جمعه 31 فروردین 1403

پررنگ کردن ارتباط بین دانشگاه و صنعت یکی از برنامه‌های وزارت علوم است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پررنگ کردن ارتباط بین دانشگاه و صنعت یکی از برنامه‌های وزارت علوم است

کرمانشاه - ایرنا - سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه با اشاره به ارتباط بسیار کم بین دانشگاه با حوزه صنعت، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت علوم پر رنگ کردن ارتباط بین دانشگاه و صنعت است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «محمدنبی احمدی» روز دوشنبه در همایش تجلیل از پژوهشگران و برگزیدگان بخش های مختلف دانشگاه رازی در سرسرای اجتماعات دانشکده ادبیات این دانشگاه افزود: اگر صنعتگران و تولیدکنندگان طمع شیرین دستاوردهای پژوهشی دانشگاه و مراکز علمی را در کارشان لمس کنند، خودشان هرگز دست از سر دانشگاه برنخواهند داشت و دانشگاه را رها نمی کنند.

وی شعار سال 1400 هفته پژوهش را "پژوهش، فناوری و پشتیبانی تولید" اعلام کرد و گفت: اگر به رنکینگ دانشگاه های برتر جهان و کشور نگاه کنیم؛ می بینیم آنان براساس شاخص اهمیت فراوان برای مهارت افزایی دانش آموختگان و توجه به اشتغال دانشجویان در دنیا برتر شناخته شده اند.

او بیان داشت: اگر بخواهیم دیوار تحریم ها را فرو بریزیم باید برای حل مشکلات صنعتی، مسائل جامعه و کشور به پژوهش و فناوری رو بیارویم.

سرپرست دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه از همه پژوهشگران و برگزیدگان دانشگاه رازی که جایگاه علمی این دانشگاه را ارتقا دادند و برای حل مشکلات جامعه گام برداشته‌اند، قدردانی کرد و گفت: برای حل مشکلات باید از تجربیات این افراد که از حوزه های مختلف علمی هستند، استفاده کرد، که نیازمند توجه مسوولان استان است.

احمدی همچنین از تعیین سقف برای پرداخت حقوق به اعضای هیات علمی دانشگاه ها که در مجلس شورای اسلامی در جریان است انتقاد کرد و اظهار کرد: این تعیین سقف ها انگیزه استادان دانشگاه ها و پژوهشگران را کاهش می دهد و درسته همه چیز مسائل مالی نیست اما اگر از این باب مسائل مالی می بینیم باید از زوایه درست آن نگاه کنیم.

او در پایان خواستار ارتقا کمی و کیفی نشریات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه شد.

مسوولان به کارهای پژوهشی اهمیت چندانی نمی دهند

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت بالای پژوهش در توسعه، رشد، پیشرفت و اشتغال کشور گفت: دانشگاه ها به پژوهش توجه جدی دارند اما مسئولان آن طوری که می گویند و یک هفته را به هفته پژوهش اختصاص داده اند به امر پژوهش در حل مشکلات و مسایل کشور اهمیت و توجه جدی نمی کنند.

«فرزاد ویسی» توسعه کارهای پژوهش را مانند فرایند عرضه و تقاضا کالاها دانست و افزود: اگر تقاضا برای پژوهش (حل مشکلات واحدهای صنعتی، تولیدی، مسائل اجتماعی و دیگر بخش ها) نباشد، عرضه نیز همان پژوهش است کم رمق می شود، هرچند این توجه به پژوهش و فناوری و اختراع و کارآفرینی در دانشگاه ها وجود دارد اما در خارج دانشگاه آن طور باید نیست.

او رتبه پژوهش های علمی ایران در حوزه عرضه مقالات پژوهشی در دنیا در سالیان اخیر را 13، 14 و 15 عنوان کرد و بیان داشت: یکی از اهداف اصلی وزارت علوم در دوره جدید توجه به پژوهش های کاربردی، پایان نامه های هدفدار، کارآفرین و تقاضا محور براساس نیاز صنعت، تولید و جامعه است.

ویسی هدف وزارت علوم را سوق دادن دانشگاه ها به طرف دانشگاه های نسل سومی؛ که مهارت آموزی محور برنامه های اصلی آنها است، دانست و افزود: تبدیل کردن اختراعات، فناوری و پژوهش ها به کالا، خدمات و تولید هدف دانشگاه های نسل سوم است که از برنامه های اصلی دانشگاه رازی کرمانشاه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی در ادامه سخنان خود؛ از راه اندازی کمیته علم سنجی و سامانه تعیین شاخص علمی، فعال شدن سایت فروش کتاب های الکترونیکی دانشگاه رازی کرمانشاه خبر داد.

ویسی همچنین بیان داشت در حال حاضر دانشگاه رازی 19 نشریه علمی دارد که هفت نشریه آن در سطح الف و ب کشوری است و یکی از برنامه های این معاونت ارتقا نشریه علمی این دانشگاه به 25 نشریه علمی است.

در پایان این مراسم از دانشمندان، برگزیدگان حوزه های مختلف علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه رازی و همچنین افراد برگزیده دانشکده های این دانشگاه با اهدای لوح تجلیل شد.

دانشگاه رازی کرمانشاه در بهمن ماه سال 1351 با عنوان دانشکده علوم توسط شادروان دکتر عبدالعلی گویا شروع به فعالیت کرد.

این مرکز در سال 1353 به دانشگاه رازی تغییر نام یافت، در شروع سال تحصیلی در سال 1351 دانشکده علوم با پذیرش 200 دانشجو در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و ریاضی موجودیت خود را اعلام کرد.

این دانشگاه اکنون نزدیک به 13 هزار دانشجو و 460 هیات علمی با 14 دانشکده دارد.

*س_برچسب‌ها_س*