پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

چرخه بازار نفت معکوس شده است

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
چرخه بازار نفت معکوس شده است

روند تعادل دوباره بازار نفت شتاب خود را از دست داده و طی دو ماه گذشته با طولانی شدن همه گیری ویروس کرونا در جهت عکس حرکت می کند.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، روند تعادل دوباره بازار نفت شتاب خود را از دست داده و طی دو ماه گذشته با طولانی شدن همه گیری ویروس کرونا در جهت عکس حرکت می کند. به این ترتیب، روند افزایش تقاضا برای سوخت هم کندتر شده است.

بسیاری در اواسط ماه ژوئن انتظار داشتند بازار در نیمه دوم سال جاری میلادی و در 2021 دچار کسری تولید - مصرف شود و به این ترتیب ذخایر مازاد نفت کاهش یابند.

تجربه نشان می دهد این نتایج فشار بیشتری بر قیمت نفت آورده و قیمتهای آینده نفت پایین تر از قیمت فعلی خواهند بود. طی دو ماه گذشته روند افزایش قیمت نقدی نفت متوقف شده و حتی رو به کاهش گذاشته است.

تغییر قیمت نفت همگام با بازاری است که با مازاد عرضه مواجه است نه کمبود آن. بازار نفت در حال حاضر به جای اینکه در مرحله رونق چرخه باشد، در مرحله رکود آن است.

چرخه های بازار نفت در تمام مقیاس ها از نظر بزرگی و زمان وجود دارند. ما چرخه های طولانی مدت افزایش قیمت نفت را در 2007 تا 2008 و سقوط قیمت آن را در 2014 و 2015 داشته‌ایم و همچنین دوره هایی را داشته ایم که تنها چند ساعت، روز یا هفته طول کشیده اند.

قیمت نفت از اواسط آوریل تا اواسط ژوئن به شدت رو به افزایش بود ولی حالا رو به کاهش است و روند رونق سه ماهه دوم را از دست داده است. این بدان معنا است که تاجران نفت خام دیگر مطمئن نیستند ائتلاف اوپک پلاس بتواند به خوبی وظیفه خود را در تعادل دوباره بازار در ادامه سال جاری میلادی و اوایل 2021 انجام دهد.

اگر رشد اقتصادی و مصرف نفت افزایش چشمگیری نداشته باشند، ائتلاف اوپک پلاس مجبور می شود تولید خود را بیش از پیش کاهش دهد وگرنه قیمت نفت برای مهار تولید شیل آمریکا کاهش می یابد.

منبع: تسنیم