پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

چین، ساز و کار مقابله با تحریم‌های آمریکا را راه‌اندازی کرد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
چین، ساز و کار مقابله با تحریم‌های آمریکا را راه‌اندازی کرد

تهران - ایرنا - خبرگزاری فرانسه از راه‌اندازی مکانسیم مقابله با تحریم‌های آمریکا از سوی چین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت بازرگانی چین روز شنبه اعلام کرد که این کشور مکانیزم مقابله با فهرست تحریم‌های آمریکا علیه پکن را راه‌اندازی کرده است.

آمریکا در ماه های اخیر به بهانه های مختلف شرکت های چینی را تحریم کرده است پکن هم در واکنش اعلام کرده است از حق و حقوق شرکت های چینی کوتاه نخواهد آمد.

تازه ترین تحریم و سنگ اندازی واشنگتن بر سر فعالیت شرکت های چینی، ممنوعیت استفاده از نرم افزارهای ویچت و تیک تاک است که از فردا یکشنبه اعمال می شود.

وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدامات دولت ترامپ به واشنگتن هشدار داد که اخلاق رقابت را رعایت کند.

اما علاوه بر اعلامیه وزارت بازرگانی چین، گائو فنگ سخنگوی این وزارت خانه همچنین اعلام کرد که در 8 ماه نخست سال 2020، میزان سرمایه گذاری مستقیم غیرمالی چین در خارج به 480.45 میلیارد یوان (هر دلار 6.8 یوان) رسیده است که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته 2.6 درصد کاهش یافته است.

او گفت: اما در این میان، سرمایه گذاری در کشورهای حاشیه کمربند و جاده به طور چشمگیری رشد داشته است.

گائو خاطر نشان کرد: همچنین در 8 ماه سال جاری، میزان سرمایه گذاری مستقیم غیر مالی موسسات چین در کشورهای حاشیه کمربند و جاده 11.8 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با دوره مشابه 31.5 درصد افزایش یافته و حدود 17.2 درصد کل میزان سرمایه گذاری مستقیم غیر مالی چین در خارج را به خود اختصاص داده که این رقم در مقایسه با سال 2019 میلادی، 4.8 درصد رشد داشته است.

سخنگوی وزارت بازرگانی چین اشاره کرد: با وجود آن که به علت شیوع گسترده کرونا در سراسر جهان، اقتصاد جهان با رکود رو به رو شده و عدم قطعیت ها در حال افزایش است؛ اما در دراز مدت، تقویت همکاری های توسعه ای هنوز هم یک اجماع عمومی در مورد همه کشورهای جهان به شمار می آید.

وی در ادامه افزود: مبارزه با شیوع کرونا در چین به دستاورد بزرگ راهبردی رسیده و اقتصاد ملی چین باثبات احیا شده است با توجه به از سرگیری کار و تولید موسسات چین، تمایل قوی و پایه محکم برای همکاری ها در سرمایه گذاری خارجی وجود دارد.

*س_برچسب‌ها_س*