پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

250 واحد تولیدی کنسرو، رب گوجه و ماهی تون تعطیل شدند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
250 واحد تولیدی کنسرو، رب گوجه و ماهی تون تعطیل شدند

نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران گفت: با افزایش هزینه های تولید در سال جاری هنوز قیمت جدید کنسرو و رب گوجه فرنگی و ماهی تون اعلام نشده است که این امر باعث تعطیلی حدود 250 واحد تولیدی این بخش شد.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مسعود بختیاری نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران امروز در نشست خبری اظهار داشت: سابقه 50 سال قیمت‌گذاری دستوری کالا در کشور وجود دارد که نشان می‌دهد در بسیاری از موقعیت‌ها، این نوع قیمت‌گذاری موفق نبوده است و در حال حاضر صنایع کنسرو کشور نیز با این مشکل مواجه هستند.

وی افزود: محصولات کنسرو ماهی تن و رب گوجه‌فرنگی شامل قیمت‌گذاری پیشینی شده است اما قیمت آنها در سال جاری با توجه به افزایش هزینه‌های تولید بروز نشده است.

بختیاری گفت: تولیدکنندگان آمادگی دارند که محصولات خود را بر اساس آنالیزهای مورد تایید سازمان حمایت حتی بدون سود در بازار ارائه کنند اما به دلیل عدم تشکیل جلسه ستاد تنظیم بازار کشوری، قیمت این محصولات بعد از گذشت چند ماه هنوز بروز نشده است.

نایب رئیس سندیکای صنایع کنسرو ایران افزود: این شرایط باعث شده که از تعداد 100 تولیدکننده تون ماهی در کشور، 40 مورد آنها تعطیل شوند و 60 واحد فعال نیز تعدادی‌شان با جریمه‌های سنگین تعزیراتی مواجه شده‌اند همچنین از 400 شرکت تولیدکننده رب گوجه‌فرنگی در کشور نیمی از آنها تعطیل شده‌اند.

بختیاری اظهار داشت: تولیدکنندگان در کنار دولت هستند و می‌دانند که در چه شرایط اقتصادی قرار داریم اما لازم است که در این شرایط به تولیدکنندگان نیز توجه شود تا آنها حداقل محصولات خود را با ضرر و زیان به فروش نرسانند.

حذف مالیات‌های کنسرو رب گوجه و تون ماهی قیمت ها را کاهش می‌دهد

بختیاری ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند منجر به کاهش کیفیت محصول شود که این امر خود می‌تواند بر سلامت مصرف‌کننده تاثیرگذار باشد.

بختیاری در ادامه صحبت‌های خود با ارائه راهکاری برای کاهش قیمت رب و تون ماهی در کشور گفت: در صورتی که دولت قصد حمایت از مصرف‌کنندگان را دارد می‌تواند مالیات بر ارزش افزوده فروش را و واردات این محصولات را حذف کنند به طوریکه اکنون برای فروش این محصول 9 درصد و برای واردات مواد اولیه آن نیز 9 درصد مالیات پرداخت می‌شود.

با وجود موافقت وزارت جهاد کشاورزی برای اعمال قیمت‌های جدید رب گوجه، تولید کنندگان جریمه شدند

محمد مختاریانی عضو هیئت مدیره صنایع کنسرو ایران نیز در این نشست تصریح کرد: بازار صنایع کنسرو ایران رقابت سنگینی را در خود دارد که همین امر باعث کنترل قیمت‌ها و تنظیم بازاردر سنوات گذشته شده است.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی قیمت منصفانه برای رب گوجه‌فرنگی 800 گرمی را 45 هزار تومان اعلام کرده است که این امر مورد تایید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و وزیر صنعت، معدن و تجارت است اما از آنجا که این قیمت باید در ستاد تنظیم بازار کشوری به ریاست مخبر معاون اول رئیس جمهور تایید شود، هنوز نرخ نهایی ابلاغ نشده است.

عضو هیئت مدیره صنایع کنسرو ایران تصریح کرد: در این شرایط با وجود اینکه قرارگاه امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی به تولیدکنندگان اجازه داده است که محصولات خود را با قیمت جدید عرضه کنند اما سازمان تعزیرات حکومتی تولیدکنندگان را جریمه کرده است.

مختاریانی اظهار کرد: در شرایطی که اعمال قیمت جدید تولیدکنندگان با تاخیر فراوانی صورت می‌گیرد اما کاهش قیمت محصولی مانند روغن نباتی که متاثر از کاهش قیمت‌های جهانی است ظرف چند روز اعمال شد.

مختاریانی گفت: افزایش قیمت صورت گرفته بر اساس قیمت جدید با موافقت سردار کاظمینی قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفته است تا بازار با کمبود این محصول مواجه نشود اما خود این امر منجر به جریمه واحدهای تولیدی شد که در نتیجه بسیاری از آنها فعالیت خود را تعطیل کردند.

وی اضافه کرد: افزایش نرخ ارز نیمایی از 23 هزار تومان به 26 هزار تومان نیز خود منجر به افزایش هزینه‌های دولت شده است که دولت می‌تواند با ثابت نگه داشتن انها از این امر جلوگیری کند.

میررضوی دبیر سندیکای صنایع کنسرو نیز در این نشست اظهار داشت: 150 قلم کالای کنسروی در کشور تولید می‌شوند که همواره بازار آنها بدون گرانفروشی و تقلب دنبال می‌شود اما حال که دو محصول گوجه فرنگی و تون ماهی مشمول قیمت‌گذاری پیشینی شده‌اند بازار انها با چالش‌های جدی مواجه است و برخی از تولیدکنندگان دست از تولید کشیده‌اند.