چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

والیبال باشگاه‌های آسیا | قهرمانی در غیاب شرقی‌های مدعی با تیمی پرستاره / بزرگنمایی ممنوع!

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
والیبال باشگاه‌های آسیا | قهرمانی در غیاب شرقی‌های مدعی با تیمی پرستاره / بزرگنمایی ممنوع!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، مرحله نهایی بیست و یکمین دوره رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا با چهار دیدار در شهر ناخون راتچاسیما تایلند پیگیری شد. در دیدار نهایی تیم فولاد سیرجان نمایندن ایران به مصاف العربی قطر رفت و سه بر یک این تیم را شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد. نماینده ایران در مرحله مقدماتی هم تیم العربی را سه بر یک شکست داده بود.

شاگردان سعید رضایی سرمربی تیم فولاد سیرجان در ست دوم این مسابقه 25 بر 21 نتیجه را به نماینده قطر واگذار کردند، اما در ست‌های اول، سوم و چهارم به ترتیب با امتیازهای 25 بر 19، 25 بر 23 و 25 بر 22 به پیروزی رسیدند تا سه بر یک فاتح این دیدار باشند و سهمیه رقابت‌های جهانی دریافت کنند.

در ست نخست این مسابقه مجتبی قلی‌زاده بازیکن شماره 12 فولاد از ناحیه مچ پا مصدوم و از زمین مسابقه خارج شد. به این ترتیب تیم فولاد سیرجان با کسب 6 برد متوالی به مقام قهرمانی سال 2021 باشگاه‌های مردان آسیا دست یافت تا هشتمین نماینده ایران در این رقابت‌ها در نخستین حضور آسیایی نیز قهرمان شود.

تیمی که بدون سرمربی هم می‌توانست قهرمان شود

تیم سیرجان در شرایطی توانست به عنوان قهرمانی این دوره از مسابقات دست پیدا کند که تیم های مدعی شرق آسیا در این پیکارها حضور نداشتند. در طرف مقابل سیرجانی‌ها با حضور بازیکنان باتجربه‌ای همچون علیرضا بهبودی و آرمین تشکری و... وارد این بازی‌ها شدند و در کنار آنها از حضور ستاره‌هایی همچون مهدی جلوه و صابر کاظمی هم استفاده کردند تا به گفته برخی کارشناسان این تیم بدون سرمربی هم بتواند قهرمان شود. در چنین شرایطی بزرگنمایی ممنوع است و باید این تورنمنت را واقع بینانه مورد بررسی قرار داد.

هدایت سیرجانی‌ها را در این دوره از مسابقات سعید رضایی، دستیار سابق ایگور کولاکوویچ برعهده داشت. این اولین تجربه رضایی به عنوان سرمربی در یک تیم باشگاهی بود که با قهرمانی در تورنمنتی نسبتا سطح پایین خاتمه پیدا کرد. اهالی والیبال منتظر هستند تا عملکرد این سرمربی را در جریان رقابت‌های لیگ برتر و بدون بازیکنان قرضی ببینند تا بتوانند ارزیابی درستی از شرایط وی داشته باشند.

سابقه قهرمانی ایرانی‌ها در آسیا

پیش از این هفت تیم باشگاهی ایران حضور در رقابت‌های قهرمانی والیبال مردان آسیا را تجربه کرده بودند که شامل تیم‌های پیکان، صنام، سایپا، کاله مازندران، متین ورامین، بانک سرمایه و خاتم اردکان بودند و فولاد سیرجان هشتمین نماینده ایران در این رقابت‌ها است. مسابقات والیبال قهرمانی مردان باشگاه های آسیا از سال 1999 آغاز شد و نمایندگان ایران تا کنون 22 مدال شامل 15 طلا، چهار نقره و سه برنز در این رقابت ها به دست آوردند.

تیم پیکان با کسب 11 عنوان از جمله 7 مقام قهرمانی در سال‌های 2002، 2006 تا 2011 (شش دوره متوالی)، دو نایب قهرمانی در سال‌های 2000 و 2004 و دو مقام سومی در سال های 1999 و 2015 در این مسابقات به عنوان پرافتخارترین تیم آسیا شناخته می‌شود.

نماینده ورامین (2014 و 2019) و بانک سرمایه (2016 و 2017) با دو قهرمانی، صنام با یک قهرمانی در سال 2004 و یک نایب قهرمانی در سال 2002، تیم کاله مازندران با یک مقام قهرمانی در سال 2013 و یک عنوان سومی در سال 2012، خاتم اردکان با یک قهرمانی در سال 2018، تیم فولاد سیرجان با یک قهرمانی در سال 2021 و تیم سایپا با یک مقام نایب قهرمانی در سال 2005، به کار خود در این مسابقات پایان دادند.

