جمعه 10 فروردین 1403

هشدار یک مرجع تقلید درباره تطهیر طالبان از سوی برخی اشخاص و جریانات

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
هشدار یک مرجع تقلید درباره تطهیر طالبان از سوی برخی اشخاص و جریانات

ایرنا نوشت:- آیت‌الله اسدالله بیات‌زنجانی از مراجع تقلید در پیامی نسبت به آنچه تطهیر طالبان و عواقب خطرناک آن توسط برخی جریانات و شخصیت‌ها اعلام کرد، هشدار داد.

وی در این پیام آورده است: قدرت‌گرفتن دوباره جریان طالبان در افغانستان هم هشدار است و هم آزمون. هشداری است برای آن‌که یادمان نرود جریان خشونت، تحجر و ترور در دینداران قشری‌مسلک هنوز زنده است و خودش را بازتولید می‌کند و فقط پرچم و نام خود را عوض می‌کند. لذا مبارزه فکری و عملی با آن، تکلیفی است که تعطیل‌بردار نیست.

وی افزوده است: اما قدرت‌گرفتن این جریان یک امتحان هم هست برای همه ما اعم از سنتی و نوگرا، اصلاح‌طلب و اصول‌گرا و حتی مسلمان و غیرمسلمان. امتحانی فکری تا محک و معیاری باشد برای سنجش و شناخت سه صنف از دینداری و مسلمانی در روزگار ما.

بیات زنجانی تاکید کرده است: اول: آنهایی که با ظهور مجدد طالبان گویی همزاد و همذات خود را دوباره یافته‌اند و با هفت آب می‌خواهند آنها را تطهیر کنند؛ دوم: آنهایی که در برابر این جریان سکوت کرده‌اند و التفاتی به خطرات آن ندارند و سوم هم آنهایی که موضع‌گیری علیه طالبان و مرزبندی شفاف با آنها را تکلیف عقیدتی و فکری خود می‌شمارند. این امتحان و آزمونی است که روزگار کنونی دارد از ما و از نوع دینداری مسلمانانه ما می‌گیرد و خواسته یا ناخواسته در حال شرکت در این امتحان هستیم.

وی افزوده است: "بر این اساس اینجانب یک توصیه به علمای حوزه و دانشگاه و حوزه‌های علمیه و صاحبان خطبه و منبر دارم و یک توصیه هم به عموم برادران و خواهران دینی. توصیه‌ام به علمای حوزه و دانشگاه، فعالان اجتماعی و جریان‌های سیاسی آن است که به طور آشکار و علنی مرز خود را با این جریان تندرو، خشن و تروریست بیان و ابراز کنند و دیگران را هم به این کار تشویق کنند و همچنین نقد آن را از لابه‌لای گفتار و متون متقدم و معاصر بازگو و تبیین کنند..."

بیات زنجانی آورده است: اما توصیه‌ام به عموم خواهران و برادران مسلمان، به ویژه در ایران، آن است که همان‌قدر که بر اهتمام فرزندان و خانواده خود به انجام واجبات دینی و فضائل اخلاقی همچون نماز و روزه و انفاق و نوع‌دوستی، شوق و رغبت دارید، بر تقویت فکری و عقیدتی آنها در پرتو اسلام عقلانی، رحمانی و انسانی هم همت کنید. کمک کنید که نسل‌های بعد و بعدتر بدانند و یادشان نرود که فرق اسلام ناب و اصیل محمدی و علوی با اسلام داعش و طالبان این است که در اسلام اصیل آیه «لا اکراه فی الدین» همان مفهومی را دارد که در نگاه نخست و در ترجمه ساده و سلیس و ظاهر آن به هر زبانی از آن فهمیده می‌شود و تفسیربردار نیست.

وی افزوده است: مسلمان‌شدن وابسته به تحقیق فردی و شخصی است و تقلید در آن ممنوع، مذموم و نارواست و هر کس جز این بخواهد، در پی قدرت و مطامع دنیوی خویش است. پدران و مادران عزیز! در روزگاری که برخی منابر و مواعظ آلوده به مطامع قدرت و ثروت شده‌اند، خودتان کمک کنید و حساس باشید که فرزندان‌تان یادشان نرود که اسلام، خادم انسان است و آمده تا او را رفعت مقام ببخشد و هر فکر، نهاد و دستگاهی که گفتار و رفتارش با قداست، حرمت و آزادی خدادادی انسانها منافات داشته باشد خارج از اسلام بوده و اسلام خوارج است.

وی تاکید کرده است: بارها گفته‌ام که آزادی انسان، حق نیست بلکه فوق حق است، چون مبنای بعث انبیای الهی آزادی انسان است و اگر بشر آزاد نبود، اصولا بعثت و دعوت انبیا هم بی‌معنا بود. به فرزندانتان بیاموزید که اگر آزادی انسان را برداریم، قیامت و حساب و کتاب پس از مرگ هم بی‌معنا و لغو است و این چیزی است که مع‌الأسف این تندروهای داخلی و خارجی آن را نفهمیده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم افزوده است: طالبان و داعش نه‌فقط یک جریان سیاسی و اجتماعی و نظامی، بلکه یک فکر بی‌مرز است که منحصر به افغانستان و عراق و سوریه و پاکستان و کشورهای عربی نیست. مگر می‌شود اطراف ما باشند و در میان ما نباشند؟ این تفکر در ایران ما هم هست ولی هنوز متحد نشده و اضلاع آن به همدیگر متصل نشده‌اند.

وی ادامه داده است: اگر مراجع آزاده و مستقل، وعاظ اندیشمند و دردمند، دانشگاهیان انسان‌ساز، فعالان اجتماعی و عموم خانواده‌ها و پدران و مادران آگاه دست به دست هم بدهند و بر آگاهی عمومی نسبت به اسلام عقلانی و رحمانی و انسانی بیفزایند و اسلام طالبانی و داعشی را محکوم کنند، این تفکر هیچگاه در ایران ما قدرت نخواهد گرفت و مناسبات اجتماعی و سیاسی ما هم طالبانی و داعشی نخواهد شد، اما اگر خدای ناکرده نسبت به قرائت‌های خشن و غیرانسانی از اسلام بی‌اعتنا باشیم، از آنجا که اسلام به هر حال اسما یا رسما در این سرزمین هست و خواهد بود، همین قرائت خشن و غیرانسانی مقتضیات متحجرانه خود را بر زندگی همه ما تحمیل خواهد کرد و زمام همه امور دنیوی و معنوی مردم را در دست خواهد گرفت.

آیت الله بیات زنجانی در پایان آورده است: لذا در عین احترام به تلاش‌های اجتماعی، سیاسی و بین‌المللی برای محکومیت و تضعیف طالبان، معتقدم که توسعه اسلام عقلانی، رحمانی و انسانی در شرایط کنونی همچنان بهترین و ماندگارترین وسیله و رقیب برای مواجهه با اسلام داعشی و طالبانی است. اللهم لا تجعل مصیبتنا فی دیننا و لا تجعل الدنیا أکبر همنا و لا مبلغ علمنا و لا تسلط علینا من لا یرحمنا برحمتک یا ارحم الراحمین./

2727

کد خبر 1541624