پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پاسخ حاضری به مدعیان ارتباط حکومت طالبان با اندیشه امام خمینی (س)/ صرف تشکیل حکومت دینی همسویی با امام نیست

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
پاسخ حاضری به مدعیان ارتباط حکومت طالبان با اندیشه امام خمینی (س)/ صرف تشکیل حکومت دینی همسویی با امام نیست

جماران نوشت: علی محمد حاضری، عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، به جماران گفت: از نظر اندیشه سیاسی، تشکیل حکومت دینی بدون رأی و نظر مردم به هیچ وجه با اندیشه امام سازگار نیست. تمام کسانی که این نوع تمایزها و تفاوت ها را نادیده می گیرند، یا از سهل انگاری نظری و یا تعمدا در خدمت منافع سیاسی با اندیشه امام بازی می کنند.

علی محمد حاضری در واکنش به ادعای برخی افراد که سعی دارند حکومت طالبان را با اندیشه امام خمینی (س) مرتبط بدانند، اظهار داشت: ساده اندیشانه یا غافلانه است که بگوییم هرکس ادعای تشکیل حکومت دینی کرد با امام و سلوک امام آشنایی و همراهی دارد. اتفاقا ابتدای پیروزی انقلاب بعضی از علمای شیعه که تا امروز هم خط تفکر آنها ادامه دارد، به جای «جمهوری اسلامی» از ایده «حکومت اسلامی» دفاع می کردند؛ که در برپایی و مشروعیت آن هیچ اشاره و ارجاعی به مردم نداشت و رضایت و عدم رضایت مردم برای آنها فرقی نمی کرد.

*س_امام به شدت در مقابل کسانی که ادعای حکومت اسلامی می کردند برآشفته شد_س*

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: امام به شدت در مقابل کسانی که ادعای حکومت اسلامی می کردند برآشفته شد و در واقع یک طرف جمله معروف «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» نفی و نهی کسانی بود که می خواستند «جمهوری» را از عنوان حکومت بعد از انقلاب بردارند.. البته از سوی دیگر کسانی هم به «جمهوری دموکراتیک اسلامی» اشاره می کردند و امام اضافه شدن «دموکراتیک» را نمی پسندید و از دید امام واژه «جمهوری اسلامی» متضمن بعد دموکراتیک بود.

وی با تأکید بر اینکه صرف تشکیل حکومت دینی همسویی با امام را نشان نمی دهد، اظهار داشت: در طول 10 سال عمر امام بعد از پیروزی انقلاب در موارد متعدد نسبت به این نوع تفکر هشدار داده که حکومت اسلامی را بدون خواست و نظر مردم می پسندید. لذا به این شکل نیست که هر نوع تشکیل حکومت دینی قرابت با خط و اندیشه امام داشته باشد.

حاضری افزود: من چند مورد از آقای خاتمی شنیده ام موقعی که امام در پاریس بودند یک عده از اعقاب و جریانات فکری که ریشه در جریانات سلفی گری کشورهای عربی داشتند به امام مراجعه و اعلام می کنند که اگر خودش را خلیفه مسلمین و به جای جمهوری اسلامی اعلام حکومت اسلامی کند، قول بیعت و حمایت از امام را می دهند.

وی ادامه داد: در شرایط قبل از پیروزی انقلاب که امام هر نوع حمایت جهانی را برای تشکیل حکومت نیاز داشته، به هیچ وجه با این افراد همراهی نشان نمی دهد و می گوید ما با حمایت مردم ایران جمهوری اسلامی راه اندازی می کنیم و در واقع امام اعتنایی نداشت به حمایت هایی که ریشه در باور مردم ندارد.

*س_کسانی در خدمت منافع سیاسی با اندیشه امام بازی می کنند_س*

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: صرف نظر از خشونت هایی که ما از طالبان و اعقاب آنها سراغ داشته ایم و داریم و الآن هم نمونه های آن را می بینیم و این «اسلام ارتجاعی» است که امام همیشه نسبت به آن هشدار می داد، از نظر اندیشه سیاسی هم به کلی تشکیل حکومت دینی بدون رأی و نظر مردم به هیچ وجه با اندیشه امام سازگار نیست.

وی در پایان گفت: تمام کسانی که این نوع تمایزها و تفاوت ها را نادیده می گیرند، یا از سهل انگاری نظری و یا تعمدا در خدمت منافع سیاسی با اندیشه امام بازی می کنند.

23219

کد خبر 1557383