نمایندگان کشورمان تنها در سال 2001 نتوانستند صاحب مدال شوند و ضمن اینکه این مسابقات در سال 2003 و 2020 هم برگزار نشد. همچنین در برخی دوره‌ها دو نماینده از ایران در این رقابت‌ها حضور داشتند. پیش از مسابقه فولاد سیرجان و العربی قطر، دو تیم راتچاسیما تایلند و باروستنیک آلماتی قزاقستان به مصاف یکدیگر رفتند و نماینده قزاقستان با شکست سه بر صفر میزبان به مقام سومی دست یافت.

رده‌بندی نهایی مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا سال 2021 به قرار زیر است:

1- فولاد سیرجان ایرانیان (ایران) 2- العربی (قطر) 3- باروستنیک آلماتی (قزاقستان) 4- ناخون راتچاسیما (تایلند) 5- گاز جنوبی (عراق) 6- کاظمه اسپورت (کویت) 7- دایموند فود (تایلند) 8- AGMK (ازبکستان) 9- ربیسکو (فیلیپین) 10- CEB (سریلانکا)

دو ایرانی در جمع برترین‌ها

در پایان این رقابت‌ها کمیته فنی اسامی بازیکنان برتر را اعلام کرد که دو بازیکن فولاد سیرجان ایرانیان در بین آن‌ها قرار دارند و عنوان ارزشمندترین بازیکن به صابر کاظمی رسید.

فهرست هشت نفره تیم رویایی جام بیست‌ویکم به قرار زیر است:

ارزشمندترین بازیکن: صابر کاظمی از فولاد سیرجان ایرانیان

بهترین مدافع: مهدی جلوه از فولاد سیرجان ایرانیان و نودریکان از تیم باروستنیک آلماتی قزاقستان

بهترین لیبرو: چارونسوک از تیم ناخون راتچاسیما تایلند

بهترین پاسور: بورسیلاو جیورجیف از تیم العربی اسپورت قطر

بهترین پشت خط زن: فیلیپ اندرو از تیم العربی اسپورت قطر

بهترین دریافت‌کننده: کبکوویچ از تیم العربی اسپورت قطر و ویتالی از تیم باروستنیک آلماتی قزاقستان

رضایی: برخی ها دوست نداشتند از ما حمایت شود!

سعید رضایی ضمن تبریک پیروزی به تمامی طرفداران والیبال، گفت: از ابتدا می‌دانستیم بازی فینال در مقابل العربی اسپورت قطر کار راحتی نیست. به همین خاطر تلاش کردیم تا از نظر روحی بازیکنان را مهیا کنیم. هر چند در برخی مواقع دچار هیجانات بازی شدند، اما خوشبختانه این موضوع به خوبی کنترل شد و با ارائه یک بازی خوب در ست‌های سوم و چهارم، نتیجه را به سود خود تمام کردیم و درنهایت قهرمان این دوره از رقابت‌ها شدیم.

سرمربی تیم فولاد سیرجان ایرانیان در خصوص شرایط سخت اعزام تیم به مسابقات هم صحبت کرد و گفت: ابتدا به خاطر این قهرمانی به والیبال‌دوستان، بازیکنان زحمت‌کش تیم، باشگاه و مردم سیرجان تبریک ویژه می‌گویم چراکه این قهرمانی متعلق به آن‌هاست. حتی به عده‌ای که شاید دوست نداشتند از ما حمایتی انجام شود هم تبریک می‌گویم چرا که آن‌ها ما را در این مسابقات قوی‌تر کردند. تیم فولاد سیرجان امسال در شرایط بحرانی تکمیل و به مسابقات اعزام شد.

وی ادامه داد: با ترکیبی از بازیکنان این فصل و فصل گذشته پا به مسابقات گذاشتیم و به هدف خود رسیدیم. قهرمانی در میادین بین‌المللی متعلق به همه والیبال ایران است و از همه باشگاه‌هایی که فولاد را یاری کردند، تشکر می‌کنم. هدف اول لیگ برتر والیبال ایران خواهد بود و انشاالله هدف بعدی موفقیت در رقابت‌های باشگاه‌های جهان است.

انتهای پیام /

*س_ شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید _س* این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید والیبال فولاد سیرجان والیبال باشگاه‌های آسیا سعید رضایی سرمربی تیم والیبال فولاد سیرجان این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
والیبال باشگاه‌های آسیا | قهرمانی در غیاب شرقی‌های مدعی با تیمی پرستاره / بزرگنمایی ممنوع! 2
والیبال باشگاه‌های آسیا | قهرمانی در غیاب شرقی‌های مدعی با تیمی پرستاره / بزرگنمایی ممنوع! 3
والیبال باشگاه‌های آسیا | قهرمانی در غیاب شرقی‌های مدعی با تیمی پرستاره / بزرگنمایی ممنوع! 4
والیبال باشگاه‌های آسیا | قهرمانی در غیاب شرقی‌های مدعی با تیمی پرستاره / بزرگنمایی ممنوع! 5
والیبال باشگاه‌های آسیا | قهرمانی در غیاب شرقی‌های مدعی با تیمی پرستاره / بزرگنمایی ممنوع! 6