پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

وزیر علوم بر مأموریت‌گرایی وحرکت همگام با نیازهای جامعه تاکید کرد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
وزیر علوم بر مأموریت‌گرایی وحرکت همگام با نیازهای جامعه تاکید کرد

وزیر علوم گفت: نیازمند مأموریت‌گرایی، حرکت همگام با نیازهای جامعه و ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و تولید علم و فناوری هستیم.

وزیر علوم گفت: نیازمند مأموریت‌گرایی، حرکت همگام با نیازهای جامعه و ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و تولید علم و فناوری هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به مناسبت آغاز سال تحصیلی پیامی صادر کرد، متن کامل پیام وزیر علوم به شرح زیر است:

به نام خداوند جان و خرد

امسال نیز آغاز سال تحصیلی رنگ و بوی اربعین سرور و سالار شهیدان به خود گرفته است و این هم‌زمانی، فرصت مغتنمی است تا جامعه آموزش عالی کشور، چون همیشه، با پایداری بر اصول متعالی و انسان‌ساز مکتب رهایی‌بخش اسلام ناب محمدی و پیش چشم داشتن آموزه‌های رخداد دوران‌ساز عاشورا، درس آزادگی، پایداری، عزت و سربلندی را مشق کنند.

همچنین آغاز سال تحصیلی با هفته دفاع مقدس هم‌زمان است و به عطر ملکوتی شهیدان و خاطره تابناک ایثارگران و آزادگان آمیخته است. نکوداشت حماسه هشت سال دفاع مقدس و تبیین درس‌ها و ارزش‌های ایستادگی ملت سربلند ایران در آن سال‌ها بر همگان واجب است.

بی‌شک همگان بر این باورند که نخستین شرط حیات عزتمند یک ملت، حکمت، دانش و آگاهی است و علم‌آموزی شرط اصلی پیشرفت جوامع است. با کنترل‌های درونی (ایمان، ادب، اخلاق و وجدان) و کنترل‌های بیرونی (قانون) که منتج از آموزش‌وپرورش است، جوامع به توسعه، رفاه، آگاهی، آسایش و آرامش دست می‌یابند. مدرسه و دانشگاه علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن، حس کنجکاوی، تفکر، تعقل و خداباوری و دین‌مداری افراد را بیدار می‌کند و او را از دنیای خانواده به دنیای متفاوت با دنیای خود مرتبط می‌کند. پس مدرسه و دانشگاه را می‌توان محرک اصلی توسعه و پیشگیری از فقر و عقب‌ماندگی ملت‌ها تلقی کرد.

آنچه که امروز از جلوه‌های تمدن و ترقی در کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا به چشم می‌خورد، دستاورد علم و دانش است و نمی‌توان نقش اساسی دانش را در پیشرفت آنان در عرصه صنعت و تکنولوژی روز نادیده گرفت. به‌عبارت‌دیگر تنها تفاوت کشورهای کم‌برخوردار و پیشرفته در علم و فناوری است.

دانشگاه به‌عنوان مکانی مقدس برای ترویج علم، عقل، ایمان، ادب، اخلاق و دانایی؛ جایی که جوانان و آینده‌سازان میهن اسلامی با امید به آن وارد می‌شوند، باید بتواند نیازهای همه‌جانبه یک دانشجو را برآورده کند و او را برای رویارویی با مسائل کلان جامعه آماده نماید.

امید به آینده، نیز یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر کیفیت زندگی و شادابی افراد جامعه و به‌ویژه نسل جوان است. وقتی امید به آینده در ارتباط با قشر دانشجو به‌عنوان آینده‌سازان و آینده‌داران جامعه مطرح است، اهمیت آن دوچندان می‌شود.

نظام آموزش عالی تاکنون در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد بسیار موفق عمل کرده است اما باتوجه‌به تخصص‌های متنوع، نیازمند به مأموریت‌گرایی، حرکت همگام با نیازهای جامعه و ارتقای کیفیت آموزش، پژوهش و تولید علم و فناوری هستیم.

سال تحصیلی جدید امسال نیز به دلیل همه‌گیری بیماری کووید 19 متفاوت از سال‌های گذشته آغاز می‌شود، با تلخی ازدست‌دادن تعدادی از هم‌میهنانمان، اساتید، دانشمندان، دانشجویان عزیز و کارکنان محترم نظام آموزش عالی که فقدان این سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی، خسران بزرگی به این سیستم است.

یاد و خاطره شهدای سلامت را گرامی می‌داریم و به پزشکان، پرستاران و پرسنل جهادگر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خداقوت و دست‌مریزاد عرض می‌کنیم. اما آنچه که موجب مباهات و امید است، موفقیت و سربلندی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در فائق آمدن به این بحران و حرکت به سمت تحول است که در استمرار فعالیت‌های آموزشی خود عملکرد مطلوب داشته و امر مهم آموزش و پژوهش در این مدت نه‌تنها تعطیل نشد؛ بلکه با روش‌های نوین الکترونیکی، جلوه‌های جدید و جذابی به خود گرفت که این تجربه گران‌سنگ قطعا نیازمند تقویت، توسعه و تداوم برای دوران پسا کرونا است.

اینجانب آغاز سال تحصیلی جدید، فصل رویش و شکوفایی مجدد بوستان آگاهی و دانایی را به همه اعضای محترم هیئت‌علمی، دانشجویان عزیز و کارکنان به‌عنوان یاوران علمی پرتلاش و متعهد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در سراسر کشور شادباش می‌گویم و با آرزوی سلامتی و بهروزی برای یکایک عزیزان؛ به‌ویژه دانشجویان نو ورود، مایلم تأکید کنم که جهت‌گیری فعالیت‌های ما باید بر کیفی سازی و مهارت‌افزایی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی استوار باشد تا از رهگذر آن بتوان نقشی کارآمد در حل چالش‌های پیش روی توسعه کشور، برعهده گرفت.

امیدوارم همه ما دانشگاهیان بتوانیم با توکل به پروردگار متعال و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایجاد محیط علمی بانشاط، سالم و آرام برای نسل آینده‌ساز میهن اسلامی تلاش کنیم و در راه نیل به آرمان‌های متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اعتلای میهن اسلامی عزیزمان گام‌های مؤثر برداریم.