جمعه 10 فروردین 1403

کارگران هفت تپه، بازگشت شرکت به دولت را جشن گرفتند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
کارگران هفت تپه، بازگشت شرکت به دولت را جشن گرفتند

دزفول - ایرنا - کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه روز یکشنبه خلع ید بخش خصوصی و بازگشت این شرکت به دولت را جشن گرفتند و خواستار رسیدگی به سایر مطالبات کارگری خود شدند.

به گزارش ایرنا، افزون بر یکهزار نفر از کارگران هفت تپه همراه با خانواده‌های خود در این گردهمایی در محوطه شرکت حاضر شدند؛ کارگران پلاکاردهایی با مضمون "ما کارگران هفت تپه خواستیم، استوار و متحد ایستادیم و توانستیم"، "پیروزی ما کارگران هفت تپه گامی برای رسیدن به دیگر خواسته‌های برحق ماست " در دست داشتند. ابراهیم بخشی یکی از کارگران هفت تپه در این جشن گفت: اتحاد کارگران و بازگشت هفت تپه به دولت در همه حوزه‌های علمی، فلسفی، جامعه شناسی، بازاریان و کارگران به یک گفتمان اجتماعی تبدیل شد که یک دستاورد بزرگ بود. وی با بیان اینکه مالک هفت تپه با هزاران وعده آمد ولی پس از پنج سال چیزی جز زشتی ندیدیم، افزود: حقوق کارگران، ورزش و مسائل فرهنگی و امکانات رفاهی خانواده کارگران به خاطر سود بیشتر حذف و اخلاق، فرهنگ و آموزش و زندگی کارگران هفت تپه به تباهی کشانده شد.

بخشی با بیان اینکه زندگی چند هزار کارگر هفت تپه مختل شد و حتی به درختان کهنسال منطقه هم برای اندکی سود رحم نشد، بیان کرد: همواره سود سرمایه دار ملاک بود و حق کارگران همواره ضایع می‌شد.

وی با بیان اینکه این پیروزی برای کارگران شیرین است و باید جشن گرفته شود، افزود: مجمع نمایندگان کارگران باید در اسرع وقت تشکیل و امور مدیریت و نظارت به دست نیروهای شرکت سپرده شود.

مسلم چشمه خاور یکی از فعالان کارگری نیز با تبریک خلع ید بخش خصوصی و قدردانی از افرادی که در این چند سال یاور همیشگی کارگران هفت تپه بودند، گفت: زمانی که اسماعیل بخشی از فعالان کارگری هفت تپه به زندان رفت مادرش دلیرانه ایستاد و اکنون با عزت و احترام سربلندی فرزند خود را می‌بیند. ابراهیم عباسی منجزی یکی دیگر از فعالان کارگری هفت تپه نیز گفت: کارگران هفت تپه مسیر دشواری را طی کردند و از نقطه منفی تازه به نقطه صفر رسیدیم؛ از این به بعد نیز باید همت کنیم و هفت تپه را بسازیم تا کارخانه ضمن بقا به تولید پایدار برسد. وی افزود: فقط یکی از مطالبات اصلی کارگران هفت تپه یعنی خلع ید محقق شده و هنوز مطالباتی داریم که مدیریت جدید باید آنها را پرداخت کند. عباسی منجزی خواستار بررسی تمام مطالبات عرفی، حق کشت، وضعیت استخدامی و قراردادهای غیرنیشکری و دفع آفات شد و گفت: بازگشت به کار کارگران زخم خورده اعتراضات از جمله خنیفر، بخشی، اخضری و کسانی که مطالبه کردند و اخراج شدند باید پیگیری شود.

وی با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف وضعیت کارگران فصلی افزود: انتظار داریم افرادی که قانون را تصویب و بازنگری می‌کنند اصل 44 قانون و ماده 21 قانون کار را بازنگری کنند تا معیشت کارگران به خطر نیفتد. این فعال کارگری با بیان اینکه کارگران با اتحاد و همدلی می‌توانند به مطالبات خود دست یابند، گفت: کارفرمایان خلع ید شده هفت تپه سعی داشتند به هر طریقی اتحاد کارگران را مختل کنند ولی موفق نشدند.

