پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

هوای تهران برای گروه های حساس خطرناک است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
هوای تهران برای گروه های حساس خطرناک است

میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (5 مهر) در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده شاخص هوای پایتخت طی 24 ساعت گذشته «ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون» با میانگین 102 بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

غلظت آلاینده‌ها از ساعت 12 تا 4 صبح امروز در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته بود که از ساعت 5 با رسیدن به عدد 99 به شرایط مطلوب رسید اما دوباره از ساعت 10 صبح به وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس رسید که این وضعیت تاکنون ادامه داشته است.

در شرایط ناسالم برای گروه حساس، افراد مبتلا به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تا حدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت گیرد. برای مثال کار کردن در باغچه در طول روز. فعالیت سنگین عبارت است از هرگونه فعالیت شدید خارج از منزل که سبب می‌شود نفس کشیدن به‌سختی صورت گیرد مثل دویدن.

گفتنی است که شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود؛ بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا 50 هوا "پاک"، از 51 تا 100 هوا "قابل قبول (سالم) یا متوسط"، از 101 تا 150 هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس"، از 151 تا 200 هوا "ناسالم برای همه گروه‌ها"، از 201 تا 300 هوا "بسیار ناسالم" و از 301 تا 500 شرایط کیفی هوا "خطرناک" است.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری