چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

پای خاطره های دریادلان ارتش

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پای خاطره های دریادلان ارتش

کرج - ایرنا - نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را باید پرچمدار پیروزی های دفاع مقدس دانست، نیرویی که در نخستین روزهای جنگ تحمیلی توانست نیروی دریایی دشمن را با تحمل شکست سنگین زمین گیر کند.

استان البرز افتخار میزبانی صدها پیشکسوت دفاع مقدس از جمله دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را دارد که هریک از این عزیزان کتاب هایی از خاطرات حماسه ها و روزهای خون و حماسه در سینه های ستبر خود دارند.

آنچه از نخستین روزهای جنگ تحمیلی در اذهان خاطره ساز شده است، پیروزی های غرورآفرین دریادلان ارتش جمهوری اسلامی است که توانستند ضربات مهلکی بر پیکره نیروی دریایی دشمن بعثی وارد کنند و حرکت های مذبوحانه ارتش دشمن را برای نابودی شریان مهم و استراتژیک اقتصادی کشور مان سرکوب نمایند.

حماسه های جاودان ناوچه پیکان و ده ها ناوچه و رزم ناو نیروی دریایی در آبهای نیلگون خلیج فارس برگ های زرینی از افتخارات فرزندان این مرزو بوم است که پهنه آبی جنوب کشور و قلوب ملت ایران به این غیرت و شجاعت رادمردان دریادل می بالند، رزمندگانی که دریا شرمسار خون پاکشان شد و این خون ها موجب شد تا پای دشمن از دریا قطع شود.

ملت سلحشور ایران اسلامی به خوبی می داند که اگر جانفشانی های دریادلان ارتش درپاسداری از آبهای جنوب کشور نبود، مفری برای مراوده های تجاری و صادرات در جنوب کشور باقی نمی ماند.

هفتم آذرماه سالروز حماسه ای بزرگ است که بار دیگر کتاب قطور پایمردی های شهیدان دریادل را پیش رویمان می گشاید تا با نثار فاتحه، صلوات و ذکر نام این عزیزان بر غیرت و شجاعت آنان درود بفرستیم و تصاویر به جای مانده از سیمای شهدا را در قاب حافظه های خود ثبت و مرور نماییم.

شنیدن و خواندن خاطره های رزمندگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در هشت سال جنگ تحمیلی تجلی هزاران حماسه فرزندان این مرزو بوم برای دفاع از تمام ارزش هاست که هریک دارای جایگاهی والا به عظمت تاریخ در ذهن و قلوب ایرانیان دارد.

خاطرات کوتاه و صحبت های دریادلان

امیر دریادار احمدعابدیان از فرماندهان، رزمندگان و پیشکسوتانی است که با اینکه سال ها در دوران حماسه های دفاع مقدس می گذرد اما هر سال روز نیروی دریایی ارتش گوشه های از آنها را برای ملت ایران در ایرنا بازگو می کند تا نسل های آینده ساز بدانند که چه خون هایی به پای امنیت، آرامش و حفظ غرور ملی و از همه مهمتر ارزش های دینی ریخته شده تا بدخواهان نتوانند گزندی به این سرمایه های الهی، معنوی، جغرافیایی، ملی و حیثیتی وارد کنند.

وی که حماسه های ناوچه پیکان و درگیری های نظامی فراوانی را در خلیج فارس نظاره گره بوده و به عنوان رزمنده خطرها به جان خریده است، قلبش همواره برای آبادانی روز افزون ایران اسلامی می تپد و برای مجد و عظمت بیشترایران زمین دست به دعا برمی دارد.

خاطره امیر از تحرک ناموفق دشمن در روزهای پایانی جنگ تحمیلی

امیر عابدیان میگوید: هفتم آذر سال 1357 یادآور پیروزی بزرگی است که در آن تکاوران و واحدهای رزمی نیروی دریایی با پشتیبانی عقابان تیزپرواز ارتش اسلام در عملیات نفوذی و ظفرمندانه مروارید، اسکله های البکر و والامیه عراق را درهم کوبیدند که این عملیات باعث شد پایانه های نفتی دشمن بعثی که از بزرگترین مراکز صدور نفت دشمن محسوب می شد، منهدم و بیش از دو سوم این تاسیسات خسارت دید و 50 درصد بنیه رزمی نیروی دریایی ویگان های شناور ارتش صدام از بین رفت.

دشمن متجاوز بعثی به دنبال این وضعیت که توانایی رزمی خود را از دست داده بود، درصدد برآمد تا دامنه‌ی جنگ را به سکوهای نفتی در خلیج فارس بکشاند؛ شروع حملات مذبوحانه‌ی نیروهای بعثی با اهداف شومی همچون تسلط بر سکوهای نفتی ایران از بهمن ماه 1361 آغاز و آخرین حمله‌ی متجاوزان در مرداد 1367 با ناکامی پایان پذیرفت.

امیردریادار عابدیان ادامه داد: آخرین مأموریت من در منطقه عملیاتی تحت عنوان فرماندهی سکوهای نفتی نوروز در خلیج فارس بود، سکوهایی با فاصله حدود 50 کیلومتر، نزدیک‌ترین جبهه‌ی دریایی ایران یا به عبارتی نزدیک‌ترین سکوهای نفتی کشورمان به اسکله‌های البکر و الامیه عراق محسوب می شوند که حمله نیروهای دشمن به این سکوها با شلیک چهار فروند راکت در روز دوشنبه سوم مرداد سال 1367 توسط هواپیماهای جنگنده بعثی صورت گرفت اما رزمندگان اسلام با به کارگیری کلیه سیستم‌های پدافندی و تیربارهای ضد هوایی این حمله دفع کردند.

در ساعت 20:30 پانزدهم مردادماه 1367که شب آخر مأموریت من و تیم همراهم درخلیج فارس بود در حالی که در کانکس غذاخوری یکی از سکوهای نفتی در حال صحبت با تعدادی از رزمندگان نیروی دریایی بودم به یکباره سرپرست رادار وارد شد و خبر از تحرکات جدید دشمن داد.

به دنبال گزارش سرپرست رادار گزارشی مبنی بر اینکه از سمت اسکله‌های البکر و الامیه عراق، سه فروند شناور تندرو دشمن به ما نزدیک شده و در فاصله‌ی یک مایلی ما (حدود 1600 متری) در حال دور زدن هستند، دستور دادم نیروهای حاضر در محل جلیقه‌های نجات را پوشیده و آژیر قرمز به صدا درآمد.

دور زدن شناورهای تندرو دشمن تا ساعت 21 ادامه داشت اما سرانجام شناورهای دشمن در نقطه ای از دریا کنارهم متوقف شدند، تمام این تحرکات توسط رادار کنترل می‌شد، لحظات حساسی بود؛ به سرپرست‌های پدافندی گفتم علاوه بر سلاح‌های سنگین و تیربارها که به سمت تندروها نشانه رفته‌اند، تمام افراد، حتی آشپز، کمک آشپز و کمک پزشکیار را مسلح به سلاح سبک و تیربار کنند تا در صورت پیشروی دشمن تیراندازی شروع شود.

دقایقی از ساعت 24 گذشته بود که در صفحه‌ی رادار ملاحظه شد که یکی از تندروها از بقیه جدا شده و با سرعت کم در حال نزدیک شدن به یکی ازسکوهای نفتی کشورمان است و دشمن به تصور واهی خود انتظار داشت ما سکوها را ترک کنیم تا آنجا را به تلافی حملات سلحشوران نیروی دریایی به اسکله‌های البکر و الامیه، به آتش بکشند.

امیر عابدیان بیان داشت: بلافاصله با حجم آتش سنگین رزمندگان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، یکی از شناورهای دشمن غرق و 2 شناور دیگر پا به فرار گذاشتند و این هوشیاری و رشادت درواقع تیر خلاص بر باقیمانده تحرکات دریایی دشمن در پایان جنگ بود.

وی با بیان اینکه این خاطره کوچکی از صدها خاطره دفاع مقدس در پهنه خلیج فارس است، گفت: دشمن بعثی و حامیانش بارها به قصد آسیب به شریان های اقتصادی و نفتی کشورمان از طریق هوا به تجاوزاتی دست زدند که با رشادت و حماسه های رزمندگان نیروی دریایی ارتش اسلام شکست خوردند و ایران اسلامی در آن برهه حساس و سرنوشت ساز توانست به خوبی صادرات و واردات را انجام دهد.

این پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه امروز به همت جوانان و دانشمندان ایرانی در نیروهای مسلح، توان تجهیزاتی و اداواتی کشورمان فراتر از تصورها است، اظهار داشت: همه ما رزمنده هستیم و با افتخار می گوییم که ایران اسلامی پیروز میدان ها است.

امیر عابدیان با اشاره به نوآوری ها و خلاقیت ها در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: فرزندان این مرزوبوم در شرایط سخت پیروزی ها آفریدند و امروز توانایی و تجربه آنان دنیا را حیرت زده کرده و هیچ دشمنی نمی تواند در برابر اقتدار و قدرت دفاعی کشورمان زورآزمایی کند.

امیردریادار اکبر کاظمی از فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در دوران دفاع مقدس به خاطراتی ار روزهای دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: دریادلان ارتش در جنگ تحمیلی ضمن متوقف کردن ماشین جنگی دشمن بعثی دردریا، درس بزرگی به دشمنان این مرزو بوم دادند.

این رزمنده پیشکسوت بیان داشت: هوشیاری رزمندگان نیروی دریایی در آبهای نیلگون خلیج فارس موجب شد تا امنیت دریایی کشورمان در شرایط بحرانی به خوبی حفظ شود و تحرکات هوایی دشمن نیز پاسخ داده شد.

کاظمی تاکید کرد که حماسه ناوچه پیکان و شهدای هفتم آذر نیروی دریایی رویدادی بزرگ به بلندای تاریخ است؛ چرا که اگر این حماسه ها نبود حامیان صدام با تقویت نیروهای بعثی در دریا، خسارات سنگینی در آن دوران متوجه کشورمان می ساختند اما به لطف خداوند و اقتدار و هوشیاری رزمندگان نیروی دریایی ارتش، دشمن بعثی آرزوی پیروزی را در پهنه آبی خلیج همیشه فارس به گور برد.

بیان این خاطرات یادآور روزهایی است که ملت بزرگ ایران تنها و با کمترین سلاح نظامی در مقابل هجمه سنگین نظامی دشمنان اسلام ایستاد و پیروز صحنه ماند و امروز در پی این فداکاری ها و جانفشانی ها، هزاران دستاورد علمی، اقتصادی و نظامی نصیب کشور عزیزمان شده که بخش عمده این دستاوردها در قالب صادرات از طریق پهنه آبی خلیج فارس به دنیا صادر می شود.

پاس می داریم حماسه های دریادلان ارتش اسلام در هشت سال دفاع مقدس و به روح بلند شهدای دریادل کشورمان دورود می فرستیم.

هفتم آذر روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نامگذاری شده است.

*س_برچسب‌ها_س*
پای خاطره های دریادلان ارتش 2
پای خاطره های دریادلان ارتش 3
پای خاطره های دریادلان ارتش 4