیسیون و با رای مجلس برای مدت یک سال انتخاب می‌شود. در دوره قبل نمایندگان به دنبال اصلاح آیین نامه برای تغییر در شیوه انتخاب رییس بودند تا حداقل دو گزینه به صحن علنی معرفی شود که در نهایت با این اصلاح مخالفت شد.

با مشخص شدن ترکیب کمیسیون‌های تخصصی مجلس، هیات رییسه پنج گزینه نهایی را برای معرفی به صحن علنی و انتخاب نمایندگان مشخص کرده است؛ حسن شجاعی نماینده ابهر، سید محمود نبویان، سید نظام الدین موسوی و سید مصطفی آقامیرسلیم نمایندگان تهران و نصرالله پژمانفر نماینده مشهد.

در این گزارش به بررسی سوابق کاری گزینه‌های ریاست کمیسیون اصل 90 پرداخته شده است؛

*س_**حجت الاسلام نصرالله پژمان فر_س*

پژمانفر متولد سال 1343 در شهر تهران است که در مقطع متوسطه هنرستان و در رشته مکانیک خودرو تحصیل کرده و با وجود قبولی در کنکور از ادامه تحصیل در دانشگاه انصراف داد، سپس وارد حوزه علمیه تهران شد و پس از چندی تحصیل در حوزه علمیه خراسان را آغاز کرد؛ او در مدرسه مجتهدی زیر نظر اساتیدی مانند عبدالکریم حق‌شناس و صادق شریعتمداری تحصیل کرد و سپس در مدرسه برهان تحصیلاتش را ادامه داد، همچنین در شهر ری نیز از اساتیدی مانند سیدمحمد حجت کوه‌کمری استفاده و پس از چند سال ادامه تحصیل در مشهد، همکاری‌اش را با جامع المصطفی (ص) العالمیه در این شهر آغاز کرد. در همین دوران نیز مدیریت مدرسه علمیه شهید صدوقی را در مشهد به عهده گرفت؛ پژمان‌فر در سال 1388 به عنوان معاون آموزش و پژوهش مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان فعالیتش را آغاز کرد و دو سال بعد با پیروزی در نهمین دوره انتخابات از حوزه مشهد وارد مجلس شد و دوران نمایندگی اش در دوره‌های دهم و یازدهم ادامه پیدا کرد.

پژمان فر در مجالس نهم و دهم عضو کمیسیون فرهنگی بوده است.

*س_**حجت الاسلام سید محمد نبویان_س*

نبویان متولد فروردین 1344 از بابل و نماینده فعلی تهران با سابقه نمایندگی تهران در دوره نهم است. او همچنین عضو جبهه پایداری و دانشیار گروه فلسفه مؤسسه امام خمینی (ره) و عضو شورای مرکزی فراکسیون اصول‌گرایان مجلس بوده و با مدرک دکترای فلسفه مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی است.

نبویان در مجلس نهم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بود.

*س_** سید نظام الدین موسوی_س*

موسوی متولد خرم آباد و نماینده تهران است که در کارنامه سوابق اجرایی اش مدیرعامل و مدیرمسئول خبرگزاری فارس، معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی، مدیرمسئول روزنامه جوان و مدیرعامل شرکت پیام آوران روز، رئیس شورای فرهنگی و رئیس شورای اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، موسس و مدیرعامل خبرگزاری دانشجو، عضو هیات مدیره موسسه اجتماعی احسان برکت، دبیرکل انجمن روزنامه نگاران مسلمان، عضو تحریریه و دبیر سرویس دانشگاه روزنامه کیهان، موسس و مدیرعامل موسسه فرهنگی آرمان را دارد. او دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی از دانشگاه تهران و دانشجوی مقطع دکترای مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران و مدرس علوم ارتباطات و علوم سیاسی در مراکز آموزشی مختلف است.

*س_**سید مصطفی آقامیرسلیم_س*

میرسلیم متولد 1326 در تهران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نماینده فعلی تهران است. در سوابق اجرایی او وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی اجتماعی وزیر کشور، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و مشاور عالی رئیس‌جمهور و رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی وجود دارد. همچنین عضو هیات علمی مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر و مؤسس و رئیس اولین مرکز تحقیقات موتور ایران و ناظر عالی طراحی و ساخت اولین موتور پایه گازسوز و ریاست فدراسیون نجات غریق و غواصی ایران بوده است.

*س_**حجت الاسلام حسن شجاعی_س*

شجاعی متولد 1359 در خرم دره و نماینده فعلی ابهر، خرم دره و سلطانیه است. او پیش از این مدیر طرح تحول در قوه قضائیه بود.

بر اساس این گزارش نمایندگان در جلسه روز چهارشنبه تکلیف رییس کمیسیون اصل نود را در سال اول کاری مجلس یازدهم مشخص خواهند کرد.