پنج‌شنبه 30 فروردین 1403

پاییز با کم بارشی به پایان‌می رسد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پاییز با کم بارشی به پایان‌می رسد

رئیس مرکز خشکسالی گفت: آمارها نشان می دهد که طی 2 هفته آتی هم بارش چندانی نداریم و پاییز امسال با کم بارشی به پایان‌می رسد.

احد وظیفه رئیس مرکز خشکسالی در گفت‌وگو باباشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آخرین آمار مجموع بارش ها از ابتدای پاییز تاکنون 34 درصد کمتر از نرمال بلندمدت است.

وی افزود: استان های غرب و جنوب غرب بیشترین کمبود بارش را نسبت به دوره نرمال داشتند.

وظیفه ادامه داد: استان های کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان از نظر مقدار بالاترین تفاوت با میانگین بلندمدت را دارند.

رئیس مرکز خشکسالی درباره کم بارشی گسترده در برخی استان ها گفت: استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و همدان کم بارشی گسترده و قابل ملاحظه ای تاکنون مواجه بودند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی تا کنون استان های کردستان 44 میلی متر، خوزستان 50 میلی متر، ایلام 75 تا 76 میلی متر، کهگیلویه و بویر احمد 66 میلی متر و کرمانشاه 77 میلی متر کاهش بارش نسبت به دوره نرمال را تجربه کرده است.

وظیفه بارش در استان های قم، مرکزی و اصفهان را در حرد نرمال و گیلان و مازندران نرمال و بالاتر از نرمال اعلام کرد.

رئیس مرکز خشکسالی درباره آینده بارش گفت: طی 2 هفته آینده با کم بارشی فراگیری در کشور مواجه هستیم به طوریکه طی یک تا 2 هفته آینده اختلاف بارش تا پایان آذر به طور متوسط به 40 درصد می رسد.

به گفته وی، خروجی مدل های اقلیمی نشان می دهد که طی سه تا چهار هفته آینده از ابتدای دی ماه با بهبود بارندگی در کشور، میزان بارش در محدوده نرمال قرار می گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: آمارها نشان می دهد که پاییز کم بارشی شدیدی در حوزه جنوب غرب اعم از رودخانه بزرگ کارون، کرخه و دز داشتیم و طی 2 هفته آتی در غرب و شمال غرب و همچنین شرق و جنوب شرق هم کم بارشی داریم.

رئیس مرکز خشکسالی گفت: مدل ها نشان می دهد که طی ماه های دی، بهمن و اسفند بارش ها در حد نرمال و فراتر از نرمال است.

این مقام‌مسئول ادامه داد: با توجه به شرایط جوی به کشاورزان توصیه می شود که امسال حداکثر کشت صورت نگیرد و همواره از کشت محصولات آب بر به سبب تشدید تنش آبی جلوگیری شود‌.

وی در پایان گفت: بنابر مدل های اقلیمی طی 2 هفته آینده دما با اطمینان بالاتر از نرمال خواهد بود که گرمایش در این فصل غیرعادی است و پیش بینی می شود که در زمستان احتمال دمای بالای نرمال وجود دارد که با این وجود زمستان سردی نخواهیم داشت.