چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

وضعیت کرونا در قم همچنان قرمز است / محدودیت ها ادامه دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
وضعیت کرونا در قم همچنان قرمز است / محدودیت ها ادامه دارد

قم - ایرنا - استاندار قم گفت: با وجود نزولی شدن آمار بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا در قم، وضعیت این استان همچنان قرمز است و محدودیت‌ها ادامه می‌یابد.

بهرام سرمست روز شنبه پس از پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا ضمن عرض تسلیت شهادت دانشمند برجسته کشور، شهید دکتر محسن فخری زاده، بیان کرد: از عموم مردم قم به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بخش‌های مختلف همچون فعالیت‌های صنفی و اداری، حضور در اماکن مذهبی و سایر تعاملات اجتماعی تشکر می‌کنم، در همین رابطه وضعیت استان در خصوص میزان بستری‌ها و تعداد فوت‌های ناشی از کرونا به لطف الهی حالت نزولی دارد.

تروریستهای بیگانه عصر جمعه - هفتم آذرماه - با کمین در مسیر خودروی حامل شهید دکتر محسن فخری‌زاده رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد دماوند، در عملیاتی انتحاری و مسلحانه، دانشمند هسته‌ای کشورمان را به شهادت رساندند.

به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان این حمله تروریستی ابتدا خودرو حامل ایشان مورد حمله واقع و بعد یک خودرو نیسان در 15 متری وی منفجر شد. در اثر این تیراندازی و انفجار، این دانشمند برجسته به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شد ولی با توجه به شدت جراحات وارده در بیمارستان به شهادت رسید.

استاندار قم افزود: اما محدودیت‌های مصوب هفته‌های گذشته در قم همچنان ادامه دارد تا تغییر وضعیت استان که فعلا وضعیت قرمز را داریم، اما امیدواریم طی هفته‌های آینده با این شیب نزولی که شاهد آن هستیم به وضعیت بهتری برسیم.

وی ادامه داد: در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که امروز به ریاست رییس جمهوری برگزار شد گزارش‌هایی از استان‌های مختلف ارائه شد که خوشبختانه نشان از آن داشت در اکثر استان‌ها با اعمال محدودیت‌های صورت گرفته، وضعیت شیوع کرونا تحت کنترل است اما این محدودیت‌ها همچنان ادامه می‌یابد.

سرمست گفت: علاوه بر این امروز مصوب شد که در بحث استفاده ارباب رجوع از خدمات سازمان‌های دولتی و عمومی همراه داشتن کارت ملی و کارت شناسایی معتبر الزامی باشد و مصوباتی دیگری هم در جلسه امروز مطرح شد که مشروح آن به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص تعطیلی ادارات قم اعلام کرد: این موضوع امروز مورد تبادل قرار گرفت، طبق محدودیت‌هایی که هفته گذشته داشتیم دستگاه‌های دولتی و اجرایی به مفهوم عام کلمه دو دسته هستند آنهایی که خدمات ضروری می‌دهند و آن‌هایی که خدمات غیر ضرور دارند، که بر همان مبنای دستورالعمل قبل عمل می‌کنند اما بالاترین مقام دستگاه اجرایی این اختیار را دارد که تعداد نیروهای حاضر در اداره را به حداقل ممکن رساند به این شرط که مشکلی در امر خدمت رسانی به مردم به وجود نیاید.

قم در حال حاضر جزو شهرهای با وضعیت قرمز کرونایی به شمار می‌آید و محدودیت‌ها نیز متناسب با همین شرایط در این استان اعمال‌شده است.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید 19» 24 آذر 98 در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در 9 دی 98 به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های 4030، 3136 و 190 تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و ازجمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه‌شده است.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن (ع) در شهرک امام حسن (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ آباد، پردیس در پردیسان، خوراکیان در بلوار 15 خرداد و بعثت در نیروگاه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*