جمعه 31 فروردین 1403

وزیر مستعفی لبنان خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وزیر مستعفی لبنان خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام شد

تهران - ایرنا - وزیر مستعفی دادگستری لبنان امروز (دوشنبه) در بیانیه‌ای، خواستار کوتاه شدن دوره پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، «ماری کلود نجم» وزیر مستعفی دادگستری این کشور در این بیانیه‌ای افزود: در مقابل فاجعه‌ای که کشور را در بیروت قلب پایتخت خود در سه شنبه هفته گذشته مجروح کرد و در مقابل مادران لبنانی و اضطراب‌هایی که در خیابان‌ها شاهد آن بودیم و واکنش‌هایی که انجام شد و [همه این واکنش‌ها] را تاکید کردنذ که لبنان وارد مرحله حساس فوق‌العاده‌ای شده و برای حفظ صلح در جامعه و جلوگیری از خسارت‌های بیشتر به جان و مال، به مواضع قاطع نیاز است، استعفای خود از دولت را تقدیم کردم.

وی با اشاره به اینکه لبنان با بحران عمیق و شرایط استثنایی مواجه است، اضافه کرد: با توجه به اینکه مطابق اصول قانون اساسی، در نظام دمکراتیک پارلمانی، تبعیت از اراده ملت در نظر گرفته شده است، بر این اساس، ابتکار عمل را آغاز کردم تا با این تصمیم قانونی، مدت زمان پارلمان کوتاه شود و خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستم.

وزیر مستعفی دادگستری لبنان ادامه داد: انتظار داشتم که نخست‌وزیر و وزرای زن و مرد همکارم برای تعظیم مقابل خون شهدا، به جای ارائه استعفاهای فردی با اتخاذ موضع یکپارچه، دولت به طور جمعی استعفا می‌داد.

کلود نجم افزود: بر این اساس، استعفای خود از دولت را به نخست‌وزیر و رئیس جمهوری تقدیم کردم، با این اعتقاد که در این شرایط، باقی‌ماندن در قدرت بدون تغییر اساسی در نظام و سازمان‌هایش دیگر به اصلاحاتی که ما برای رسیدن به آن تلاش کردیم، منجر نمی‌شود و امیدوارم که استعفای من بخشی از استعفای دولت باشد، در غیر این صورت آن را به عنوان یک حکم و به عنوان استعفای فردی در نظر بگیرید.

به دنبال انفجار بندر بیروت در عصر سه شنبه گذشته که به دلیل وجود 2750 تن نیترات آمونیوم صورت گرفت و موجب کشته شدن حدود 200 نفر و زخمی شدن بیش از 6 هزار نفر دیگر شد، "منال عبدالصمد" وزیر اطلاع‌رسانی لبنان و «دمیانوس قطار» وزیر محیط زیست و توسعه اداری این کشور دیروز (یکشنبه) به طور رسمی از مقام خود کناره‌گیری کردند.

*س_برچسب‌ها_س*