وی افزود: سال گذشته اعتصاب کردیم ولی با تقسیم کار توانستیم تولید را افزایش دهیم و شرکت کمی جان گرفت، این موفقیت با همت کارگران محقق شد و هیچ یک از مدیران کارخانه در آن دخیل نبودند.

عباسی با اشاره به کم آبی سال زراعی جاری گفت: حق آبه هفت تپه را مانند سال‌های گذشته می‌خواهیم تا نی و کارگر زنده بماند و تولید پایدار داشته باشیم. وی از نیروهای حراست کشت و صنعت نیشکر هفت تپه خواست از اموال شرکت حراست کنند و اجازه خروج آنها را ندهند.

امید آزادی یکی دیگر از فعالان کارگری نیز بیان کرد: خانواوه زور و بازو و قدرت ما بودند و اگر بخواهیم از خانواده‌هایمان یاد نکنیم بی‌انصافی کرده‌ایم. وی از فعالان کارگری به دلیل پیگیری مطالبات کارگران قدردانی کرد و افزود: از همه افرادی که در هر مقام و گرایش فکری کنار حق ایستادند و قلم خود را نفروختند، قدردانی می‌کنیم. محمد خنیفر یکی دیگر از فعالان کارگری نیز گفت: سختی‌های زیادی در این سال‌ها متحمل شدیم ولی این خلعیت، ارزشش را داشت.

وی خواستار بازگشت به کار 60 کارگر غیرنیشکری شد و افزود: مطالبات خود را بعد از تشکیل هیات مدیره پیگیری خواهیم کرد ضمن اینکه 50 بازنشسته‌ای که بازگشت به کار شده‌اند و حقوق نجومی می‌گیرند دیگر باید استراحت کنند.

این فعال کارگری با قدردانی از خبرنگاران به دلیل پوشش اخبار هفت تپه گفت: امروز یک درخت زیتون به عنوان نماد صلح در محوطه شرکت هفت تپه کاشته شد. یوسف بهمنی یکی دیگر از فعالان کارگری نیز با تبریک ایستادگی، شهامت و اقتدار کارگران هفت تپه گفت: بعد از پنج سال جنگ و خون دل خوردن جشن خلعیت نیشکر هفت تپه را گرفتیم.

وی خلع ید بخش خصوصی از هفت تپه را به مردم، جامعه کارگری، معلمان، بازنشستگان و کادر درمان تبریک گفت و افزود: تولید کارخانه باید دوباره به اوج خود برگردد.

این فعال کارگری دلسوزان واقعی هفت تپه را کارگران دانست و اظهارداشت: با وجود مدیریت شلخته، 18 هزار تن شکر زرد در شرکت تولید شد و با مدیریت خود کارگران این میزان به 47 هزار تن رسید.

وی افزود: با وجود اینکه مطالبات به صورت قانونی و بدون هیچ اقدام خرابکارانه مطرح شدند برای چند نفر از فعالان کارگری پرونده قضایی تشکیل شده است که انتظار داریم همکاری لازم در این زمینه صورت گیرد.

بهمنی همچنین از نماینده شهرستان شوش در مجلس بابت حمایت از کارگران هفت تپه قدردانی کرد.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی شب گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه بالاخره بعداز کش وقوس فراوان باکمک قوه قضاییه ومجریه به دولت بازگشت.

اعلام خلع ید بخش خصوصی از هفت تپه موجی از شادی بین کارگران هفت تپه ایجاد کرد.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با حدود پنج هزار نیرو در 15 کیلومتری شهر شوش واقع است. این شرکت از سال 1394 به بخش خصوصی واگذار شد و از این تاریخ به بعد بارها شاهد اعتراضات کارگری بود.

*س_برچسب‌ها_س*