چهارشنبه 29 فروردین 1403

2 هزار هکتار جنگل‌کاری در همدان انجام می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
2 هزار هکتار جنگل‌کاری در همدان انجام می‌شود

همدان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان گفت: به دنبال حضور رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور به این استان، این اداره کل متعهد به 2 هزار هکتار جنگل‌کاری و زراعت چوب در سالجاری شد.

اسفندیار خزائی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا یادآوری کرد: سال گذشته 2 هزار هکتار جنگل کاری و زراعت چوب در این استان صورت گرفت که به همین میزان هم امسال اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان متعهد شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان از دیگر رهاورهای سفر رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همدان را موافقت این مسوول با استفاده از توان بخش خصوصی برای تقویت نهالستان ملایر عنوان کرد.

خزائی اضافه کرد: هر یک از ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری در کشور یک نهالستان زیر مجموعه خود دارند و مجاز به واگذاری آن به بخش خصوصی نیستند اما با نظر و تایید رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، می توان از توان بخش خصوصی نیز بهره گرفت.

وی توضیح داد: بر این اساس طرحی تهیه و پس از تایید کمیته فنی و در ادامه شورای عالی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، نهالستان ملایر به مزایده گذاشته می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان ادامه داد: نهالستان ملایر به وسعت 14 هکتار بوده و سالانه یک میلیون اصله نهال صنوبر و 300 هزار اصله گونه های جنگلی نظیر انواع بادام، بادام وحشی، بادام شیرین، ارژن، بلوط، داغداغان و بنه تولید می‌شود.

خزائی بیان کرد: با وجود وسعت 14 هکتاری نهالستان ملایر هم اینک با توجه به میزان بودجه بخش کمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد اما با استفاده از توان بخش خصوصی می‌توان بخش زیادی از این نهالیتان را مورد استفاده قرار داد.

وی از دیگر رهاوردهای حضور رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در همدان را افزایش 2 برابری بودجه آبخیزداری ملایر عنوان کرد و گفت: با توجه به کم آبی و کاهش آب سفره‌های زیرزمین به منظور تقویت منابع زیرزمینی بودجه طرح‌های آبخیزداری ملایر افزایش یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان خاطر نشان کرد: امسال 30 میلیارد تومان برای اجرای طرح های آبخیزداری این استان اختصاص یافته است.

خرائی با بیان اینکه طرح آبخیزداری امسال در 24 حوزه آبخیز همدان در حال اجرا است اظهار داشت: اجرای طرح های آبخیزداری موجب استحصال 280 میلیون متر مکعب آب و 48 هزار تن افزایش تولید علوفه در همدان شد.

*س_برچسب‌ها_س*