جمعه 10 فروردین 1403

پیش‌بینی باران و رعدوبرق در 16 استان

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
پیش‌بینی باران و رعدوبرق در 16 استان

سازمان هواشناسی با هشدار نسبت به وزش باد خیلی شدید در برخی استان‌ها از بارش باران و رعدوبرق طی امروز تا اواسط هفته آینده در 16 استان خبر داد.

به گزارش مشرق، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در برخی مناطق گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان،‌ارتفاعات قزوین، البرز، تهران و سمنان رگبار، وزش باد شدید موقتی، رعدوبرق و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش بینی شده است.

فردا و روز یکشنبه در استان‌های گیلان، مازندران، اردبیل، برخی مناطق آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گلستان، کردستان، زنجان، جنوب کرمان، شرق فارس، شمال و شرق هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان، ارتفاعات قزوین، البرز، تهران و سمنان رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته آینده در بخش‌هایی از شمال غرب کشور، استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز مرکزی، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان رگبار، وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق پیش بینی می‌شود.

از امروز تا سه شنبه در نوار شرقی کشور به ویژه منطقه زابل و شرق خراسان جنوبی وزش باد شدید و خیز گردوخاک پیش بینی می‌شود. در این مدت به ویژه امروز و فردا در سمنان،‌شرق، شمال شرق، جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز کشور سرعت وزش باد در برخی ساعات افزایش می‌یابد که خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا در این مناطق دور از انتظار نیست.

همچنین طی 5 روز آینده دریای عمان به ویژه مناطق شرقی دریا مواج پیش بینی شده است.

امروز حداکثر دما تهران 35 درجه همراه با وزش باد و در برخی ساعات همراه با گردوخاک خواهد بود.

سازمان هواشناسی همچنین طی اطلاعیه‌ای

توصیف سامانه اول: افزایش شیو فشاری (افزایش فعالیت بادهای 120 روزه)

نوع مخاطره: وزش باد خیلی شدید و توفان گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و دید افقی

منطقه اثر:

جمعه 1400/05/08: شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی و نوار شرقی و نیمه جنوبی خراسان جنوبی.

شنبه 1400/05/09: شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی و نوار شرقی و نیمه جنوبی خراسان جنوبی.

یک‌شنبه 1400/05/10: شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی و نوار شرقی و نیمه جنوبی خراسان جنوبی.

دوشنبه 1400/05/11: شمال سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی خراسان رضوی و نوار شرقی و نیمه جنوبی خراسان جنوبی.

اثر مخاطره: وقوع طوفان شن، خیزش گردوخاک، کاهش دید، تاخیر در پروازها، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد جاده‌ای و خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: خودداری از حضور در فضای باز برای تمام گروه ها، احتیاط در تردد جاده ای، محکم کردن سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از مجاورت ساختمان های نیمه کاره.