پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

کامبوزیا: فدراسیون شطرنج می‌خواهد اذهان را از خرابکاری اش در المپیاد جهانی منحرف کند / شکایت می‌کنم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
کامبوزیا: فدراسیون شطرنج می‌خواهد اذهان را از خرابکاری اش در المپیاد جهانی منحرف کند / شکایت می‌کنم

رئیس پیشین فدراسیون شطرنج گفت: افراد حاضر در فدراسیون می‌خواهند اذهان را از خرابکاری‌شان در المپیاد جهانی منحرف کنند و مسائلی را می‌گویند تا موضوع اصلی پنهان شود.

- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، فدراسیون شطرنج پس از 15 ماه از انتخاب حسن تامینی به عنوان رئیس جدید، اقدام به برگزاری نشست خبری کرد. تامینی در این نشست گفت «از سال 1392 حدود 14 میلیارد تومان مالیات باید پرداخت شود که گویا دوستان در آن مقطع از طریق فدراسیون اقلامی وارد کشور کرده‌اند که نامه آن در دستمان است.»

عرفان هاشمی دبیر فدراسیون نیز در همین باره گفته که «اصل بدهی 9 میلیارد تومان بوده و مابقی بدهی تأخیر بوده است. واقعاً چقدر حجم از معاملات و واردات بالا بوده که این مالیات تعلق گرفته است؟ تازه این عزیزان از کد اقتصادی فدراسیون استفاده کرده‌اند و مالیات پایین به آن تعلق گرفته است. متأسفانه به اسم فدراسیون شطرنج کود، شکر و لپ تاپ وارد شده و حجم معاملات 4 هزار میلیارد تومان بوده که ریز این واردات را دارم. در دوره ریاست پهلوان‌زاده هم دادگاهی در این زمینه برگزار شده که متأسفانه شرکت نکرده‌اند.»

این صحبت‌ها به دنبال اشاره به رئیس سابق فدراسیون یعنی محمدجعفر کامبوزیا از سوی رسانه‌ها مطرح شد.

کامبوزیا که تا سال 94 در فدراسیون حضور داشت، با بیان اینکه فدراسیون کد اقتصادی و کارت بازرگانی نداشته، در این باره به تسنیم گفت: وقتی من و خزانه‌دار وقت فدراسیون از این موضوع خبر نداریم، نمی‌دانیم از چه موضوعی حرف می‌زنند. سازمان امور مالیاتی و اداره دارایی منکر این قضیه شده‌اند، پس چرا این افراد باز هم مطرح می‌کنند؟ چرا به دنبال مدارک واقعی نمی‌روند؟

وی ادامه داد: با فرض اینکه 4 هزار میلیاد واردات صورت گرفته، مالیات این مبلغ سنگین که 9 میلیارد نمی‌شود. وقتی یک جنس به کشور وارد می‌شود، از 10 تا 90 درصد به آن مالیات می‌بندند. مالیات این 4 هزار میلیاردی که این افراد مدعی شده‌اند، حداقل 400 میلیارد می‌شود، نه 9 میلیارد که گفته‌اند. این 9 میلیارد تقریباً 0.2 درصد آن مبلغ اصلی است و هیچ کجا چنین مالیاتی لحاظ نمی‌کنند. دوستان خودشان هم می‌دانند که این مسائل غیر واقعی است.

رئیس اسبق فدراسیون شطرنج عنوان کرد: چند سال قبل چنین مسائلی پیرامون والیبال و حتی کشتی هم مطرح شد، اما نتیجه‌ای به دنبال نداشت. این دوستان که می‌گویند مدرک دارند، چرا موضوع را پیگیری و مدارک را منتشر نمی‌کنند؟ چرا تا الان هیچ نامه‌ای برای من که در آن زمان مسئول اصلی فدراسیون بودم، نیامده است؟

کامبوزیا گفت: یک برگه دست‌نویس در دست این افراد است که قبلاً برای من هم ارسال شده بود. این برگه توسط خزانه‌دار وقت فدراسیون از سازمان مالیات و دارایی استعلام گرفته شده بود، اما مسئولان سازمان گفته بودند که اگر مدرک و سندی باشد، باید به صورت تایپ شده و رسمی باشد، نه دست‌نویس. الان سازمان مالیات هم پیگیر ماجرا نیست.

وی تصریح کرد: چرا این مسائل امروز مطرح می‌شود؟ افراد حاضر در فدراسیون می‌خواهند اذهان را از خرابکاری‌شان در المپیاد جهانی منحرف کنند. آنها فدراسیون را نابود کرده‌اند و حالا چنین مسائلی را به میان می‌آورند تا موضوع اصلی پنهان شود. تا سال 94 در فدراسیون بودم، مگر می‌شود از 94 تا سال 98،99 اتفاقی به این مهمی مطرح نشود، اما به یکباره از آن رونمایی شود؟ بابت مطالب عنوان شده از فدراسیون شطرنج شکایت می‌کنم و باید مسائلی را که مطرح کرده‌اند، ثابت کنند.

سقوط تیم‌های ملی شطرنج در رده‌بندی نهایی المپیاد جهانی