جمعه 10 فروردین 1403

پیمان بریکس اهرمی برای شکستن تحریم هاست

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
پیمان بریکس اهرمی برای شکستن تحریم هاست

امیری با بیان اینکه امروز ایران جایگاه ویژه ای در جهان دارد و این اهرمی برای شکستن تحریم هاست، گفت: ایران در پیمان بریکس عضو تاثیرگذاری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ امیر علی حیدر امیری در گفت‌وگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در دولت قبل، سیاست کلی نگاه به غرب و به نوعی وابستگی به غرب در عرصه های صنعت، علم و اقتصاد بود اما در دولت رئیسی نگاه دولت به دنبال توازن در تجارت در صنعت و علم بوده که نگاه به شرق و همسایگان موج می زند، همچنین در دولت جدید، ایران به عضویت پیمان شانگهای درآمد و در سخنرانی دیروز آیت اله رئیسی در پیمان بریکس ایران اعلام کرده به عنوان شاهراه تجارت، انرژی و حمل و نقل شرق به غرب و شمال به جنوب این کشورها را کمک می کند.

وی افزود: پیمان بریکس یک سوم کشورها را پوشش می دهد و تا سال 2030 به 50 درصد می رسد که نشان می دهد دولت جدید عاقلانه و خردمندانه در جهت استفاده از همه پتانسیل های دنیا حرکت می کند اگرچه غرب ایران را دچار خود تحریمی کرده بود و دولت قبل همه چیز را در چند کشور اروپایی می دید و گره زدن علم و تجارت به غرب، سیاست اشتباهی بود که در دولت قبل رخ داد.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: طی این یک سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم، ایران عضو شانگهای شده و در پیمان بریکس عضو تاثیر گذاری است که هم از نظر ژئوپلیتیکی و ژئو استراتژیکی سرزمینی است که مانند پل بین شرق و غرب و شمال به جنوب عمل می کند البته از لحاظ حمل و نقل، ایران در ریلی، جاده و هوایی زیرساخت هایی را ایجاد کرده است و در انرژی نیز نقش موثری در برق، نفت و گاز ایفا می کند.

امیری عنوان کرد: در بخش غلات و حبوبات هم ایران پل ارتباطی شده و در این مشکل جنگ روسیه و اکراین، ایران از طریق بنادر شمالی این غلات را به جنوب و شرق صادر می کند که امروز ایران جایگاه ویژه ای دارد و این نگاه به شرق یک اهرمی است از طرف جمهوری اسلامی ایران در شکستن تحریم ها و فشار بر غربی که سخت ترین تحریم ها را اعمال کرده است.

وی بیان کرد: ایران با 18 کشور اطراف خود از جمله هشت کشور آسیای میانه، شش کشور حوزه خلیج فارس و چهار کشور شرق و غرب وارد مراودات تجاری شده و در این مدت تعداد زیادی از ریاست جمهورهای کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه به ایران سفر کردند و این نوید بخش شکستن تحریم ها و مدیریت انقلابی در ایجاد ارتباط با همسایگان براساس منافع ملی می باشد.

تحلیلگر سیاسی خاطرنشان کرد: بر این اساس غرب به دست و پا افتاده که افکار عمومی را براساس قراردادهایی که ایران با کشورهای دیگر می بندد، تحریک کند به شکلی که برعلیه قراردادی که بین ایران و روسیه و ورود ایران به شانگهای و بریکس موضع گیری می کنند و سعی دارند با سخنرانی ها و ساخت کلیپ و کارشناسان جعلی تحریک کنند که ایران نباید به سمت شرق برود.

امیری بیان کرد: سیاستی که جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته هوشمندانه و خردمندانه است و نشان می دهند این کشور در رفع تحریم ها، دست بسته نیست و تحریم ها شکسته و به کسانی که تفکر لیبرالی دارند ثابت می شود که دنیا فقط چند کشور غربی نیست بلکه دنیا مجموعه ای از کشورهایی است که براساس منافع ملی می توان با آنها روابط تجاری داشت.

انتهای پیام /