جمعه 10 فروردین 1403

پوشش اخبار انتخابات 2020 آمریکا با جلیقه ضدگلوله

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پوشش اخبار انتخابات 2020 آمریکا با جلیقه ضدگلوله

تهران - ایرنا - پوشیدن جلیقه ضد گلوله، کلاه خود و زدن ماسک برای خبرنگارانی که در اقصای نقاط جهان بویژه کانون های بحرانی به پوشش خبری می پردازند امر بدیهی است اما خبرنگاران برخی رسانه های مطرح جهان از ضرورت استفاده از این وسایل برای پوشش خبری انتخابات 2020 آمریکا سخن می گویند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، «استفان جی ادلر» (Stephen J Adler) سردبیر ارشد خبرگزاری رویترز دراین باره می گوید: به خبرنگارانی که به پوشش اخبار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می پردازند، به آنها جلیقه ضد گلوله و گاز ضدماسک داده شده.

در همین حال رسانه های آمریکا درباره احتمال وقوع درگیری و آشوب در روز انتخابات آمریکا و یا پس از اعلام نتایج آن گزارش های زیادی منتشر کرده اند.

این مطلب که در تارنمای خبری «پرس گزت» (Press Gazette) که مقر آن در لندن است، منتشر شده می نویسد: برای آژانس های خبری همچون رویترز داشتن بسته ای از لوازم حفاظتی توسط خبرنگاران در نقاط بحرانی جهان امر غیر عادی نیست، یک گروه دوهزار و 500 نفره از خبرنگاران که در 200 نقطه از جهان ازجمله نقاط بحرانی به پوش خبری می پردازند هم اینک زیر نظر ادلر قرار دارند، اما آنچه که پوشیدن جلیقه ضدد گلوله و زدن گاز ضدماسک را غیرعادی می سازد، استفاده آن برای پوشش اخبار انتخابات پیش رو در آمریکا است.

تامین امنیت جان خبرنگاران در آمریکا از الویت بالایی قرار دارد

سردبیر ارشد رویترز در مصاحبه با این نشریه انگلیسی که اخبار آن به روزنامه نگاران و مطبوعات اختصاص دارد، گفت: نگرانی ما تامین امنیت جانی خبرنگارانمان در انتخابات هفته آینده آمریکا است، این مساله در الویت بسیار بالایی قرار دارد.

وی درادامه به پرس گزت گفت: مشاهده من چه در داخل انگلیس و چه در گرداگرد جهان این است که زدن نوشته ای بزرگ به نام «خبرنگار» (PRESS) بر روی سینه خود مصونیت چندانی برای شما ندارد، گاهی اوقات خبرنگاران (در کانون های بحرانی) مورد هدف قرار می گیرند و یااینکه به راحتی خبرنگار بودن آنها (در صحنه های درگیری) نادیده گرفته می شود بنابراین زمانی که ما بطور یقین امیدواریم که خشونتی در کار نباشد اما وقتی زمزمه هایی درمورد احتمال چنین خشونت هایی باشد، بهتر است که خود را کاملا آماده کنید.

مجروح شدن خبرنگاران در جریان ناآرامی های آمریکا

پرس گزت در ادامه نوشت: انتخابات آمریکا درحالی به روزهای واپسین خود می رسد که ماه ها این کشور شاهد اعتراض های سراسری بود که در جریان پوشش این اخبار ده ها خبرنگار آمریکایی مجروح شدند که دراین بین اعضای تیم خبری رویترز که به ناآرامی های شهر مینیاپولیس می پرداختند، قرار داشتند.

درگزارشی که پرس گزت در اول ماه ژوئن گذشته درباره ناآرامی های آمریکا داده بود از آسیب دیدن بیش از یکصد خبرنگار خبر داده بود، در جریان ناآرمی های آنزمان حداقل 19 خبرنگار از سوی پلیس بازداشت و 36 خبرنگار دیگر نیز هدف گلوله های پلاستیک نیروهای پلیس قرار گرفتند که اکثر این وقایع در ایالت مینه سوتا رخ داده بود.

«رجینال چائو» (Reginald Chua) سردبیر بخش جهانی رویترز نیز در این زمینه به این نشریه انگلیسی گفت: امر عجیبی است که بخواهیم به این موضوع فکر کنیم که در صورت بروز ناآرامی پس از انتخابات آمریکا باید خبرنگاران خود را به لوازم تجهیزه کنیم با اینحال معقولانه این است که مطمئن شویم تمامی موارد مورد نیاز در صورت مواجه شدن با چنین وضعیتی در آمریکا را دارا باشید.

رسانه‌های آمریکا از احتمال به خیابان آمدن گروه‌های شبه نظامی بعد از اعلام نتیجه انتخابات سوم نوامبر (13 آبان) و آغاز خشونت و درگیری در چندین ایالت خبر داده اند و از آنجایی که دونالد ترامپ پیش‌تر زمزمه‌هایی درخصوص کنار نکشیدن از قدرت را مطرح کرده بود، بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل داخلی آمریکا نگران وضعیت در آمریکا در فردای انتخابات هستند.

روزهای پس از اعلام نتیجه انتخابات 2020 آمریکا، روزهایی است که می‌تواند آبستن خشونت‌های ناشی از تحمل نشدن نتیجه انتخابات از سوی برخی گروه ها و به مراتب گسترده از خشونت‌های ماه ها و هفته‌های اخیر در ایال مختلف این کشور باشد. رسانه‌های آمریکایی احتمال داده اند که پس از برگزاری انتخابات سوم نوامبر، 9 گروه شبه‌نظامی در دستکم 5 ایالت خشونت و درگیری را آغاز خواهند کرد.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی از جو پرتنش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نوشت که بسیاری از مردم می‌توانند با اسلحه به شعب اخذ رأی مراجعه کنند. این احتمال موجب شده تا مقام‌های انتظامی و کارشناسان از احتمال درگیری و خشونت پیش از رأی‌گیری و یا در جریان و پس از آن مضطرب شوند.

**1302**

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
پوشش اخبار انتخابات 2020 آمریکا با جلیقه ضدگلوله 2
پوشش اخبار انتخابات 2020 آمریکا با جلیقه ضدگلوله 3