پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

پیش بینی بورس فردا 17 بهمن 1401 / تصمیمات شورای رقابت بازار سهام را به چالش کشید

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
پیش بینی بورس فردا 17 بهمن 1401 / تصمیمات شورای رقابت بازار سهام را به چالش کشید

شورای رقابت از یک طرف ساز باید از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز شود تا آسیبی به تولید‌کنندگان نرسد را کوک می‌کند، از طرفی هم دستورالعمل قیمت گذاری منتشر می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، ارزش بازار بورس تهران در پایان معاملات امروز به رقم 5 هزار و 667 همتی رسید و ارزش معاملات هم در محدوده 5 هزار و 684 میلیارد تومان قرار داشت. میدکو ، شپنا ، شبندر ، شتران و فملی بیشترین اثر منفی را روی شاخص بورس تهران داشتند.

خبرهای روز 

بازار سرمایه پس از تعطیلات پایان هفته با خبرهای زیادی کار را شروع کرد. در بازارهای جهانی در انتهای هفته گذشته نفت خام (wti) با از دست دادن کف حمایتی 80 دلاری خود تا 73 دلار کاهش یافت و قیمت هر اونس طلا در این بازار که در محدوده 1950 دلاری در حال داد و ستد بود با همین رویه به 1864 دلار رسید. این موضوع برای سایر کامودیتی‌ها از جمله مس، روی و آلومینیوم نیز رخ داد.

از سوی دیگر و همانگونه که انتظار می‌رفت، در روز چهارشنبه دوم فوریه فدرال رزرو نرخ بهره را 25 واحد افزایش داد. در عین حال جروم پاول رئیس بانک مرکزی ایالات متحده در سخنرانی خود پس از اتمام نشست فدرال رزرو اعلام کرد جریان کاهش تورم در آمریکا ادامه‌دار شده است.

اما مهمترین خبر داخلی برای بازار سهام تصمیمات شورای رقابت بود. به گفته خیلی از اهالی بازار سرمایه تنها عایدی تصمیمات شورای رقابت ریزش بازار بود. شورایی که تا چندی پیش برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا را انحصاری می‌دانست حالا با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد تمامی محصولات داخلی و مونتاژ داخلی را انحصاری تلقی می‌کند و همه محصولات را منوط به تعیین قیمت از سوی این شورای می‌داند.

شورای رقابت از یک طرف ساز «باید از قیمت‌گذاری دستوری پرهیز شود تا آسیبی به تولید‌کنندگان نرسد» را کوک می‌کند، از طرفی هم دستورالعمل قیمت گذاری منتشر می‌کند.

از همین رو محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس پیشین سازمان بورس در این رابطه عنوان کرده که هر شرکتی که با روشی نامناسب و سیاست نادرست به صورت تحمیلی اداره و یا قیمت گذاری می‌شود، در درجه اول منجر به آسیب به منافع سهامداران می‌شود، در نتیجه مدیران موظفند که با مشکلات مقابله کنند، که اگر مقابله نکنند، صلاحیت نشستن روی میز مدیریت را ندارند. این مهم نیست که مدیر عامل یک شرکت را چه کسی منصوب می‌کند، مهم این است که مسئولیت قانونی وی در برابر همه سهامداران است، نه فقط در مقابل یک سهامدار و یا دولت؛ بلکه باید به همه پاسخگو باشد.

اما داستان خودرو در این بازار همچنان ادامه دارد. خبرگزاری فارس از نامه‌ای رونمایی کرده که کرمان خودرو بدون قرعه‌کشی به کارکنان سازمان حج و زیارت خودرو داده است.

گویا قرار است شرکت کرمان خودرو چندین ماشین جک s5 را با قیمت پایین‌تر از کارخانه خارج از نوبت و بدون قرعه‌کشی و البته با اقساط بلندمدت به کارکنان سازمان حج و زیارت می‌دهد.

این خودرو‌ها به قیمت یک میلیارد و 18 میلیون و 350 هزار تومان به کارمندان این سازمان داده می‌شود. قیمت جک s5 در بازار حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان است.

در میان خبرهای بد بازار سرمایه باید به اقدام خوب فرابورس اشاره کنیم که با اقدام فوری به کمک هم‌وطنان‌مان در خوی رفت. فرابورس ایران از تمامی اهالی بازار سرمایه دعوت کرد تا با خریداری اوراق نیکوکاری در نماد «زلزله خوی01» از هزار تومان تا هر مبلغ دلخواه به یاری مردم خوی بشتابند. پذیره‌نویسی اوراق گواهی نیکوکاری «زلزله خوی01» از یکشنبه 16 بهمن به مدت 7 روز کاری است.

بررسی تکنیکالی بازار شاخص بورس تهران 

شاخص بورس تهران در ادامه روند نزولی روزهای اخیر امروز هم با افت بیش از 17 هزار واحدی به کار خود پایان داد تا به رقم یک میلیون 540 هزار واحدی برسد و با محدوده حمایتی سطح 38 درصد فیبوناچی موج قبلی که به عنوان هدف الگوی هارمونیک AB=CD نیز شناخته می شود نزدیک‌تر شود.

از منظر تکنیکالی اولین هدف الگوی هارمونیک ذکر شده محدوده 38 درصد فیبوناچی موج قبلی است که با خط میانی کانال صعودی شاخص بورس تهران همپوشانی دارد و می‌تواند به عنوان یک سطح حمایتی خوب محسوب شود البته اگر شورا و سازمانی‌هایی همچون شورای رقابت این اجازه را به بازار بدهند.

همچنین بخوانید
پیش بینی بورس فردا 17 بهمن 1401 / تصمیمات شورای رقابت بازار سهام را به چالش کشید 2
پیش بینی بورس فردا 17 بهمن 1401 / تصمیمات شورای رقابت بازار سهام را به چالش کشید 3
پیش بینی بورس فردا 17 بهمن 1401 / تصمیمات شورای رقابت بازار سهام را به چالش کشید 4