پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

نگرانی نماینده پارلمان عراق از اهداف سرمایه‌گذاران سعودی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
نگرانی نماینده پارلمان عراق از اهداف سرمایه‌گذاران سعودی

ایرنا - بغداد - نماینده پارلمان عراق با تاکید بر لزوم بررسی و نظارت دقیق پارلمان بر هویت سرمایه‌گذاران سعودی و شفافیت پروژه‌های آنها، هشدار داد که برخی کشورها در ظاهر دنبال سرمایه‌گذاری هستند، اما عملا دنبال توسعه نیافتگی عراق می‌باشند.

به گزارش ایرنا، «منار عبدالمطلب» نماینده استان «صلاح الدین» در پارلمان عراق امروز (شنبه) با درخواست از دولت و سازمان سرمایه‌گذاری این کشور برای اطمینان حاصل کردن از هویت سرمایه‌گذاران سعودی در مناطق مرکزی عراق گفت: هویت سرمایه‌گذاران و نیت آنها باید شفاف بوده و پوششی برای انجام امور دیگر نباشد.

وی تصریح کرد: قراردادهای جدید در زمینه سرمایه‌گذاری باید به شدت تحت نظارت پارلمان و مراجع ذیربط باشد؛ به ویژه قراردادهای سرمایه‌گذاری عربستان در مناطق «فرات میانه» در عراق.

وی افزود: اکثر قراردادهای سرمایه‌گذاری به ویژه قراردادهای ناموفق تحت اسامی شرکت‌ها و اسامی جعلی بوده است، اما در واقعیت امر، این قراردادها متعلق به کشورهایی بوده‌اند که می‌خواهند پروژه‌ها در عراق اجرایی نشود تا این کشور همچنان یک وارد کننده باشد و یا اگر هم پروژه‌ای را اجرا کنند؛ در رقابت با تولید داخلی بوده و به آن آسیب بزند.

وی تاکید کرد: ما روی این موضوع تمرکز خواهیم کرد که قراردادها شفاف بوده و به صورت پوششی نباشد.

این نماینده پارلمان عراق که امروز با پایگاه «بغداد الیوم» مصاحبه می‌کرد، افزود: سرمایه‌گذاری سعودیها در مناطق فرات میانه باید به طور جدی زیر نظر باشد و اجازه بکارگیری نیروی کار خارجی در آنها داده نشود و تا حد زیادی نیروی کار عراقی را بکار گیرند.

برخی اخبار در روزهای اخیر در رسانه‌های عراق منتشر شده مبنی بر اینکه دولت این کشور به منظور جذب سرمایه‌گذاری عربستان در بخشهای مختلف اقتصادی از جمله کشاورزی، اراضی در جنوب عراق در اختیار سرمایه‌گذاران سعودی قرار داده است.

در واکنش به این خبرها، «علی الاسدی» رییس «شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی النجباء» عراق در پیامی توئیتری نوشت: این سوال در افکار عمومی عراق مطرح شده است، چه زمانی دخالت‌های سعودی بر اساس خیرخواهی و دیپلماسی و با هدف حفظ منافع عراق و خون عراقی‌ها بوده است.

وی افزود: بر چه مبنایی اکنون می‌شنویم که این کشور به دنبال سرمایه‌گذاری در جهت حمایت از سیاست غذایی عراق، خصوصا در مناطق جنوبی کشور است.

رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی النجباء تصریح کرد: بهتر بود عربستان به خانواده‌های قربانیان خودروهای بمب‌گذاری شده و انتحاری‌ها در مناطقی که ادعا و قصد سرمایه‌گذاری دارد، غرامت پرداخت کند.

وی تأکید کرد که آنچه شاهد هستیم تنها بخشی از سلسله توطئه‌های یک کشور فرقه‌گرا علیه تمامیت ارضی عراق است.

در حمله گروه تروریستی «داعش» به عراق چند هزار نفر با ملیت سعودی به این کشور آمدند و به گفته منابع رسمی عراق، بیش از پنج هزار نفر آنها خود را با خودروی بمبگذاری شده یا کمربند انفجاری منفجر کرده و هزاران عراقی را به خاک و خون کشیدند.

شماری از این تروریست‌های سعودی هم اکنون در زندان «ناصریه» عراق در بازداشت هستند.

*س_برچسب‌ها_س*