پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

نیوزیلند قادر به ادامه کمک نظامی به اوکراین نیست

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
نیوزیلند قادر به ادامه کمک نظامی به اوکراین نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «پنی هناره» وزیر دفاع نیوزیلند سه‌شنبه (27 سپتامبر) گفت تقاضای اوکراین برای حمایت نظامی با ذخایر تسلیحاتی فعلی نیوزیلند مطابقت ندارد.

آسوشتد پرس به نقل از وی گزارش داد طرف اوکراینی خواستار هیمارس، سامانه‌های دفاعی زمین به هوا و همچنین سامانه‌های دفاعی زمین به دریا شده است. وزیر دفاع نیوزیلند افزود: با این حال، نیوزیلند چیزی که اوکراین بر اساس ارزیابی کنونی ما و طبق تقاضا‌ها در جلسات اهدا می‌خواهد، برای ارائه ندارد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، نیوزیلند تاکنون تنها وسایل حفاظت شخصی در اختیار اوکراین قرار داده و همچنین ولینگتون با کمک نظامی 12 میلیون دلاری به اوکراین موافقت کرده است. این کشور از متحدان بزرگ آمریکا خارج از ناتو است.

در ماه آوریل، روسیه در نامه‌ای به کشور‌های عضو ناتو کمک نظامی آن‌ها به اوکراین را محکوم کرد. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم هشدار داد هر گونه محموله تسلیحات ارسالی به خاک اوکراین، هدف مشروع نیرو‌های روسیه خواهد بود.

دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه تاکید کرده که تامین تسلیحات غربی برای کی‌یف کمکی به حل مناقشه اوکراین نمی‌کند و تنها پیامد‌های منفی دارد. وزارت خارجه روسیه اخیرا خطاب به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا اعلام کرد به دلیل اقدامات اروپا و ناتو در اوکراین، امنیت کل قاره اروپا در خطر قرار گرفته است.

اخیراً ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در نشست خبری پس از دیدار با «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا در کی‌یف گفت که دسترسی به سامانه‌های پدافند هوایی و دفاع موشکی اولویت امروز این کشور است.