پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

چشم انداز همکاری ایران و روسیه در حوزه نشر پس از کرونا بررسی شد

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
چشم انداز همکاری ایران و روسیه در حوزه نشر پس از کرونا بررسی شد

مسئولان حوزه چاپ و نشر ایران در وبیناری با موضوع همکاری‌های چاپ و نشر پس از کرونا، با همتایان روسی خود گفتگو کردند.

مسئولان حوزه چاپ و نشر ایران در وبیناری با موضوع همکاری‌های چاپ و نشر پس از کرونا، با همتایان روسی خود گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، وبینار چشم انداز همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه چاپ و نشر پس از دوره کرونا با حضور ایوب دهقانکار مدیر عامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، قهرمان سلیمانی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، ولادیمیر گریگوریف معاون آژانس فدرال چاپ و نشر و رسانه‌های گروهی روسیه، گلمیزا مدیر عامل دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو و یوگنی کاپیف رئیس کمیته همکاری‌های بین‌المللی ناشران روسیه برگزار شد.

در این وبینار مسئولان حوزه چاپ و نشر ایران و روسیه همکاری‌های دو کشور را در دوره پس از کرونا مورد بحث و بررسی قرار دادند و در خصوص اجرای برخی برنامه‌ها به توافق رسیدند.

جبران کاستی‌های شبکه تولید، ترجمه و توزیع مشترک بین ایران و روسیه

در ابتدا این وبینار، قهرمان سلیمانی با مروری بر همکاری‌های دو کشور در حوزه چاپ و نشر، اقدامات سال‌های اخیر را در همکاری دو کشور بسیار سودمند توصیف کرد و گفت: کاستی‌ها و خلأهای موجود نیز کم نیست که طرفین باید برای جبران کاستی‌های نداشتن شبکه تولید، ترجمه و توزیع مشترک اقدام کنند.

کرونا همه حوزه‌های حیات فردی و جمعی ما را تحت تأثیر قرار داده و در تنظیم رابطه کشورها با یکدیگر و همراهی با نخبگان در قلمرو فرهنگ، چالش‌های جدی پدید آورده است و حوزه چاپ و نشر نیز از این آفت مصون نمانده و تشریک مساعی و انتقال تجربه طرفین در این حوزه می‌تواند کمک کننده باشد.

مشارکت فعال ناشران ایران در نماشگاه آتی کتاب مسکو

ولادیمیر گریگوریف معاون آژانس فدرال چاپ و نشر و رسانه‌های گروهی روسیه نیز در این وبینار با مرور همکاری‌های انجام شده در این حوزه بر برگزاری "نمایشگاه سیر تکامل صنعت چاپ و نشر در ایران در کتابخانه دولتی روسیه" و لزوم مشارکت فعال ناشران ایران در حوزه نشر کتاب‌های کودک و نوجوان در نماشگاه آتی کتاب مسکو و نشر ترجمه‌ای از مقالات برگزیده دایره المعارف مذهب ارتدکس در ایران و متقابلا انتشار تاریخچه‌ای از اسلام در روسیه تاکید کرد و گفت: شناخت ادبیات و فرهنگ روسیه و ایران بدون شناخت مذهب ارتدکس و اسلام ممکن نیست.

مشارکت نویسندگان، تصویرگران و ناشران جوان برای ارتباطات دو کشور

در ادامه این وبینار، ایوب دهقانکار با ارائه گزارشی از تولید کتاب در ایران، همکاری‌های دو کشور را رو به رشد توصیف کرد و گفت: مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران آمادگی دارد نمایشگاه سیر تکامل صنعت چاپ و نشر را در روسیه برگزار کند. ناشران دو کشور از ترجمه و نشر پنج عنوان کتاب حمایت کنند. مشارکت نویسندگان و تصویرگران و ناشران جوان برای ارتباطات دو کشور و شکل گرفتن جریان گفت و گوی فرهنگی بین اصحاب فرهنگ در قالب نمایشگاه کتاب کودک مسکو اقدامی سودمند است.

گلمیزا مدیر عامل دبیرخانه نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو هم در ادامه با ارائه گزارشی از برپایی نمایشگاه کتاب مسکو در ایام کرونا، بر استفاده از فناوری برای پر بار کردن نمایشگاه تاکید کرد و گفت: ظرفیت‌های دیجیتال ایجاد شده در این دوره از نمایشگاه تا حد زیادی توانست مشکلات ایجاد شده به واسطه شیوع کرونا را بر طرف کند.

وی حضور ناشران ایران را در نمایشگاه کتاب کودک گامی ارزشمند در توسعه مناسبات در این حوزه توصیف کرد و اعلام آمادگی کرد که در برنامه‌های نمایشگاه جایگاه شایسته ای به ایران اختصاص دهد.

استفاده از توان بخش خصوصی و اتحادیه‌های صنفی در صنعت چاپ و نشر

هومان حسن‌پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از دیگر حاضران در این وبینار زنجیره انتقال فرهنگ را در حوزه چاپ و نشر توضیح داد و گفت: جایگاه اتحادیه ناشران به عنوان تولید کنندگان هفتاد و پنج درصد تولیدات کتاب کشور در قالب 1400 ناشر قابل توجه است. استفاده از توان بخش خصوصی و اتحادیه‌های صنفی در صنعت چاپ و نشر اقدامی ارزشمند است که می‌تواند کار را با کیفیت و اثر بخشی بیشتری سامان دهد.

یوگنی کاپیف رئیس کمیته همکاری‌های بین المللی ناشران روسیه آخرین سخنران این وبینار بود که مشکلات حادث شده در صنعت چاپ و نشر روسیه به واسطه شیوع کرونا را توضیح داد و گفت: مشکل حادث شده موجب شده که رویکرد نشر کتاب‌های دیجیتالی مورد اقبال جامعه کتابخوان قرار گیرد.

در این وبینار درباره برپایی نمایشگاه تکامل صنعت چاپ در ایران در کتابخانه دولتی روسیه، مشارکت ایران در نمایشگاه کتاب کودک روسیه با حضور نویسندگان و تصویرگران و ناشران، اعطای تسهیلات برای نشر ده عنوان کتاب برای ترجمه، فراهم کردن زمینه‌های گفت و گوی ادبی و هنری در نمایشگاه کتاب، شرکت ناشران ایرانی در نمایشگاه دیجیتالی کتاب کودک و نوجوان روسیه، بازبینی و تکمیل تفاهم نامه‌های منعقده قبلی متناسب با تحولات ایجاد شده، تلاش برای مشارکت بخش خصوصی در نمایشگاه‌های کتاب به صورت تعهد طرفینی و ادامه گفت و گوها و همکاری‌ها تصمیم گیری شد.