جمعه 10 فروردین 1403

چند نکته تغذیه ای درباره مقاومت به انسولین

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
چند نکته تغذیه ای درباره مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین خطر ابتلا به پیش دیابت و دیابت نوع دو را افزایش می دهد و تشخیص آن از نشانه های هشداردهنده اولیه برای سلامتی است.

به گزارش ایسنا، افراد می توانند با انتخاب سبک زندگی سالم از جمله ورزش منظم و مصرف رژیم غذایی متعادل از ابتلا به این عارضه پیشگیری کنند.

به طور کلی بهتر است از غذاهای کامل و فرآوری نشده مصرف شود و از خوردن غذاهای کاملا فرآوری شده و آماده خودداری گردد. مواد غذایی فرآوری شده مانند نان سفید، پاستا، برنج و نوشابه خیلی زود هضم می شوند و می توانند سطح قند خون را افزایش دهند. در این شرایط فشار مضاعفی بر لوزالمعده وارد می شود که عضو تولیدکننده هورمون انسولین است.

در بدنی که به انسولین مقاوم است عملکرد صحیح انسولین در کاهش سطح قند خون انجام نمی شود. همچنین چربی های اشباع شده با مقاومت به انسولین ارتباط دارند.

مواد غذایی مفید برای پیشگیری از مقاومت به انسولین

به گزارش هلث لاین، چربی های سالم و اشباع نشده مانند مواردی که در ادامه به آن توصیه می شود انتخاب های بهتری برای رژیم غذایی هستند. همچنین مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا و وعده های غذایی ترکیبی و نه فقط کربوهیدرات ها می تواند به کند شدن هضم غذا کمک کرده و فشار به لوزالمعده را کاهش دهد.

سبزیجات: سبزیجات کم کالری و سرشار از فیبر هستند که در نتیجه مواد غذایی مناسب برای کنترل قند خون به حساب می آیند. گوجه فرنگی، لوبیا سبز، هویج، فلفل رنگی، اسفناج و انواع کلم از جمله سبزیجات مناسب به حساب می آیند.

میوه ها: میوه ها به دلیل دارا بودن فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی گزینه های مناسب دیگری در نظر گرفته می شوند. از میوه های تازه یا فریز شده مصرف کنید. همچنین مصرف انواع میوه های کنسرو شده بدون قند اضافه، خوب هستند اما میزان فیبر موجود در میوه های تازه و فریز شده بیشتر است چرا که پوست آنها گرفته نشده است. سیب، انواع توت، موز، انگور، آلو و هلو از جمله میوه هایی هستند که مصرف آنها توصیه می شود.

لبنیات: مصرف لبنیات کلسیم مورد نیاز برای کمک به تقویت دندان ها و استخوان ها را تامین می کند. از شیر و ماست کم چرب مصرف کنید. از مصرف شیر و ماست های پرچرب صرف نظر کنید زیرا مصرف زیاد چربی اشباع شده موجود در چربی های حیوانی با مقاومت به انسولین ارتباط دارد.

غلات: غلات برای افرادی که مقاومت به انسولین دارند گزینه مناسبی است. وجود ویتامین ها، فیبر و مواد معدنی، این گروه از خوراکی ها را به مواد غذایی سالمی تبدیل کرده است. برخی از افراد بر این باورند که اجتناب از تمام کربوهیدرات ها برای جلوگیری از دیابت امری مهم است اما کربوهیدرات های سالم و فرآوری نشده در واقع منبع انرژی خوبی برای بدن هستند. گندم کامل، جو دوسر و بلغور جو دوسر و برنج قهوه ای از این دسته خوراکی ها به حساب می آیند.

لوبیا: لوبیا منبع غنی از فیبر است که سطح قند خون را به آرامی افزایش داده و یک امتیاز مثبت برای افرادی با مقاومت به انسولین دارد.

ماهی: گوشت ماهی نیز به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب امگا 3 خطر ابتلا به بیماری قلبی که در مبتلایان به دیابت شایع است، کاهش می دهد.

انتهای پیام