جمعه 10 فروردین 1403

چرا بازار سرمایه رونق گرفت؟

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
چرا بازار سرمایه رونق گرفت؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: کارشناس بازار سرمایه گفت: کاهش 40 درصدی قیمت بعضی از سهام‌ها عامل اصلی ترغیب مجدد سهامداران به بازار سرمایه شده است.

فرزین آقا بزرگی در رابطه تاثیر تصمیمات اخیر شورای عالی بورس روی بهبود عملکرد بازار سرمایه گفت: تصمیماتی که در شورای عالی بورس به منظور حمایت و تثبیت بازار سرمایه گرفته شده جزء متغیرهای مستقیمی است که می تواند تاثیر خوبی روی بازار سرمایه بگذارد.

او بیان کرد: روند اجرایی این تصمیمات ممکن است با کمی تاخیر صورت بگیرد، اما تلاقی این تصمیمات با کاهش 40 درصدی شاخص کل می‌تواند به بازگشت بازار و بهبود روند بورس کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نباید مجدد به بازار گردانان اجازه افزایش سرمایه بدون تناسب با ارزش ذاتی شرکت ها را داد زیرا ممکن است بازار دوباره از کنترل خارج شود، وظیفه اصلی بازار گردانان نزدیک کردن ارزش ذاتی و ارزش معاملات در بازار سهام است.

آقا بزرگی افزود: در حال حاضر نمی توان گفت تصمیماتی که اخیرا در شورای عالی بورس گرفته شده است توانسته روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد؛ دلایل اصلی که سبب شد بازار مثبت شود کاهش 40 درصدی قیمت بعضی از سهام‌ها است که سهامداران را ترغیب به خرید مجدد سهام کرده است.

تصمیمات عجولانه به ضرر بازار است

علی عباسی، کارشناس بازار سرمایه نیز در رابطه با اعمال محدودیت جدید مبنی بر کاهش زمان پیش گشایش گفت: تغییر ساعت معاملات به دلیل عدم کنترل و مدیریت نوسانات بازار سرمایه در طول روز است، وقتی مسئولان چنین تصمیمی را اخذ می کنند آیا نمی دانند که هیجان فروش به نحوی است که افراد در همان 15 دقیقه آغازین پیش گشایش هم می توانند سهام خود را برای فروش بگذارند و روند شاخص را منفی کنند.

او افزود: کاهش زمان پیش گشایش فقط بر حجم معاملات تاثیر می گذارد و روند آن را کاهشی می دهد، در حال حاضر بازار نیازمند اعتماد سازی دارد و تصمیمات عجولانه فقط به بازار ضربه می زند.

کاهش زمان پیش گشایش تاثیری روی بازار ندارد

مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه، درباره کاهش زمان پیش گشایش گفت: بعضی از سهامداران در ساعت پیش گشایش صف های خرید و فروش غیر واقعی تشکیل می دهند، مسئولان در تلاش هستند مانع این اقدامات شوند اما با توجه به شرایط روز بازار سرمایه اخذ چنین تصمیماتی چندان ضرورتی نداشت و تاثیر زیادی روی بازار ندارد.

223224

کد خبر 1455687