جمعه 31 فروردین 1403

400 هزار میلیارد تومان برای رشد اقتصاد دیجیتال موردنیاز است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
400 هزار میلیارد تومان برای رشد اقتصاد دیجیتال موردنیاز است

به گزارش خبرنگار سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، علی‌اصغر انصاری معاون برنامه‌ریز وازت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم هفته جهانی ارتباطات اظهار داشت: یکی از بخش‌هایی که دولت روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده است بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است که بر عهده وزارت ارتباطات قرار دارد.

وی گفت: همه برنامه‌های وزیر ارتباطات در زمان رأی اعتماد مجلس در زمینه دانش‌بنیانی تنظیم شده بود و امروز هم که برنامه تحول دولت مردمی را داریم اغلب برنامه‌های دولت مبتنی بر فناوری اطلاعات است.

به گفته وی، کاربرد آی‌تی در بخش‌های مختلف صنعت توسعه خواهد یافت.

انصاری افزود: در تبصره قانون بودجه سال 1401 اغلب بندها عموما مبتنی بر بحث دانش‌بنیان ها است و در زمینه های مختلفی تولید گوشی بومی و توسعه میکروالکترونیک برنامه تعیین شده که درصددیم منابع دولت و تسهیلات لازم را برای بازسازی این بخش تخصیص دهیم تا با منابع دولت بتوانیم تسهیلات لازم را برای بازارسازی و کمک به توسعه محصولات دانش بنیان ایجاد کنیم.

به گفته وی، پیش از اینکه فاز اجرایی تحول دولت مردمی را داشته باشیم دو محور مهم را در دستور کار قرار دادیم؛ یکی در بخش هوشمندسازی و دولت هوشمند که مأموریت اصلی ما است و قرار شد که زیرساخت‌های دولت هوشمند را توسعه دهیم و خودمان به عنوان مجموعه‌ای که به عنوان پنجره واحد دولت هستیم فعالیت کنیم.

وی ادامه داد: بحث دوم اقتصاد دیجیتال است که کارگروه ویژه ای برای آن ایجاد شده و جلسات آن مرتب برگزار می‌شود. در این راستا در دولت جدید معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات نیز از حالت رکود خارج شده است و شاخص‌های بلندپروازانه ای با نظر وزیر ارتباطات در این مجموعه گنجانده شده است.

انصاری افزود: بحث سوم شبکه ملی اطلاعات است که به عنوان هدف و محور راهبردی برنامه ها اعلام شده است و سازوکار اجرایی آن در دست انجام است.

دبیر شورای راهبردی توسعه شبکه ملی اطلاعات گفت: شورای راهبری توسعه شبکه ملی اطلاعات در این راستا ایجاد شده و کمیته‌های تخصصی تمام مفاد و اهداف و اقداماتی که در این پروژه به ما تکلیف شده است را به صورت قرارگاهی دنبال می‌کنند.

به گفته وی، این شبکه در سه لایه زیرساخت ارتباطی، زیرساخت اطلاعاتی و خدمات پایه فعالیت می‌کند. یعنی این تکالیف در 3 لایه زیرساخت ارتباطی، زیرساخت اطلاعاتی که به مراکز داده و CDN ها مربوط می‌شود و خدمات پایه و کاربردی دنبال می‌شود و دولت هوشمند و خدمات الکترونیکی در لایه خدمات کاربردی این شبکه دیده شده است.

انصاری بر بحث سرمایه گذاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: منابعی که از بودجه کشور می‌گیریم برای توسعه این بخش محدود است.

به گفته انصاری، 400 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است که به سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال برسیم و از این رو نیازمند توسعه کاربردها و برای آن نیازمند سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم.

وی یادآور شد: از قبل رگولاتور بخش مخابراتی و ارتباطی در بدنه وزارت ارتباطات و کشور وجود داشته است اما برای رسیدن به سهم اقتصاد دیجیتال مطلوب نیازمند رگولاتور فناوری اطلاعات هم هستیم.

وی با بیان اینکه در صورت رونق رگولاتوری بخش فناوری اطلاعات و دولت الکترونیک در سازمان فناوری اطلاعات ایران، باید بتوانیم فراتر از منابع دولت، منابعی از شکل رگولاتوری جذب کنیم، اضافه کرد: در تبصره 4 بودجه سال 1401 نیز بر مشارکت بخش خصوصی و عمومی تاکید شده است که در این زمینه جلساتی را برای تدوین مدل اقتصادی شروع کرده ایم تا بخشی از پروژه‌های مهم که منابع دولتی نمی‌تواند جوابگوی آن باشد از طریق بخش خصوصی انجام شود. برای مثال می‌توانیم مراکز داده بزرگ را از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی توسعه دهیم.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید خوانساری سازمان فناوری فناوری ارائه خدمات این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است