شنبه 1 اردیبهشت 1403

پایان 6 ماه اقامت در فضا

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
پایان 6 ماه اقامت در فضا

پس از ماهها کار و زندگی در فضا، خدمه ماموریت کرو -3 ناسا اکنون به پایان ماموریت خود نزدیک می‌شوند و آماده بازگشت به زمین هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، راجا چاری (Raja Chari) فضانورد ناسا، توماس مارشبرن (Tom Marshburn)، کایلا بارون (Kayla Barron) و فضانورد آژانس فضایی اروپا ماتیاس ماورر (Matthias Maurer) در روز دهم نوامبر به ایستگاه فضایی بین‌المللی سفر کردند. اکنون ماموریت آنها رو به پایان است و خدمه این ماموریت روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند که اگرچه ماموریت فوق‌العاده‌ای را پشت سر گذاشته‌اند اما برای بازگشت به خانه هیجان‌زده هستند.

آن‌ها اواخر این ماه و پس از ماموریت کرو -4 اسپیس‌ایکس به زمین بازمی‌گردند. ماموریت کرو -4 تا 23 آوریل (سوم اردیبهشت) به تعویق افتاده و زمان مشخص بازگشت فضانوردان کرو -3 هنوز اعلام نشده است اما آن‌ها به زودی به زمین بازخواهند گشت.

بارون می‌گوید: فکر می‌کنم ما همه بسیار مشتاق دیدار عزیزانمان، خانواده و دوستانمان روی زمین هستیم. کسانی که در طول زندگی از ما حمایت کردند و ما را به این نقطه رساندند.

مارشبرن می‌گوید: من بی‌صبرانه منتظر دیدن همسر و فرزندانم هستم. دیدن عکس‌های فرزندانم و مشاهده اینکه آنها چقدر در این شش ماه بزرگ‌تر شده‌اند فوق‌العاده است و باعث می‌شود بفهمید چقدر دلتنگ هستید. او همچنین افزود که مشتاقانه انتظار یک حمام آب گرم را می‌کشد.

آنها همچنین برخی از کارهایی که در ایستگاه فضایی انجام داده‌اند را فاش کردند. ماورر به تاثیر تحقیقات انجام شده در ایستگاه فضایی بر درک ما از تغییرات آب‌وهوایی از جمله آزمایشی که اخیرا برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن در فرآیند تولید بتن اشاره کرد.

به غیر از مارشبرن، خدمه این ماموریت متشکل از فضانوردان تازه‌کاری بود که اولین سفر خود را به فضا داشتند. آن‌ها به اسپیس گفتند که مشتاق بازگشت به فضا هستند اگرچه این بار برخی از کارها را به شیوه‌ای کمی متفاوت‌تر انجام خواهند داد.

بارون می‌گوید: من کاملا دوست دارم که به ایستگاه فضایی بین‌المللی برگردم. من فکر می‌کنم این برای ما افتخاری بوده که بخشی از این وسیله علمی و مهندسی فوق‌العاده باشیم که برای بیش از 20 سال است در مدار قرار دارد.

او افزود: وقتی برای اولین بار به فضا می‌روید و سعی می‌کنید تمامی وظایف را به انجام برسانید، فشار زیادی احساس می‌کنید. ما زمان‌بندی بسیار شلوغی داریم و وقتی برای اولین بار کاری را انجام می‌دهید، همیشه زمان بیشتری می‌برد.

او گفت: زندگی در ریزگرانش نیازمند سازگاری کمی بود. امیدوارم در سفرهای بعدی برای برخی از این چالش‌ها کمی آماده‌تر باشیم.

چاری می‌گوید به دلیل همه‌گیری کووید -19، خدمه نمی‌توانند شخصا با دانشمندانی که آزمایش‌هایشان را در مدار انجام دادند ملاقات کنند. او امیدوار است این اتفاق در ماموریت‌های آینده بیفتد.

چاری می‌گوید: کارهای علمی که ما انجام می‌دهیم شگفت‌انگیز است اما اگر بتوان با کسانی که با آن‌ها صحبت می‌کنید، شخصا ملاقات کنید، بهتر نیز می‌شود. ما به جای دانشمندان و مهندسان در مدار به اکتشافات متحول‌کننده‌ای دست می‌یابیم اما فقط می‌توانیم صدای آنها را از طریق امواج رادیویی بشنویم.

مارشبرن گفت: در حالی که خدمه کارهای زیادی طی چند ماه گذشته در اکسپدیشن 66 و 67 به انجام رسانده‌اند، ماموریت‌ها سرگرم‌کننده نیز بوده‌اند. سه پیاده‌روی فضایی، عملیات رباتیک، تعداد زیادی وسیله‌ی نقلیه بازدیدکننده و البته اولین ماموریت تماما خصوصی از جمله مواردی است که در طول اقامت آنها رخ داده است.

او به خدمه ماموریت Ax-1 اشاره کرد و ادامه داد: خدمه‌ی این ماموریت اکنون در ایستگاه فضایی در کنار ما هستند. قطعا در میزان آموزش و تجربه ما و آن‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد اما آن‌ها قطعا می‌توانند از پس کارهایشان بربیایند.

انتهای پیام

پایان 6 ماه اقامت در فضا 2