سه‌شنبه 28 فروردین 1403

همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
همه‌چیز در "جان و تَن" دست میهمان است / خسروی: نگذارید دفاع‌مقدس فراموش شود!

محمدجعفر خسروی درباره اجرا و ساختِ برنامه «جان و تَن» گفت: خاطرات دفاع‌مقدس نیاز به روایتِ درست دارند و ما در این برنامه بدون هیچ مبالغه‌ای همین کار را کردیم؛ این هشدار واقعی است که شکلی از فراموشی نسبت به مفاهیم دفاع‌مقدس، تهدیدمان می‌کند.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سال‌ها «زنده باد زندگی» را در شبکه دو اجرا می‌کرد؛ او را به صراحت کلام می‌شناسند و همین مسئله باعث شده برنامه‌هایش چالشی شود اما در «جان و تَن» شبکه سه وضعیت به گونه‌ای دیگر پیش می‌رود. به تعبیرِ خودش در این برنامه تلویزیونی همه‌چیز دستِ میهمان است.

برنامه ترکیبی «جان و تَن» چند روزی است از شبکه سه سیما پخش می‌شود. برنامه‌ای که محصول مرکز مستند سوره و مرکز هنری رسانه‌ای نهضت است و ویژه هفته دفاع‌مقدس آماده شده و با قهرمانانی گفت‌وگو می‌کند که افراد معمولی‌اند. به قصه‌های ناگفته و برآمده از دل مردم درباره جنگ می‌پردازد.

فُرم این برنامه ترکیبی در رفت و برگشت میان داخل و خارج از استودیو شکل می‌گیرد. بخشی از این برنامه توسط راوی اصلی و در داخل استودیو روایت می‌شود و همزمان بخش‌های دیگر قصه در قالب مستند بازسازی شده برای مخاطب به تصویر کشیده می‌شود.

محمدجعفر خسروی مجری این برنامه تلویزیونی درباره «جان و تَن» به خبرنگار تسنیم گفت: پیشنهاد آقای مستوفی بود و به یک باره با این برنامه مواجه شدم که ریتم، فرم و ضرباهنگ آن از گفت‌وگوهای معمولی بود که برای تهیه 20 تا 30 دقیقه گفت‌وگو، 4 تا 5 برابر ضبط می‌کردند تا مطالب‌شان آن‌طور که باید بازگو شود. مجموع این گفت‌وگوها تنها اسبابِ شگفتی و تعجب نیست و خودمان هم در تحیری بودیم و خاطراتی که از میان خاطرات مختلف و آدم‌هایی که از میان آدم‌های مختلف بعد از بررسیِ سردبیر برنامه انتخاب شدند و همه این‌ها امتیازات خاصی برای بازگویی خاطرات بودند و از این جهت، موجب جذابیت کار می‌شد.

او درباره نحوه اجرای این برنامه تلویزیونی، خاطرنشان کرد: رنگِ مجری در این برنامه اتفاقاً رنگِ کم‌ملات و کم‌مایه‌ای است و بیشتر میدان به میهمان داده شده و این هم امتیاز کار به حساب می‌آید؛ در واقع بیشتر شنونده‌ایم تا گوینده! تلاشی برای مبالغه‌کردن و تأثیرگذار کردنِ بازگویی خاطرات صورت نگرفته و خاطرات همچنان که روایت می‌شوند تأثیرگذارند.

وی افزود: متأسفانه امروز شکلی از فراموشی نسل‌های جدید را تهدید می‌کند که روایت‌ها این‌ها را از یاد ببرند. از یاد بردنِ خاطرات و ارزش‌هایشان، اتفاقات و رخدادهای تاریخ معاصرمان، آدم را از داخل تهی می‌کند و نیاز است برای حفظ هویت ملی این کار، مکرر صورت بگیرد و این مسیر از گفت‌وگوهای مفیدی بود و امیدوارم پخشِ آن مورد اقبال مردم قرار بگیرد.

خسروی با اشاره به هشدار به برنامه‌سازان برای غفلت از محتوای دفاع‌مقدس، تأکید کرد: همه این میهمانان خاص‌اند؛ همه گفته‌هایشان تازگی دارد و همه موقعیت‌ها و وقایع خاص‌اند. در واقع سه خط موازی تعقیب‌شده شخصیت‌ها، موقعیت‌ها، رخدادها و این‌ها همه‌اش ممتاز و بسیار ارزشمندند. روی این نکته تأکید داریم اگر این مفاهیم و محتوای نابِ دفاع‌مقدس فراموش شوند، در واقع هویت‌مان را از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: فرصت از دست می‌رود چون ما اگر نگاهی جزئی داشته باشیم متوجه می‌شویم میانگین سنی آدم‌هایی که می‌توانند این خاطرات را روایت کنند میانگین‌ِ سنی‌شان 50 تا 60 سال است و این‌ها اکثرشان مسافرند و در حال بدرقه این نسلیم. آنچنان که به تدریج مادران شهدا و نسل رزمنده‌هایمان سفر می‌کنند. ما فرصت کمی داریم تا این‌ها هستند بایستی با آنها حرف بزنیم و شبهه و برچسبی از مبالغه و تکنیک‌های ادبی و هنری بر آنها وارد نیست و خالص گفت‌وگو با خود این افراد است. این اتفاقات ارزشمندند و تا وقت داریم باید از این فضاها استفاده کنیم. این به ورطه فراموشی رفتن و از دست رفتن فرصت‌ها، هشداری است که باید به برنامه‌سازانِ دفاع‌مقدسی داد.

مجری برنامه دفاع‌مقدسی «جان و تَن» افزود: این برنامه گفت‌وگوی مستند تلویزیونی است که از جهت فرم، فرم ساده‌ای دارد اما جذاب است و با حفظ احترام، اعتبار و اصالت میهمان تهیه شده و همه‌چیز معطوف به میهمان است. اینجا نه برنامه و رسانه و نه تلویزیون و کارگردان و مجری و فرم، هیچ‌کدام میهمان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد و میهمان بر همه‌چیز مقدم است و حضور مستند خودش را ارائه می‌دهد و می‌تواند دستمایه شود برای همه کسانی که به این‌گونه مضامین علاقه‌مندند.

آخرین گفت‌وگو با امین تارخ درباره تلویزیون، سریال و سوپراستارها سریال‌های جدید در راه تلویزیون / شروع پرقدرت پاییزه "سیما" عنقا: نوروز، بهترین زمان برای قضاوتِ جبلی است / جلیلی منتقد تلویزیون بود، پس توقعات بالاتر است + فیلم