پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

پروفیل چیست و انواع پروفیل صنعتی و مبلی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پروفیل چیست و انواع پروفیل صنعتی و مبلی

پروفیل در لغت از واژه پروفایل گرفته شده است و معروف‌ترین نوع پروفیل که در مقطع مربع یا مستطیل تو خالی تولید می‌شود، پروفیل قوطی نام دارد.

به گزارش خبرنگارنبض بازارگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پروفیل در لغت از واژه پروفایل یا profile گرفته شده که در صنعت فولاد به معنای شکل مقطع فولادی است. اما در بازار فولاد ایران پروفیل به مقاطع تو خالی گفته می‌شود. معروف‌ترین نوع پروفیل که در مقطع مربع یا مستطیل تو خالی تولید می‌شود، پروفیل قوطی نام دارد.

در کنار پروفیل قوطی مقاطع دیگری مثل پروفیل زد یا پروفیل لنگه دری که اشکال غیر ساده ای دارند نیز در این دسته از محصولات قرار میگیرند. در این مطلب سعی داریم تا شما را با انواع پروفیل های پرکاربرد بیشتر آشنا کنیم. همچنین میتوانید قیمت پروفیل در انواع مختلف را با کلیک روی این لینک ببینید.

*س_پروفیل ساختمانی_س*

یکی از انواع پر مصرف این محصول نوع ساختمانی است. به طور کلی ماده اولیه تولید پروفیل ساختمانی، ورق فولادی است. از همین رو قیمت پروفیل ساختمانی تحت تاثیر قیمت ورق سیاه قرار دارد. فرآیند تولید پروفیل با خمکاری ورق یا تسمه فولادی به کمک غلتک شروع می شود. پس از ایجاد مقطع مورد نظر درزاتصال جوشکاری می شود و پروفیل ساختمانی تولید می شود.

از انواع پروفیل ساختمانی میتوان به انواع زیر اشاره کرد:

*س_پروفیل قوطی:_س*

به صورت مقاطع مربع یا مستطیل در ابعاد و سایزهای مختلف تولید و مورد استفاده قرار میگیرد.

*س_پروفیل پنجره:_س*

در انواع 507 508 و 509 تولید می شود که به ترتیب با نام های پروفیل سپری، دو لبه و تک لبه هم شناخته میشوند. از این محصولات برای تولید قاب فلزی پجره ها استفاده می شود.

*س_پروفیل لنگه دری:_س*

این محصول به منظور ساخت و تولید چهار چوب های فلزی در به کار گرفته می شود. دو نوع از معروفترین انواع آن پروفیل فرانسه و رومی هستند. این محصولات با اشکال خاصی که دارند قابلیت استفاده به عنوان چهار چوب در را فراهم میکنند.

*س_پروفیل صنعتی_س*

پروفیل صنعتی یا سنگین محصولی است که نسبت به نوع ساختمانی ضخامت و ابعاد بیشتری دارد. این محصولات به دو دسته سبک و سنگین تقسیم میشوند. وزن هر شاخه از نوع سبک کمتر از وزن استاندارد ذکر شده در جداول اشتال است. به این ترتیب نوع سنگین نشان دهنده محصول با مطابقت وزنی با جدول وزن پروفیل است. این محصول در مقایسه با پروفیل ساختمانی مقاومت و استحکام مکانیکی بیشتری دارد. مشابه پروفیل ساختمانی ماده اولیه تولید پروفیل صنعتی نیز ورق فولادی است.

جهت رویت به روز ترین قیمت این مقطع در ابعاد مختلف روی لینک قیمت پروفیل صنعتی کلیک کنید.

*س_پروفیل مبلی_س*

از نام های دیگر این محصول به پروفیل سبک و پروفیل روغنی میتوان اشاره کرد. یکی از پر مصرف ترین انواع پروفیل همین محصول است. این مقطع بر خلاف انواع پروفیل های ساختمانی و صنعتی از ورق روغنی تولید می شود. به همین دلیل ظاهری براق و روشن دارد و با نام پروفیل روغنی نیز شناخته می شود. به دلیل ضخامت کم و درنتیجه وزن کمتر هر شاخه از این محصول نسبت به محصولات بالا، به آن پروفیل سبک هم گفته می‌شود.

پروفیل مبلی معمولا از ورق های روغنی دراستاندارد های ST12 و ST14 تولید می شود. این محصولات انعطاف و شکل پذیری بالایی دارند و برای ساخت لوازم خانگی مثل پایه مبل و میز به کار گرفته می‌شوند. برای مشاهده قیمت این محصول روی لینک پروفیل مبلی کلیک کنید.

*س_برترین کارخانه های تولید پروفیل_س*

در این بخش مروری بر معروفترین تولیدکنندگان پروفیل در داخل کشور کرده ایم.

*س_شرکت جهان پروفیل پارس_س*

پروفیل جهان با بیش از 25 سال سابقه در تولید مقاطع فولادی با ظرفیت اسمی بیش از 476 هزار تن در سال از بزرگترین تولید کنندگان این حوزه به حساب می آید. این مجموعه مواد اولیه خود را از فولاد مبارکه و در کیفیت بالا تهیه میکند.

*س_شرکت کارخانجات نورد لوله یاران_س*

این کشرکت به طور تخصصی در حوزه تولید لوله و پروفیل فعال است. ظرفیت اسمی آن حدود 105 هزار تن در سال است. نورد یاران در سال 1383 به بهره برداری رسید. انواع قوطی پروفیل از جمله محصولات این مجموعه است.

*س_شرکت فولاد مهر سهند_س*

فولاد مهر سهند نیز یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصوا در کشور است. موقعیت جغرافیایی فولاد مهر سهند در 30 کیلومتری شمال غرب تبریز قرار دارد و محصولات تولیدی آن کیفیت بالایی دارد.

*س_گروه صنعتی تهران شرق_س*

پروفیل تهران شرق تولید کننده انواع پروفیل قوطی و همچنین پروفیل با مقطع باز است. این شرکت در سال 1386 با ظرفیت 30 هزار تن افتتحا شد. در ادامه با افتتاح واحدهای جدید ظرفیت تولید مجموعه به 220 هزار تن پروفیل در سال رسیده است.

*س_شرکت تولیدی لوله و پروفیل کیهان_س*

این کارخانه فعالیت صنعتی خود را از سال 1370 آغاز کرد. ظرفیت تولید این مجموعه سالانه 350 هزار تن قوطی پروفیل و انواع پروفیل درب و پنجره است. بخش جوشکاری و گالوانیزاسیون این کارخانه مجهز به تجهیزات پیشرفته است و کنترل کیفیت دقیق باعث می شود که پروفیل با کیفیت بالا وارد بازار شود.

*س_شرکت صنایع فولاد هیربد_س*

فولاد هیربد واقع در شهرک صنعتی مامونیه در سال 1391 به بهره برداری رسید. ظرفیت تولید محصولات فولادی این کارخانه 2.5 میلیون تن در سال است. البته پروفیل تنها تولید این مجموعه بزرگ نیست.

*س_کارخانجات نورد پروفیل ساوه_س*

پروفیل ساوه با تولید بیش از 200 هزار تن انواع پروفیل بزرگترین تولید کننده این محصول در ایران است. محصولات این کشور به تعدادی از کشورهای همسایه نیز صادر می شود. لوله و پروفیل سبک صنعتی در ایران برای اولین بار در این کارخانه تولید شد. محصولات مختلف این کارخانه از سال 1360 وارد بازار شده است و همواره در زمره محصولات با کیفیت قرار دارد.

انتهای پیام /