جمعه 10 فروردین 1403

هشدار‌های هواشناسی به کشاورزان / رشد بیش از 29 درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
هشدار‌های هواشناسی به کشاورزان / رشد بیش از 29 درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: کشاورزان مناطق شرقی و مرکزی کشور که قصد کشت زعفران را دارند، تا پایان مرداد از کشت اجتناب کنند.

مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از بارش پراکنده در سواحل مرکزی و غربی دریای خزر خبر داد و گفت: از روز جمعه تا شنبه در برخی مناطق گیلان، اردبیل، شمال آذربایجان غربی و شرقی بارش پراکنده پیش بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تداوم موج گرما در پایان هفته در بسیاری از مناطق کشور، افزود: روند افزایش یا ثابت ماندن دما را در بسیاری از مناطق شاهد هستیم.

حقیقت در توصیه‌ای به کشاورزان بیان کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و احتمال طغیان آفت پسیل پسته به کشاورزان توصیه می‌شود که ضمن اجتناب از سم‌پاشی، درختان را با صابون‌های کشاورزی شست و شو دهند.

مدیرکل مرکز پایش هواشناسی کشاورزی ادامه داد: در مناطق مرکزی و جنوبی، کشاورزان دور آبیاری محصولاتی نظیر لوبیا، گوجه و بادمجان را کوتاه کنند، ضمن آنکه در مناطق شمال غرب به سبب چغندرکاری آبیاری شبانه را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در توصیه‌ای به زعفران کاران گفت: کشاورزان مناطق شرقی و مرکزی کشور که قصد کشت زعفران را دارند، تا پایان مرداد از کشت به دلیل مناسب نبودن زمان اجتناب کنند.

*س_ تامین 126 درصد بارش یک سال زراعی کشور_س*

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور 293.8 میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.7 درصد کاهش و بلندمدت 29.3 درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه 126 درصد بارش یک سال زراعی تامین شده است، بیان کرد: این در حالی است که استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، کرمانشاه و کردستان کمتر از نرمال بارش دریافت کردند.

حقیقت ادامه داد: مرکز اقلیم شناسی نشان می‌دهد که بارش در سال زراعی جدید با تاخیر شروع می‌شود که با این وجود کمبود بارش نسبت به دوره بلندمدت را خواهیم داشت.

مدیر کل مرکز پایش هواشناسی در پایان تصریح کرد: با توجه به تاخیر در آغاز بارندگی‌های پاییز به کشاورزان دیم کار توصیه می‌شود که مراقبت‌های لازم را به عمل آورند.

انتهای پیام /