جمعه 10 فروردین 1403

همکاری غول‌های فناوری برای اطلاع‌رسانی درباره واکسن کووید19

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
همکاری غول‌های فناوری برای اطلاع‌رسانی درباره واکسن کووید19

تهران - ایرنا - با نزدیک شدن زمان عرضه اولین واکسن کووید 19، سه غول فناوری یعنی فیسبوک، توییتر و گوگل به همراه چندین سازمان بررسی‌کننده واقعیت، همکاری جدیدی را با یکدیگر آغاز می‌کنند تا با استفاده از رویکردهای بهینه، مانع اطلاع‌رسانی اشتباه درباره واکسن شوند.

این سه شرکت در حال حاضر نیز تدابیری را برای مقابله با محتوای ضد واکسن به کار گرفته‌اند. برای مثال شرکت فیسبوک در ماه اکتبر، نمایش تبلیغات ضد واکسن را ممنوع کرد. توییتر نیز از ماه مارس سال گذشته میلادی، هشدارهایی را در نتایج جستجوهای مرتبط با واکسن نمایش می‌دهد. یوتیوب نیز کانال‌ها و فایل‌های ویدیویی را که حاوی محتوای ضد واکسن هستند، بی‌اعتبار می‌کند.

با وجود این به اعتقاد متخصصان، این اقدامات کافی نیست. ماه ژوییهسال گذشته و چندین ماه قبل از پاندمی کووید 19، بیش از 60 مقام مسئول سازمان‌های سلامت عمومی از سراسر جهان در یک درخواست عمومی از غول‌های اینترنتی خواستند ادعاهای اشتباه و تاییدنشده درباره واکسن‌ها را تحت نظارت و کنترل قرار دهند تا مانع رشد جنبش های خطرناک ضد واکسن شوند.

به گفته این متخصصان، افزایش گروه‌های ضد واکسن موجب کاهش جدی نرخ واکسیناسیون عمومی شده و جان میلیون‌ها انسان را در سراسر جهان را در معرض خطر قرار داده است.

البته پاندمی کووید 19 بر آتش نظریه‌های توطئه درباره ویروس دامن زده و موجب تشدید اقدامات گروه‌های ضد واکسن شده است.

نقش پلتفرم‌های آنلاین در مدیریت این وضعیت بسیار مهم است. با وجود اقدامات و تدابیر پیشگیرانه فیسبوک، هنوز هم این پلتفرم میزبان هزاران گروه است که دست به انتشار محتوای ضد واکسن می‌زنند و هنوز هم می‌توان ویدیویی‌هایی را در یوتیوب یافت که حاوی این نوع محتوا هستند.

منظور از جنبش‌های ضد واکسن، اکراه یا امتناع عمومی بزرگسالان از انجام واکسیناسیون یا ممانعت از واکسیناسیون فرزندان در برابر بیماری‌های واگیردار، باوجود خدمات واکسیناسیون در جامعه است.

این رویکرد در سال 2019 میلادی توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یکی از 10 تهدید فراگیر علیه سلامت عمومی معرفی شده است. تردید در واکسیناسیون، اساسا از بحث های عمومی پیرامون مشکلات و مسائل پزشکی، اخلاقی و حقوقی مربوط به واکسن‌ها ناشی می‌شود، اما این استدلال‌ها و مباحث ضد واکسیناسیون با اجماع قاطع علمی درباره ایمنی و اثربخشی واکسن‌ها در تضاد است.

قدمت این جنبش به دوران تولید اولین واکسن‌ها می‌رسد و فرضیه‌های محوری آن در گذر زمان تغییر یافته است، اما همواره گروه‌هایی را به سوی خودداری از واکسیناسیون هدایت کرده است. این وضعیت اغلب منجر به شیوع بیماری‌ها و افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قابل‌پیشگیری با واکسیناسیون شده است.

انتظار می‌رود در نتیجه اقدام مشترک غول‌های اینترنت، پلتفرم‌های اینترنتی، راهکارهای جدید و موثری را برای مقابله با اطلاع‌رسانی اشتباه و همچنین شناسایی گزارش‌ها و اخبار گمراه کننده پیش از انتشار آنلاین، توسعه دهند. این اقدامات زمینه را برای ورود واکسن کووید 19 مهیا می‌کند.

پیشگامان تولید واکسن کووید19 تا کنون عملکردی بسیار بهتر از آنچه تصور می‌شد، داشته‌اند. هفته گذشته، دو شرکت فایزر و بایون‌تک میزان کارآیی واکسن مشترک خود را 95 درصد اعلام کردند. شرکت مدرنا نیز اعلام کرد واکسنی با کارآیی 94.5 درصد تولید کرده است.

این میزان برای واکسن اسپوتنیک که در روسیه تولید شده، بیش از 90 درصد اعلام شده است؛ این در حالی است که سازمان غذا و داروی آمریکا چندی قبل اعلام کرد اگر واکسنی با کارآیی 50 درصد تولید شود، مجوز تولید ضروری آن را صادر خواهد کرد.

هم اکنون شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان از 57 میلیون و 900 نفر عبور کرد که از این تعداد بیش از یک میلیون و 370هزار نفر جان باخته‌اند.

آمریکا دراین میان با بیش از 12 میلیون و 270 هزار مبتلا به کووید19 و بالغ بر 260 هزار جان باخته، کانون این بیماری در جهان است.

به گزارش ایرنا، طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، شمار جان‌باختگان قطعی بیماری کووید19 به 43 هزار و 896 نفر رسیده است.

استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند. مترجم: سپیده کاشانی

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*