پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

چهره شهر را زیبا کنید

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
چهره شهر را زیبا کنید

ضرغامی گفت: شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستاها چهره شهر و روستا را زیبا کنند، آلودگی بصری زیادی داریم که با کمترین بودجه رفع می‌شود.

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در جلسه شورای عالی استان‌ها گفت: درآمد‌هایی که در بخش گردشگری ایجاد می‌شود، برای مردم منفعت ایجاد می‌کند و موجب ایجاد اشتغال و رفع آسیب‌های اجتماعی می‌شود و امید به زندگی میان مردم را زیاد می‌کند. متاسفانه کمتر در سطح عالی کشور در این زمینه کار کردیم و به همین دلیل سرمایه‌گذاری نمی‌کنیم. شهرداری‌ها در این زمینه آسیب دارند، زیرا آن‌ها به دنبال این هستند که پول به سرعت وارد منابع درآمدی شود.

به گفته وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری از طرف شهرداری‌ها مورد غفلت واقع شده است. ایجاد یک زیرساخت سرگرمی می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. با توجه به اینکه مردم گرفتارند، اگر شادی و تفریح برای آن‌ها فراهم نکنیم، نمی‌توانیم این فشار را کم کنیم. شادی کالای لوکس نیست. با کمترین امکانات می‌توان شادی را فراهم کرد.

او گفت: بعد از نفت مهم‌ترین منبع مالی ما گردشگری است. اما آن‌طور که شایسته است به بخش گردشگری نپرداختیم و در این حوزه دچار عقب‌ماندگی تاریخی هستیم. تقاضا دارم تا شهرداران و شورا‌های شهر توجه ویژه به مسئله گردشگری داشته باشند.

باید جاذبه‌های گردشگری را معرفی کرد

او بیان کرد: گردشگری داخلی ما متاسفانه به شکل سنتی بوده و فقط چند استان جذب گردشگر دارند. با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم، قصد داریم جاذبه گردشگری همه شهر‌ها را معرفی کنیم. به همین منظور پلتفرم‌های جدید مانند "بزنیم بیرون" راه‌اندازی کردیم که 14هزار نقطه کشور در آن معرفی شده است.

ضرغامی افزود: اگر کسی می‌خواهد برای گردشگری سرمایه‌گذاری کند، شهرداری‌ها باید به آن‌ها کمک کنند که متاسفانه به این موضوع توجه نمی‌شود. من موانع این بخش را در این دولت رفع می‌کنم و خوشبختانه وزرا همکاری خوبی دارند.

تشریح ظرفیت‌های اعطای تسهیلات

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشریح منابع مالی وزارتخانه تحت امرش ادامه داد: در حوزه ارائه تسهیلات رتبه برتر را کسب کردیم. به طوری که سال گذشته 3700 میلیارد تومان تسهیلات اعطا کردیم. امسال به عنوان پاداش عملکرد خوب سال گذشته، سقفی برای ارائه این تسهیلات نداریم.

چهره شهر را زیبا کنید

او با بیان اینکه شهرداری‌ها و شورا‌های شهر و روستا‌ها چهره شهر و روستا را زیبا کنند، بیان کرد: آلودگی بصری زیادی داریم که با کمترین بودجه رفع می‌شود، باید در این زمینه تحول ایجاد کنیم. در معماری وضعیت خوبی نداریم. بعد از انقلاب یکی از آسیب‌های ما در زمینه معماری بوده و معماری جدیدی را نشان ندادیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: شهرداری‌ها در سراسر کشور متناسب با فرهنگ بومی و میراث ملموس و ناملموس به معماری شهر‌ها و روستا‌ها بپردازند. حداقل نماد‌هایی را بسازید که یادگار درستی از فرهنگ ما باشد و ما به شما در این زمینه کمک می‌کنیم. ورودی شهر‌های ما بی‌هویت شده است.

میراث‌فرهنگی مزیت نسبی هر شهر است

او بیان کرد: میراث‌فرهنگی و بافت تاریخی مزیت نسبی شهرداری‌ها و شورا‌ها هستند. بنا‌های تاریخی حریم دارند و باید این حریم حفظ شود تا اثر خودش را نشان دهد. این بنا‌ها مهم‌ترین عامل برای جذب گردشگر محسوب می‌شوند. محیط‌های تاریخی ما بهترین مکان برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی هستند.

بررسی مشکلات بافت‌های تاریخی

مهندس ضرغامی گفت: درباره بافت‌های تاریخی در تعدادی شهر‌ها مشکل داریم. یکی از آسیب‌ها که در این زمینه احصا کردیم و مشکل مردم است، این موضوع است که با برخی شعارها، مشکلات مردم در بافت‌های تاریخی حل نشود. پیشنهادم این است که شهرداری برنامه‌ای خاص برای بافت‌های تاریخی ارائه کند تا بتوانیم به شکل تخصصی مسائل بافت‌های تاریخی را مدیریت کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: ما فرمول واحدی را برای بافت‌های تاریخی در سطح کشور به استان‌ها ابلاغ نمی‌کنیم. باید در محل با همکاری شهرداری و سیاست‌ها و قوانین وزارت میراث‌فرهنگی تکلیف نیاز‌هایی که در بافت تاریخی وجود دارد، مشخص کنیم.

ضرغامی بیان کرد: بافت تاریخی مانند بافت فرسوده نیست. امکان ندارد تخریب شود و باید حفظ شود. از همه استان‌ها خواستیم طرح ویژه برای حل مشکلات مردم در این بافت‌ها بدهند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری میراث و گردشگری