جمعه 10 فروردین 1403

پلوسی: قرار نیست چین بگوید چه کسی می تواند به تایوان برود

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پلوسی: قرار نیست چین بگوید چه کسی می تواند به تایوان برود

اقتصادنیوز: نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات‌متحده از سفر خود به جزیره تایوان که در میان هشدارهای شدید چین انجام داده بود، دفاع کرد و گفت که آمریکا نمی‌تواند به پکن اجازه دهد این جزیره را منزوی کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نانسی پلوسی به شبکه ان بی سی گفت: ما نمی توانیم به دولت چین اجازه دهیم تایوان را منزوی کند. قرار نیست آنها بگویند چه کسی می تواند به تایوان برود.

پلوسی 11 مرداد و در میان هشدارهای شدید چین از تایوان دیدن کرد.

اقدام وی، خشم مقام های چین را به همراه داشت.

پکن در اعتراض به این اقدام اعلام کرد که به همکاری با آمریکا در مورد موضوعات مهمی چون تغییرات آب و هوایی پایان می دهد.

یک روز پس از آنکه پلوسی 82 ساله وارد تایوان شد، این منطقه با تنش هایی روبرو شد که به زعم چین تمام تبعات آن به آمریکا باز می‌گردد.

به استناد گزارش های خبری، پس از ورود پلوسی به تایوان، چین بزرگ‌ترین رزمایش نظامی خود را در تنگه تایوان برگزار و در نزدیکی این جزیره چند موشک شلیک کرد. بنابر اعلام تلویزیون چین، این رزمایش بزرگترین رزمایش تاریخ این کشور در نزدیکی تایوان به شمار می‌آید که از گلوله‌های واقعی در آن استفاده شد.

به باور کارشناسان روابط بین الملل، رزمایش نظامی پکن که تنش‌ها را در منطقه به بالاترین حد خود طی ربع قرن اخیر رسانده همچنین با استقرار جت‌ها و کشتی‌های جنگی در آب‌های اطراف تایوان همراه شده است. این مساله بیم یک تهاجم نظامی از سوی چین را بیش از پیش افزایش داده است.

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) هشدار داد تنش بین چین و آمریکا بر سر تایوان می‌تواند به «درگیری‌های آشکار و پیامدهای غیر قابل پیش‌بینی میان قدرت‌های بزرگ منجر شود».

روزنامه نیویورک تایمز نیز در شماره روز چهارشنبه (12 مرداد) خود با نامناسب خواندن این سفر تاکید کرد که چنین اقداماتی آن‌هم در شرایطی که واشنگتن با مسکو وارد یک جنگ غیرمستقیم شده است، تنها باعث نزدیک‌تر شدن چین به روسیه می‌شود و همچنین بهانه بیشتری دست پکن می‌دهد تا اقدام نظامی علیه تایوان انجام دهد.

تایوان جزیره‌ای در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

همچنین بخوانید