پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

واردات 20 کشتی حامل یک میلیون تن نهاده به کشور / 70 هزار تن مرغ ذخیره سازی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
واردات 20 کشتی حامل یک میلیون تن نهاده به کشور / 70 هزار تن مرغ ذخیره سازی شد

تهران - ایرنا - مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور از واردات 20 کشتی حامل بیش از یک میلیون تن نهاده دام و طیور خبر داد و اعلام کرد: بخشی از این میزان نهاده منتظر بارگیری و تخلیه و بخش دیگر روی آب است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وزارت جهاد کشاورزی، «محسن سلامی» در سومین نشست قرارگاه جهاد تبیین، افزود: تکلیف شرکت پشتیبانی امور دام کشور، خرید و تامین 3.2 میلیون تن نهاده‌های دامی است، اما در سال گذشته 5.9 میلیون تن حواله برای خرید این نهاده‌ها صادر کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور خاطرنشان کرد: طی دو ماهه اخیر 3.5 میلیون تن نهاده و 750 هزار تن دانه سویا توسط شرکت پشتیبانی امور دام خرید شده است.

سلامی ادامه داد: ما در راستای حمایت از تولیدکننده، روزانه 20 هزار تن نهاده از بندر امام خمینی (ره) برای کل کشور بارگیری می‌کنیم و احتمالاً تا دو روز آینده 5 کشتی آزاد می‌شود و مقدار بارگیری به 40 هزار تن در روز خواهد رسید.

وی درباره ذخیره‌سازی مرغ نیز اظهار داشت: اکنون 70 هزار تن مرغ در سردخانه داریم و 70 هزار تن دیگر هم بر اساس تکلیف، ذخیره‌سازی می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور درعین‌حال، میزان خرید مرغ مازاد را روزانه یک هزار تن توسط این شرکت عنوان کرد.

وی به شرایط سخت بازارهای جهانی غلات اشاره و تصریح کرد: با بروز جنگ روسیه و اوکراین، یک خلأ 40 تا 50 میلیون تنی در نهاده‌ها در دنیا به وجود آمده، ضمن آن که قیمت‌ها نیز افزایش یافته و قیمت هر تن ذرت از 320 یورو به 440 یورو رسیده است.

سلامی افزود: شوک ناشی از این جنگ موجب شده تمام درخواست‌ها برای نهاده‌های دام و طیور و دانه‌های روغنی به بازارهای دیگر از جمله برزیل و آرژانتین منتقل شود.

وی ادامه داد: تامین غلات در بازارهای جهانی به قدری حساس شده که امروزه جنگ غذا به جای جنگ آب مطرح شده است.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور اذعان داشت: نقش رسانه‌ها در تشریح بحران‌ها و شرایط کنونی در جهان در حوزه تامین غلات و دانه‌های روغنی مهم است، زیرا وقتی یک تولیدکننده متوجه شود که با وجود شرایط سخت تامین نهاده در بازارهای جهانی و افزایش قیمت‌ها، دولت این نهاده‌ها را وارد کشور می‌کند، آنگاه مراقب جیره غذایی دام خود خواهد بود.

برچسب‌ها