شنبه 1 اردیبهشت 1403

چگونه می‌توان به حکمرانی هیات امنایی در دانشگاه‌ها رسید؟

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
چگونه می‌توان به حکمرانی هیات امنایی در دانشگاه‌ها رسید؟

جلد دوم کتاب «حقوق آموزش عالی» با عنوان «حکمرانی هیات امنایی در دانشگاه‌ها» به حکمرانی هیات امنایی و نحوه تعامل دولت و هیات امنا و شیوه‌های نظارت و گزارش‌دهی می‌پردازد.

جلد دوم کتاب «حقوق آموزش عالی» با عنوان «حکمرانی هیات امنایی در دانشگاه‌ها» به حکمرانی هیات امنایی و نحوه تعامل دولت و هیات امنا و شیوه‌های نظارت و گزارش‌دهی می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلد دوم کتاب «حقوق آموزش عالی» با عنوان «حکمرانی هیات امنایی دردانشگاه‌ها» تالیف غلامرضا ذاکر صالحی در 526 صفحه، شمارگان 500 نسخه و به قیمت 125 هزار تومان از سوی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی منتشر شد.

ذاکر صالحی در پیشگفتار این اثر آوره است: «جلد نخست مجموعه حقوق آموزش عالی درسال 1396 باهدف تبیین مفاهیم اصلی این شاخه از دانش حقوق و مسائل آن در ایران توسط موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی منتشر شد. درآن کتاب موضوعاتی چون حق بر آموزش و امکان تعمیم آن به آموزش عالی، ابعاد حق برآموزش عالی، چگونگی آن در اسناد بین‌المللی وقوانین اساسی کشورها، گونه‌شناسی قوانین آموزش عالی درایران، طبقه‌بندی مسائل حقوق آموزش عالی در ایران، موضوع استقلال دانشگاهی ازمنظرحقوقی، مبحث حقوق مالکیت‌های فکری دانشگاهی و... موردبررسی وتحلیل قرارگرفت. جلد دوم این مجموعه که هم اکنون پیش روی شماست به حکمرانی هیات امنایی و نحوه تعامل دولت و هیات امنا و شیوه‌های نظارت و گزارشدهی اختصاص دارد.»

او در ادامه بیان می‌کند: «اکنون بیش از 600 نفر از اندیشمندان و مدیران کشور با تخصص‌های مختلف درهیات‌های امنای دانشگاهی عضو هستند. این تعداد بجز دانشگاه‌ها و موسسات غیر دولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی است. بنا به توصیه رئیس سابق مرکز هیات‌های امنا و ممیزه مرکزی این کتاب برای مطالعه این جمع نخبه منتشر می‌شود و این اثر برای آنها مانند یک کتاب راهنما و هندبوک عمل خواهد کرد. این اعضا مشتاق مطالعه تجارب عینی کشورهای دارای نظام‌های آموزش عالی پیشرفته هستند. بدین منظور تلاش شد تمام جزییات و ابتکارات حقوقی و مدیریتی مندرج در گزارشات و مقالات خارجی دراین کتاب منتشر شود تا نیازی به مراجعه مکرر به این متون نباشد. مطالعات هوگان، جونز و شاناهان، لومباردی، یوشر، انجمن هیات‌های امنای دانشگاه‌ها و کالج‌ها، به نحو خوبی بازتاب داده شد. مطالعه میدانی و عمیق موسسه برنامه‌ریزی آموزشی یونسکو (IIIE) نیز به دلیل فراگیر بودن در سراسرآسیا اهمیت داشته و حدود 70 درصد محتوای آن منعکس شد. مقاله ارزشمند پرووت و استرمن در مورد «حکمرانی دانشگاه: استقلال، ساختارها و فراگیری» دیدگاه جامعی از کل اروپا به دست می‌داد و برای خواننده ایرانی اهمیت داشت. لذا معرفی نسبتا کاملی ازاین پژوهش بین‌المللی و یافته‌های آن صورت گرفت. خوانندگان درفصل هشتم با ساختارحکمرانی ده‌ها دانشگاه در گوشه و کنارجهان (در سه قاره امریکا، اروپا، آسیا) آشنا می‌شوند. در انتها یافته‌های میدانی مصاحبه با 34 نفراز اعضای هیات‌های امنا و خبرگان آموزش عالی ایران آمده است که حاوی نکات وایده‌های بدیعی برای ارتقای نقش و جایگاه این نهاد و تنظیم بهتر مناسبات آن با دولت است. در بخش ضمیمه نیز چارچوب قانونی هیات امنا در سه دانشگاه برای بهره‌مندی سیاست‌گذاران و قانون‌پژوهان درج شده است.»

کتاب در 10 فصل به پرسش‌هایی که در ادامه آمده است پاسخ می‌دهد؛

1- در سایر کشورها هیات امنا چه کارکردها و وظایفی برعهده دارد؟ 2- ساختار وترکیب اعضای هیات امنا درسایرکشورها چگونه است؟ 3- زمینه و بافتارآموزش عالی درکشورهای مورد مطالعه چیست؟ 4- و ضع موجود و مطلوب مسئولیت متقابل دولت و هیات امنا دانشگاهی چگونه است؟ چه ابهامات و کاستی‌هایی وجود دارد؟ 5- و ضع موجود و مطلوب نظارت هیات امنا دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی بر فعالیت موسسه خود چگونه است؟ چه ابهامات و کاستی‌هایی وجود دارد؟ 6- و ضع موجود ومطلوب ارزیابی نهاد هیات امنا به‌عنوان مرجع مقررات گذار چگونه است؟»