پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پایان سردرگمی‌ها با کتاب «صنعت ژئوتوریسم در قرن 21»

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
پایان سردرگمی‌ها با کتاب «صنعت ژئوتوریسم در قرن 21»

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دکتر بهرام نکویی صدری اظهار کرد: سعی شده است در این کتاب ژئوتوریسم سماوی به خوبی شرح داده شود و به همین دلیل فصلی از کتاب کاملا به این موضوع اختصاص داده شده است. ژئوتوریسم سماوی برای اولین بار در این کتاب مورد واکاوی قرار گرفت و با دلایلی مستدل در بخش‌هایی از کتاب توضیح داده شد که رصد نجومی زیر مجموعه علم ژئوتوریسم است.

وی خاطرنشان کرد: در کتاب «صنعت ژئوتوریسم در قرن 21» من به دلایلی که در ادامه به آن خواهم پرداخت «دکتر توماس هوز» را به عنوان پدر علم ژئوتوریسم معرفی کرده‌ام. در سال 2002 فردی به نام جاناتان تورتولوت، سردبیر گردشگری مجله نشنال جئوگرافیک پس از تعریف علمی توماس هوز از علم ژئوتوریسم با مطرح کردن 13 اصل مفهم کلی گردشگری پایدار و برندینگ گردشگری پایدار در مقصدهای گوناگون را ژئوتوریسم نام‌گذاری کرد.

مولف کتاب «صنعت ژئوتوریسم در قرن 21» ادامه داد: این مسئله تا مدت‌ها باعث انحراف بین دوستداران علم ژئوتوریسم شده بود و به نوعی با برخورد به این 13 اصل تورتولوت به نام منشور پایداری قادر به تشخیص این موضوع نبودند که ژئوتوریسم در واقع نوعی از گردشگری است و طبیعت بی‌جان را در محور توجه خود جای داده و با میراث زمین‌شناسی، معدن‌کاری و ژئومورفولوژیک به عنوان جاذبه در ارتباط است.

نکوئی‌صدری اضافه کرد: اما اصول تورتولوت هر جاذبه‌ای در اطراف ما را ژئوتوریسم قلمداد می‌کند و هدف را تبدیل مقاصد گردشگری به جزئی از پایداری می‌داند، که در واقع موضوع مهمی در گردشگری است اما ارتباط مستقیمی به تنوع زمین‌شناختی و آنچه ما از ژئوتوریسم می‌دانیم نداریم و در واقع برندی برای مدیریت مقصد است.

وی عنوان کرد: از طرف دیگر نشر مطالبی اشتباه از سوی مجله نشنال جئوگرافیک که از اعتبار بالایی نزد جهانیان برخوردار است مانند مورد ذکر شده و یا محققین چینی که دانسته‌های غیرعلمی خود را نشر می‌دادند و بر این باور بودند که هر چیزی در اطراف ما به نوعی ژئوتوریسم است باعث سردرگمی زمین‌شناسان شده بود و هرج و مرج ایجاد شده در این حوزه باعث شد در این کتاب با نام‌گذاری دکتر توماس هرز به عنوان پدر علم ژئوتوریسم، اولین کسی که نخستین تعریف جهان از ژئوتوریسم را ارائه کرده است، معرفی کنم و برای پایان دادن به سردرگمی‌ها فردی که اولین تعریف درست از ژئوتوریسم ارائه کرده به همگان بشناسانم.

مدیر پروژه جدیدترین کتاب مرجع ژئوتوریسم جهان اضافه کرد: این کتاب با دعوت دقیق از افراد صاحب نظر گوناگون در سطح جهان با این نیت تالیف شد تا مسیر این علم از جریان اصلی خود منحرف نشود. در حقیقت باید گفت که تالیف این کتاب پاسخی به جاناتان تورتولوت و چینی‌ها بود که به لحاظ آکادمیک سعی داشتند این علم را مصادره کنند.

استفاده از مطالب کتاب برای همگام‌سازی علوم زمین و توسعه ژئوپارک‌ها

نکوئی‌صدری ادامه داد: همچنین انواع زیرشاخه‌های ژئوتوریسم، تفاوت ژئوتوریسم با ژئوپارک از نظر مفهومی و فلسفی، ارکان اصلی ژئوتوریسم و... از جمله مواردی بود که با نگرش نو و ساده و از تجمیع نظرات دانشمندان پیشین و نوآوری و ارائه راهکارها و راهبردهای جدید در این کتاب جمع‌آوری شدند. البته مطالب به کار برده شده در فصول این کتاب می‌تواند مورد استفاده پژوهشگران ایران و سراسر جهان برای توسعه ژئوپارک‌ها و تلاش در راه ایجاد اشتغال در مناطق محروم و همگام‌سازی علوم زمین و گسترش محیط زیست در سطح طبیعت بی‌جان قرار گیرد.

وی در خصوص برنامه رونمایی این کتاب در خارج از کشور تصریح کرد: نهادی علمی در ایالات متحده آمریکا با محوریت قرار دادن کتاب‌های علمی زمین‌شناسی و درنظرگرفتن جوایز معنوی در جهت به رسمیت‌شناختن این آثار در حال فعالیت است. طبق مذاکرات انجام شده قرار است امسال این کتاب به این نهاد علمی فرستاده شود و در صورت موفقیت و کسب رتبه در سایت‌های مختلف به دنیا معرفی خواهد شد.

مولف کتاب «صنعت ژئوتوریسم در قرن 21» ادامه داد: در داخل کشور نیز در جشنواره حدید سازمان نظام مهندسی ایران، این کتاب رتبه نخست را کسب کرده و همچنین به عنوان دومین اثر برتر جشنواره جایزه علامه جعفری معرفی شده است.

نکوئی‌صدری گفت: البته در سال 2021 در خلال 36 کنگره بین‌المللی زمین‌شناسی در دهلی، برنامه‌ای جهت رونمایی از این اثر با دعوت مستقیم دولت هندوستان از من وجود داشت که متاسفانه به دلیل خطر شیوع کرونا این ماجرا تا اطلاع ثانوی تعلیق شد. در این کنگره بنا بود از ناشر این کتاب یعنی اپل آکادمیک نیز دعوت به عمل آید که هنوز زمان جدیدی برای این رویداد مشخص نشده است.

وی تشریح کرد: همچنین قرار بود در کشور ترکیه در رویدادی مشابه از این اثر رونمایی شود که این برنامه نیز به دلیل شیوع گسترده کرونا در این کشور تا اطلاع ثانوی تعلیق شد.

پایان سردرگمی‌ها با کتاب «صنعت ژئوتوریسم در قرن 21» 2