پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

2 هزار خانوار روستایی پنل های خورشیدی نصب کردند

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
2 هزار خانوار روستایی پنل های خورشیدی نصب کردند

سعادت گفت: خرید تضمینی پنل های خورشیدی انجام و یکی از مشکلات ما برای این موضوع نبود جای امن برای نصب این پنل ها بود.

امروز میز اقتصاد به بررسی مهاجرت معکوس و شغل های ایجاد شده در روستاها با حضور آقای سعادت معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی معاونت توسعه روستایی پرداخت.

سوال: شغل های ایجاد شده در روستاها چگونه بوده است؟

سعادت: 230 هزار عدد با همکاری همه ی دستگاه ها انجام شده است. صد و پنجاه و پنج هزار شغل از محل تبصره شانزده بوده است. کمیته امداد و بهزیستی برای مددجو ها عمل میکنند اما هدف بقیه بسیج سازندگی عمومی است. اکنون تفکیک سازمان ها را ندارم.

از سال نود هشت تا کنون دویست و نود و نه هزار شغل ایجاد شده است و چهار هزار شغل از مشاغل خرد خانگی است و 14 هزار شغل از طریق دستگاه های مختلف مثل میراث و صنعت و تفاهم نامه های آن امضا شده است و بقیه از منابع داخلی خود بانک ها است.

میزان اشتغالی که ایجاد شده باید اعلام شود. بیست و سه هزار میلیارد تومان تقریبا ما به این طرح اختصاص داده ایم. 102 همت برای تبصره شانزده است.

سوال: چقدر از تکالیف انجام شده است؟

سعادت: ستاد روستایی به عنوان معاون اجرای است. منابع تبصره هجده را اگر ما به موقع دریافت میکردیم می‌توانستیم به پانصد هزار شغل هم برسیم. این شغل های ایجاد شده در حوزه های مختلف است، صنایع دستی، خدمات، صنایع خلاق، انرژی، بوم گردی و... شامل می شود.

سوال: شما چقدر توانستید به روستا ها کمک کنید؟

سعادت: همه نوع اسناد روستایی را مکلف کردیم که توسط بانک ها پذیرش شود. همه اسناد ارزشمند بودند. ما نسبت به قبل خیلی بهبود پیدا کردیم. ما بخشی از کار که تامین منابع بود را انجام دادیم. برای بوم گردی از صد و پنجاه میلیون تا پنجاه میلیارد می‌توانند دریافت کنند.

سوال: چقدر از این دویست هزار شغل مختص جوانان بوده است؟

سعادت: این تعداد بیشتر برای جوانان بوده است. اکثر قریب به اتفاق آنها جوانان هستند. بسیاری از جوانان به دلایل مختلف از روستا خارج شدند که بخشی از دلایل شان اقتصادی و برخی غیر اقتصادی است. برخی از بازگشت به روستا ها مربوط به بازنشسته ها است. تسهیلاتی که در بیمه روستایی وجود دارد در بیمه تامین اجتماعی نیست. شما امکان بازنشستگی و از کار افتادگی هم با این بیمه برای آنها فراهم خواهد شد.

سوال: چقدر توانستید از ظرفیت روستا استفاده کنید؟

سعادت: خرید تضمینی پنل های خورشیدی انجام شده بود. یکی از مشکلات ما برای این موضوع نبود جای امن برای نصب این پنل ها بود. نزدیک ده هزار نفر برای این موضوع در سامانه ساتپا ثبت نام کردند و دو هزار نفر موفق به نصب آن شدند. بخش تضامین هم مشکل ساز بود که اکنون حل شده است. طرحی که بنیاد مسکن تعیین کرده را ما بر مراحل آن نظارت میکنیم. در مراحل تدوین برای ساخت مسکن های جدید هستیم. ما تغییراتی در وزارت راه داشتیم که تحقق پیدا خواهد کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی