جمعه 10 فروردین 1403

وجود 41 هزار هکتار نخلستان در خوزستان / 65 درصد نخیلات قدیمی است

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
وجود 41 هزار هکتار نخلستان در خوزستان / 65 درصد نخیلات قدیمی است

اهواز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: 41 هزار هکتار نخلستان در این استان وجود دارد که ارزش اقتصادی فوق‌العاده بالایی دارند.

اهواز - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: 41 هزار هکتار نخلستان در این استان وجود دارد که ارزش اقتصادی فوق‌العاده بالایی دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، خدارحم امیری زاده عصر امروز دوشنبه در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان خوزستان اظهار کرد: 68 هزار و 800 هکتار سطح باغات استان خوزستان است که از این بین 41 هزار هکتار آن را نخیلات تشکیل می‌دهند؛ این نخیلات ارزش اقتصادی فوق‌العاده بالایی هم دارند. وی با اشاره به برنامه‌ریزی طرح جامع برای توسعه نخیلات خوزستان به 65 هزار هکتار تا سال 1404 افزود: تا وقتی که نخیلات با اقدامات انجام شده از جمله جایگزینی اصلاح و احیا برسد، به دنبال جذب اعتبار از وزارت برای توسعه نخیلات استان هستیم؛ تقریبا 65 درصد نخیلات خوزستان نخیلات قدیمی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: آبادان قبل از جنگ حدود 18 هزار هکتار نخلستان داشتند ولی اکنون به حدود 12 تا 13 هزار هکتار کاهش پیدا کرده است.

امیری زاده با اشاره به برنامه‌ریزی برای احیا و توسعه نخیلات در مناطقی مثل آبادان که نخل‌های سربریده دارند، بیان کرد: امسال پاجوش‌های بسیاری برای توسعه نخیلات داشتیم که رشد آنها در مقایسه با سال‌های قبل بسیار بهتر شده و در عین حال دو نمونه خرمای جدید و باارزش مالی بالا در استان خوزستان کشت شد.

وی با اشاره به اینکه طرح جامع توسعه نخیلات استان خوزستان تدوین شده تأکید کرد: باید از محل اعتبارات استانی و ملی به آن کمک شود تا بتوانیم توسعه مدنظر را محقق کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اعلام خبر خریداری 235 هزار تن خرما اضافه کرد: خوزستان در زمینه تولید خرما مقام دوم کشور و در زمینه صادرات نیز همیشه بدون رقیب مقام اول را کسب می‌کنیم.

امیری زاده انتقاد کرد: از همان ابتدا به کاشت نخل در بلوارهای اهواز انتقاد داشتم چون نخل آماده‌ای را که 15 سال ثمره داده است از باغ آن با قیمت تقریبی بین هر نخل حدود سه تا پنج میلیون خریداری کردند و این در حالی است که می‌شد به جای این نخل‌های آماده که بسیاری از آنها تلفات داده و خشک شدند از پاجوش نخل استفاده کرد.

وی در خصوص توسعه شبکه‌های آبیاری تحت فشار در استان خوزستان گفت: تأمین نشدن اعتبار ردیف‌های ملی آبیاری تحت فشار و همچنین حذف ردیف‌های مربوط به طرح از سال 93 به دلیل اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری از جمله دلایل مهم توسعه کم در زمینه اجرای شبکه آبیاری نوین در اراضی کشاورزی خوزستان است.