پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

واردات خودرو، مفید یا مضر؟

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
واردات خودرو، مفید یا مضر؟

اخیرا مجلس شورای اسلامی در نهایت و پس از کش و قوس های فراوان مصوبه واردات مشروط خودرو را تصویب نمود. واقعیت امروز بازار خودرو در کشور با توجه به کمبود تولید داخلی، کیفیت و ایمنی بسیار پایین و قیمت های کاملا غیر منطقی و سرسام آور خودرو و انحصار کشنده ای که خودروسازان داخلی ایجاد کرده اند ضرورت واردات را امری منطقی جلوه می دهد، اما در اینجا بایستی به یک نکته مهم و مغفول در امر واردات خودرو که سالهاست به آن دچار هستیم توجه ویژه ای مبذول گردد.

واقعیت این است که در یک هماهنگی نامیمون بین معدود واردکنندگان اصلی خودروهای خارجی و 2 تولید کننده انحصاری وبزرگ داخلی و با حمایت جمعی از ما بهتران در سطح مدیران دولتی و حکومتی، بخش عمده واردات خودرو به خودروهای لوکس و بسیار گرانقیمت که فقط یک طبقه خاص توان خرید آنها را دارند اختصاص یافته است.

در این شرایط همه نامبردگان در بالا و هر کدام به نحوی خاص از این خوان پر نعمت سودهای کلانی به جیب می زنند که به گوشه کوچکی از آنها اشاره می شود: 1- خودروسازان داخلی با عدم واردات خودروهای ارزان و متوسط خارجی که رقیب قیمتی تولیدات آنها باشد با قدرت و بی رحمی تمام همچنان خودروهای با فناوری 30 سال پیش خود را با قیمت چند برابر نمونه روزخودرو جهانی به مردم صبور ایران تحمیل می کنند و کاملا مطمئن هستند که بازار فوق انحصاری شان کوچک ترین ترکی بر نمی دارد.

2- واردکنندگان خودرو که باز هم در انحصار چند خانواده معدود هستند کاملا معلوم است که سود چند هزار میلیاردی شان در واردات خودروهای گران و لوکس بوده و این خودروها را با چند برابر سود واقعی وارد بازار کشور می کنند.

3- ازمابهتران که شامل آقازاده ها، طبقه ثروتمند جامعه، برخی از مسئولین و خانواده های محترمشان هم با واردات خودروهای لوکس در واقع بدون وسیله نقلیه نمانده و خدای نخواسته مجبور به استفاده از خودروهای داخلی نخواهند بود و می توانند با این خودروهای لوکس وارداتی با خیال آسوده به دوردور در خیابانها و پز دادنشان در فضای مجازی ادامه دهند.

چون خودروهای داخلی ایمنی، زیبایی، آپشن و کیفیت خوبی ندارند و فقط مختص مردم عادی و همانهایی است که انقلاب کرده و جنگ را با تقدیم جان خود و فرزندانشان اداره کرده اند و سالهاست که تمام سختی ها از تحریم ها گرفته تا دیگرمشکلات و تنگناها را تحمل میکنند و همچنان به کشور و نظام وفادارند.

با این اوصاف اگر قرار است که واردات خودرو صورت پذیرد مجلس و دولت انقلابی باید به گونه ای عمل نکنند که با واردات دوباره خودروهای لوکس علاوه بر خارج شدن ارز عمده ای از کشور، شکاف طبقاتی و اجتماعی عظیم و گسترده ای که طی سالیان گذشته ایجاد شده تشدید شود و تنها فایده این واردات همانا پرشدن جیب سوداگران و دلالان و عمیق تر شدن گسست اجتماعی درون کشور باشد.

واردات تنها در صورتی می تواند مفید باشد که هم به افزایش کیفی خودرو داخلی بیانجامد و طی سیاستی کاملا هدفمند و با سنجش تمام زوایای آن از مباحث فنی گرفته تا قیمتی و تمامی جوانب شامل مسائل اجتماعی و اقصادی حال حاضر کشور صورت پذیرد.

یقینا در صورت ادامه مسیر اشتباه گذشته در واردات خودروهای لوکس و گرانقیمت این امرنه تنها مفید نبوده بلکه کاملا به ضررمنافع و مصالح کلی کشور و آحاد مردم خواهد بود.