شنبه 1 اردیبهشت 1403

پیام تسلیت مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پی درگذشت 2 هنرمند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
پیام تسلیت مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پی درگذشت 2 هنرمند

تهران - ایرنا - مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور پیامی درگذشت هنرمندان زنده‌یاد، حسن ارژنگ‌نژاد و بابک برزویه را تسلیت گفت.

به گزارش ایرنا از واحد ارتباطات و رسانه مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عبدالرضا سهرابی با صدور پیامی درگذشت زنده‌یادان میرحسن ارژنگ‌نژاد هنرمند پیشکسوت رشته مجسمه‌سازی و بابک برزویه هنرمند شناخته‌شده رشته عکاسی را تسلیت گفت.

متن پیام مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین شرح است: «با کمال اندوه و تاسف، در جریان درگذشت دو هنرمند شایسته و ارجمند عرصه هنرهای تجسمی کشور، زنده‌یادان میرحسن ارژنگ‌نژاد و بابک برزویه قرار گرفتم.

استاد میرحسن ارژنگ‌نژاد در زمره مجسمه‌سازان فنان و برجسته عرصه هنرهای تجسمی کشور بود. این هنرمند توانمند در طول حیات هنری خود سردیس‌ها و تندیس‌های مانایی را خلق کرد که از جمله آنها می‌توان به مجسمه ماندگار «آرش کمانگیر» اشاره کرد.

زنده‌یاد بابک برزویه نیز از جمله عکاسان شاخص و خوش‌قریحه جامعه عکاسی کشور بود که بدون شک، تصویر قاب‌های پرفروغ و ماندگارش از یاد و خاطر اهالی هنر محو نمی‌شود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت و تعزیت به خانواده‌های محترم ارژنگ‌نژاد، برزویه و نیز جامعه مجسمه‌سازی و عکاسی کشور، رحمت و رضوان الهی را برای این دو هنرمند فقید و گران‌قدر خواستارم‌.»

میرحسن ارژنگ‌نژاد هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی که از چندی پیش در پی ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری بود، 25 مرداد درگذشت.

ارژنگ‌نژاد چهارم دی‌ماه سال 1300 در شهر مشهد متولد شد. او از دوازده سالگی در کارگاه غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ که پسر خاله‌اش بود، مشغول به کار شد و نخستین کار او نمای بانک ملی بود. او به همراه اسماعیل ارژنگ در پروژه‌های مختلف زیباسازی شهر تهران نظیر تندیس نبرد گرشاسب با اژدها واقع در میدان باغشاه و نقش برجسته بهرام گور و خسرو پرویز در کاخ سفید واقع در کاخ سعدآباد با غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ همکاری داشتند.

از دیگر آثار او می‌توان به تندیس 12 تن از بزرگان ایرانی (مانند اشک اول، نادر شاه افشار، یعقوب لیث صفاری و...) در پارک ملت مشهد، نیم‌تنه یپرم‌خان در موزه کلیسای ارامنه در جلفای اصفهان، نیم‌تنه جبار باغچه‌بان در مدرسه ناشنوایان تهران، نیم‌تنه لیمجی مانوکچی زرتشتی (بانی معافیت زرتشتیان از پرداخت جزیه در زمان شاه عباس دوم) در مدرسه انوشیروان تهران، نقش برجسته بهرام گور و خسروپرویز در ورودی کاخ ابیض و مجسمه حیوانات در محوطه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اشاره کرد.

همچنین بابک برزویه مدرس، عکاس، بازیگر و از فعالان عرصه عکاسی تئاتر و سینما که از دی 1400 به دلیل عارضه مغزی در کما به سر می‌برد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود، 25 مرداد درگذشت.

برزویه که متولد 23 شهریور 1348 بود، در سال 1375 برای عکاسی فیلم سفر به چزابه، موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده بود.

از جمله پروژه‌هایی که این مدرس و عکاس در آنها فعالیت داشت می‌توان به فیلم‌های مدرسه‌ای که می‌رفتیم، پدر، هیوا، اخراجی‌ها یک، رستاخیز، جرم و هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند و سریال‌های همسایه‌ها، سمندون، پهلوانان نمی‌میرند، کیف انگلیسی، شب‌های برره و مرد هزار چهره اشاره کرد. آخرین فعالیت مرحوم برزویه به سال 1398 و فیلم خون شد و سریال هیولا بازمی‌گردد.

برچسب‌ها