جمعه 10 فروردین 1403

352 واحد راکد از ابتدای امسال احیاء شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
352 واحد راکد از ابتدای امسال احیاء شد

تهران - ایرنا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از احیاء و راه‌اندازی مجدد 352 واحد راکد و غیرفعال صنعتی واقع در داخل یا خارج از شهرک‌های صنعتی از ابتدای امسال تاکنون خبر داد.

«علی رسولیان» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به گذشت یک سال از فعالیت دولت سیزدهم، افزود: احیاء و بازسازی واحدهای راکد یکی از مهمترین سیاست‌های دولت سیزدهم است و شخص رییس‌جمهور به‌ویژه در سفرهای استانی پیگیر آن است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران بیان‌داشت: بررسی وزارت صمت و سایر بخش‌ها نشان می‌دهد یکی از بهترین شیوه‌ها برای ایجاد شغل و ارزش‌افزوده، استفاده از ظرفیت‌های معطل مانده است که از زیرساخت های آب، برق، گاز، ماشین‌آلات، تجهیزات و غیره برخوردارند.

وی گفت: البته برخی از همین واحدها، گرچه از امکانات، سازه‌ها، ابنیه و زیرساخت‌های خدماتی خوبی برخوردارند، اما نیازمند تعویض ماشین‌آلات یا دستگاه‌ها، تغییر محصولات و تولیدات و غیره هستند.

رسولیان با اشاره به عارضه‌یابی مشکلات برای بازگشت به تولید این واحدها، خاطرنشان‌کرد: عملیات احیاء در دولت سیزدهم با شیوه‌های جدیدی در دستور کار قرار دارد که در پایان سال 1400 با نتایج خوبی نیز همراه شد، به‌طوری که شاهد احیای بیش از دو هزار واحد در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی بودیم.

وی ادامه‌داد: عملیات احیاء واحدها امسال نیز در دو بخش در حال پیگیری است که در بخش نخست، احیاء دو هزار واحد کاملا راکد و بخش دوم، بازگشت به فعالیت واحدهایی است که با کمتر از 50 درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: در بخش دوم، فقط در داخل شهرک‌های صنعتی احیاء سه‌هزار و 300 واحد که قابلیت ارتقا داشته باشند در سال جاری در دستور کار است.

وی یادآور شد: در همین راستا، به دستور معاون اول رییس‌جمهور «نهضت احیاء» نیز شکل گرفته است که شامل راه‌اندازی واحدهای راکد و نیمه‌فعال بخش‌های صنعتی، کشاورزی، گردشگری و غیره است.

رسولیان گفت: در حوزه صنعتی، از ابتدای امسال تاکنون 352 واحد راکد احیاء شد که شامل 312 واحد در داخل شهرک‌های صنعتی و 40 واحد در بیرون از شهرک‌هاست.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت بانک‌ها در این مسیر، بیان‌داشت: طی تفاهم‌نامه‌ای با بانک ملی تاکنون یک‌هزار و 200 میلیارد تومان از سوی این بانک همراه با منابع سازمان صنایع کوچک برای راه‌اندازی مجدد واحدهای راکد یا افزایش ظرفیت واحدهای نیمه‌فعال تخصیص یافت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه‌کرد: در این راستا همچنین از منابع تامین مالی زنجیره‌ای و تبصره 18 قانون بودجه نیز استفاده می‌شود.

وی افزود: مطابق آمارها، از 352 واحد یاد شده هشت درصد با اخذ تسهیلات، 14 درصد از طریق تامین مواد اولیه، 13 درصد از طریق رفع مشکلات بازاریابی و 9 درصد نیز از طریق تولید محصولات جدید احیا شدند.

رسولیان تاکید کرد: همچنین تلاش شده تا واحدهای راکد و نیمه‌فعال را به بنگاه‌های توانمند و دارای بازار خوب که امکان توسعه برایشان فراهم است وصل کنیم که در این راستا 20 درصد از این واحدها از طریق واگذاری به مالکان جدید و 11 درصد از طریق مشارکت با سرمایه‌گذاران جدید و صاحب توانمندی، احیا شدند.

وی همچنین گفت: در بررسی‌های انجام شده و عارضه‌یابی کلینیکی مشخص شد 10 درصد واحدها به دلایل مختلف اصلا علاقه‌ای به احیا یا افزایش ظرفیت تولید ندارند.

به گزارش ایرنا، سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن 509 شهرک و 338 ناحیه صنعتی و پنج منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره برداری، 84 شهرک و ناحیه صنعتیتخصصی، 6 شهرک فناوری، 40 مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، دو مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، 99 هزار و 143 قرارداد منعقده و بهره برداری از 49 هزار و 529 واحد صنعتی و سه هزار و 245 واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم 987 هزار و 75 نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

برچسب‌ها